آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟
کد خبر: ۲۱۰۴۹۶
تاریخ انتشار: 2021 May 02    -    ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
آجر نسوز ظاهری مطلوب و رنگ بندی متنوعی داشته و به خاطر مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارند گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان هستند. آجر یکی از مهم ترین مصالح کاربردی در ساختمان و پایه اصلی دیوار چینی و نمای ساختمان است و به دلیل مقاومت بسیار بالا به عنوان متریال اصلی در ساختمان سازی مطرح میشود.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟«تابناک با تو» - آجر نسوز ظاهری مطلوب و رنگ بندی متنوعی داشته و به خاطر مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارند گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان هستند.

آجر یکی از مهم ترین مصالح کاربردی در ساختمان و پایه اصلی دیوار چینی و نمای ساختمان است و به دلیل مقاومت بسیار بالا به عنوان متریال اصلی در ساختمان سازی مطرح میشود. آجر نسوز از جمله آجرهایی است که با تولیدش مورد استقبال فراوان سازندگان و معماران قرار گرفته است.

مهم ترین استفاده آجر نسوز در نمای ساختمان و پوشش کف و ساخت دیواره شومینه است. آجر نسوز ظاهری مطلوب و رنگهای متنوع داشته و به خاطر مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارند گزینه مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان هستند.

نسوز بودن این آجرها باعث شده تا مقاومت بالایی در برابر حرارت و تغییرات دما داشته باشند.

آجر نسوز در چهار رنگ تولید می شود : قرمز، قهوه ای، مشکی و زرد شاموتی که هر کدام از این رنگ ها دارای طیف های بی شمار است. البته رنگ قهوه ای و قرمز آجر نسوز پرکاربردتر از دو طیف رنگ دیگر است. از آنجایی که آجر نسوز با مواد طبیعی تولید می شود، از این رو رنگهای آن طبیعی بوده و با سایر مصالح ساختمان همخوانی خوبی پیدا می کند.


آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از خاکهای چینی و نسوز با ساختار مولکولی متراکم و ظریف در دمای بالای 1500 درجه سانتیگراد ساخته میشود که خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند، همان طور که از اسمشان پیداست آجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارت بالا در برابر سایر عوامل مخرب محیطی از جمله تاثیر مواد شیمیایی، فشار بار مکانیکی و ضربات وارده بسیار مقاوم است.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

خاک چینی از کانی های نسوز معدنی تشکیل شده که نقش مهمی در افزایش مقاومت آجر دارد. این خاک خواص فیزیکی و شیمیایی آجر را در درجه حرارت های بالا حفظ نموده و حالت پایدار به آن می دهد. مقاومت حرارتی ایده آل آجر نسوز امکان استفاده از آن را در کوره ها و پاتیل های ذوب فراهم می کند. البته انواع آجر نسوزی که برای نمای ساختمان استفاده میشوند به دلیل کارایی متفاوت تحمل درجه حرارت پایین تری دارند.

کاربرد آجر نسوز

از آن جایی که آجر نسوز با تغییرات آب و هوایی شدید سازگاری دارد،برای حفظ بنا و افزایش عمر ساختمان یا سازه در برابر شرایط جوی ، سایش ، تغییرات شدید حرارت و یخبندان ، استفاده از آجر نسوز به معماران پیشنهاد می شود.

مقاومت، زیبایی و تنوع رنگ آجر نسوز باعث شده کاربردهای متنوع تری نسبت به سایر آجرها داشته باشد. از جمله کاربردهای آجر نسوز میتوان به پوشش جداره داخلی کوره ها، ساخت انواع مدل های جدید باربیکیو ، ساخت محوطه ، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی و حتی به عنوان کف پوش اشاره کرد.

 

مقاومت بالا در برابر حرارت مهم ترین ویژگی آجر نسوز است که استفاده از آن را در پوشش درونی کوره های صنعتی و شومینه ها ممکن میسازد. بنابراین در هر سازه ای که درجه حرارت آن بالا باشد هستند، می توان از آجر های نسوز استفاده کرد.

 

آجر نسوز شومینه، نما ، دکوراتیو ، روستیک ، صخره ای ، لعابی ، آجر نسوز کوره ، مشکی و آجر نسوز سفید از جمله آجرهایی هستند که در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا برای پوشش جداره های انواع شومینه از آجر نسوز شومینه استفاده می شود.

 

در خانه هایی که از آجر در نمای داخلیشان استفاده میشود و به سبک روستیک طراحی شده اند، آجر نسوز میتواند زیبایی بی نظیری به دکوراسیون داخلی خانه ببخشدد. اغلب طراحان برای تزیین دیوار شومینه، پشت تلویزیون و بخشی از دیوار آشپزخانه از انواع آجر نسوز دکوراتیو استفاده میکنند.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل معمولا از آجرهای نسوز مشکی ، قهوه ای ، طرح گرانیتی ، سفید ، کرم و طرح رستیک که ساختار دکوراتیو دارند استفاده میشود.

از آنجایی که آجر نسوز نما به میزان ناچیز آب و رطوببت را جذب میکند و در نتیجه سطح آن شوره نمی زند و قارچ یا کپک روی آن رشد نمی کند، استفاده از آجر نسوز در نمای بیرونی ساختمان رواج زیادی پیدا کرده است.

 

آجر نسوزی که برای نما ساختما استفاده میشود اغلب آجر نسوز سمیرم یا قرمز انگلیسی و آجر نسوز شاموتی یا زرد رنگ است. انواع آجرهای رسی زرد و گلبهی هم برای این منظور کاربرد دارتد.


روش نصب آجر نسوز

برای نصب آجر های نسوز به سادگی می توانید از چسب استفاده کنید، اما با استفاده از ملات و سیمان هم قابل نصب هستند.باید توجه داشته باشید که اگر از گران ترین نوع آجر نسوز برای نمای ساختمان استفاده کنیدولی هنگام نصب و اجرا ، طراحی و ترکیب مناسبی را انتخاب نکرده باشید ، بی فایده خواهد بود و تمام هزینه هایتان هدر خواهد رفت. بنابراین علاوه بر انتخاب جنس مناسب باید طراحی درستی برای نصب و اجرا داشته باشید.


مزایای آجر نسوز

• طیف رنگ گسترده اجر نسوز باعث زیباییبیشتر نما خواهد شد.

• آجر نسوز عایق حرارتی است و ضریب انتقال دمای پایینی دارد که منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

• عمر طولانی و مقاومت در برابر فرسایش

• تنوع طیف رنگی زیبا

• آجر نسوز به دلیل سبک بودن به راحتی با استفاده از ملات به سطح میچسبند و خطر سقوط نما به صفر میرسدونیازی به سازه جداگانه برای نگهداری ندارند

• مقاومت بابا در برابر تغییرات دمای محیط

• عایق مناسب برای سرما و گرما

• عایق صوتی و افزایش آرامش محیط

• دارای استاندارد تثبیت رنگ و عدم تغییر رنگ در طولانی مدت

• ضد شوره ، قارچ و جلبک

• بدون محدودیت در شکل و اندازه

• ضخامت آجرهای نسوز نما حدود 1 اینچ است که همین ضخامت کم موجب سبکی و نصب آسان میشود.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع آجر نسوز

مواد اولیه تولید آجر نسوز را مواد نسوز مینامند که به مواد معمولا سرامیکی، پوکه های معدنی و غیر فلزی گفته میشود که میتوانند در درجه حرارتخصوصیات فیزیکی و شیمیایی خودشان را حفظ کنند.

نوع خاص ترکیب آجر نسوز باعث میشود انواع مختلف آن دارای تحمل پذیری متفاوتی در برابر حرارت باشند. آجر های نسوزی که تا دهه ???? برای پوشش کوره ها مورد استفاده قرار می گرفتند، حاوی کربن و خاک نسوز بود، ولی در حال حاضر کاربرد انواع مختلف آجر های نسوز در پوشش داخلی کوره ها بسیار گسترده تر شده است.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

در کل بسته به موادی که در ساخت آجرهای نسوز استفاده شده می توان آن ها را به چهار دسته تقسیم نمود :

آجر نسوز قلیایی : در تولید آجرهای نسوز قلیایی از سیلیسیم دی اکسید و همچنین اکسید منیزیم استفاده شده است البته تحت در شرایط خاص و برای افزایش توان مقاومت حرارتی آجر می توان به ترکیب آن اکسید آهن و اکسید کروم اضافه کرد. کاربرد این آجرهای نسوز قلیایی در ساخت کوره های دایره ای تولید سیمان، پوشش دیواره کوره های باز تولید فولاد ، کوره های ذوب شیشه و سایرصنایع فلزات غیر آهنی است.

 

آجر نسوز آلومینیومی : ترکیب آجر نسوز آلومینیومی حاوی درصد بالایی از آلومین یا اکسید آلومینیوم است. آجرهای نسوز آلومینیومی در دمای ???? الی ???? پخت می شوتد و با مقاومت بسیار بالایی که در مقابل حرارت دارند میتوان از آن ها در پوشش دیواره داخلی کوره های ذوب فولاد یا انواع کوره های شیشه و سیمان استفاده نمود.

آجر نسوز سیلیسی : پایه خاک این آجر، سیلیس است که ترکیب آن شامل سیلیسیم دی‌اکسید، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، سدیم اکسید، پتاسیم اکسید و آلومینیوم اکسید است این آجر در مقابل نفوذ گاز و حرارت مقاومت بالایی دارد به همین دلیل از آن برای ساخت کوره های گازسوز تولید کننده کک، فولادسازی، سرامیک سازی و کارخانه های تولید شیشه استفاده میشود.

آجر نسوز ویژه : در ترکیب این آجر از فلزات واسطه استفاده میشود و در انواع مختلف آن از فلزات واسطه اکسید کروم کوروندوم، زیرکونیوم و اکسید کروم استفاده میشود.از آجر نسوز ویزه میتوان درداخل کوره بلند ذوب آهن ، ذوب شیشه و ذوب آلومینیم استفاده کرد.

انواع آجر نسوز از نظر ظاهری

آجر نسوز صنعتی : آجرهای نسوز صنعتی شکل معین و یکدستی دارند و به نام آجر کوره هم شناخته می شوند.

این گونه آجرها شکل استانداری داشته و مورد تایید اکثر تولیدکنندگان بوده و اکثر آن ها از این ابعاد برای تولید آجر استفاده می کنند. نمونه ای دیگر از آجرهای نسوز صنعتی، آجرهای دستی هستند که با استفاده از ماشین پرس یا قالب گیری دستی با شکل ها و اندازه های مشخص تولید میشوند.

 

آجر نسوز سنتی : استفاده از آجر برای نما از قدیم مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده است. امروزه نیز آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی موترد استفاده زیادی دارد.

 

آجر نسوز دستی : کاربرد آجر نسوز دستی در ساختمان سازی است . از مزایای این گونه آجرها می توان به شوره نزدن، جذب آب و رطوبت پایین، مقاومت در برابرتغییرات آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش سوزی، قابلیت ساخت سفارشی با توجه به نیاز مشتری و رنگ ثابت در برابر اشعه خورشید و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

آجر نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

روش تشخیص آجر نسوز برای نما

با کمی دقت آجرهای نسوز از روی ظاهر به راحتی قابل تشخیص هستند.

سطح آجرهای نسوز کاملا یکدست، تمیز و بدون خاک اضافه است.

ظاهر آجر نسوز از نظر رنگی اگر با دقت چک شود از نزدیک دارای دانه‌های ریز رنگی می‌باشد.

اگر آجر نسوز خریداری شده توسط شما روال استاندارد خود را طی کرده باشد نمای ساختمان شما سال‌ها ماندگار مانده و هیچ گونه پوسیدگی و خوردگی یا شوره در آن ایجاد نمی‌شود.

 

رنگ آجر نسوز ثابت است و به مرور زمان حتی رنگ خود را از دست نخواهد داد.

جذب رطوبت در آجر نسوز بسیار پایین است بنابراین سطح نمای ساختمان شوره نمیزند یا دچار خوردگی نمیشود.

دو نوع کوره در تولید آجر نسوز استفاده میشود ، کوره تونلی و شاتلی.

در کوره های تونلی تفاوت حرارت دهی در بخش های مختلف کوره باعث تاب‌دار شدن آجر میشود و گاهی سایز آجر از حد استاندارد خارج شده و در اغلب موارد کوچک‌تر از حد معمول می‌شوند.

 

کوره های تونلی در تمام سطح داخلی حرارت یکسانی به آجر میرسانند و در نتیجه رنگ آجر در تمام قسمت ها در یک طیف بوده و هیچ گونه تغییری در سایز آنها مشاهده نخواهد شد. آجرهای نسوز که در کوره‌های تونلی تولید می‌شوند، دارای استحکام بالاتر و استاندارهای آلایندگی مطابق با محیط‌ زیست هستند و قیمت بالاتری هم دارند.


نکات لازم برای انتخاب و خرید آجر نسوز

میزان جذب آب در این آجرهای نسوز باید کمتر از 2 درصد باشد در صورتی که میزان جذب آب آجرهای سنتی بین 6 تا 7 درصد است.

آجر نسوز باید صاف و یکدست بدون پیچیدگی باشد.

مقدار نمک در ترکیب آجرهای نسوز باید کمتر از 1 درصد باشد درحالیکه مقدار نمک در آجرهای سنتی تا 6 درصد مجاز است.

آجرهای نسوز باد در مقابل تغییرات دمایی چه گرما و چه یخبندان، مقاومت بالایی داشته باشند.

لب پریدگی و ترک خوردگی در آجرهای نسوز نباید دیده شود.

برای اطمینان از مقاومت و عمر بالای آجرهای نسوز در زمان خرید حتما بابد گواهی استاندارد ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر را از فروشنده بخواهید در غیر اینصورت احتمال بی کیفیت بودن آجر خریداری شده زیاد است و بعد از چند سال با تغییر رنگ یا شوره زدن و خوردگی آجر روبرو خواهید شد.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار