اقدام برای گرفتن مهریه و چگونگی بهره مندی از وکیل خانواده
کد خبر: ۲۱۰۴۲۵
تاریخ انتشار: 2021 May 01    -    ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

اقدام برای گرفتن مهریه و چگونگی بهره مندی از وکیل خانواده

مهریه از جمله مهم ترین حقوق مالی زنان پس از ازدواج می باشد. به این جهت زن می تواند حتی بدون آن که درخواست طلاق داشته باشد، نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید. البته باید گفت شرط اصلی برای مطالبه مهریه، وقوع عقد ازدواج یا نکاح است. بنابراین در صورتی که عقدی واقع نشده باشد، مطالبه مهریه ممکن نخواهد بود. اگر چه معمولا زنان هنگام بروز اختلافات و پس از تصمیم به طلاق گرفتن، اقدام به مطالبه مهریه می کنند؛ اما به طور کلی از لحظه جاری شدن عقد ازدواج مستحق دریافت و مطالبه مهریه می باشند. بنابراین یکی از موضوعاتی که یک وکیل خانواده به طور معمول با آن سر و کار دارد، مطالبه مهریه از طرف زن می باشد.

اهمیت وکیل خانواده در دعوای مطالبه مهریه

دعوای مطالبه مهریه به این دلیل که از جمله دعاوی مالی به حساب می آید دارای پیچیدگی ها و همین طور قوانین خاصی است که ممکن است اکثر افراد از این قوانین بی اطلاع باشند. به همین دلیل بهتر است برای آگاهی از راه حل های قانونی در این زمینه، حتما از یک وکیل خانواده مشاوره بگیرید و با کمک او دعوای خود را پیگیری کنید. یک وکیل خانواده متخصص می تواند نقش بسیار مفیدی را در دعوای مطالبه مهریه ایفا کند. چنین وکیلی راه های صحیح و آسان طرح این موضوع در دادگاه را به شما معرفی می کند و در تمام مراحل این پرونده همراه شما خواهد بود. همچنین به دلیل آگاهی و درک درستی که از قوانین خانواده دارد، هر جایی که پرونده شما با مشکلی مواجه شود از حقوق قانونی شما به درستی دفاع خواهد کرد.

روش های مطالبه مهریه توسط وکیل خانواده

اقدام برای گرفتن مهریه و چگونگی بهره مندی از وکیل خانواده

به طور کلی مطالبه مهریه از دو طریق مراجعه به دادگاه و اجرای ثبت امکان پذیر است. در روش مطالبه مهریه از طریق دادگاه، دعوای مطالبه مهریه با ثبت دادخواست و ارائه مدارک لازم و تعیین وقت، پیگیری می شود. و پس از صدور رای توسط دادگاه، اجرای رای در دستور کار قرار می گیرد. یکی از موارد قابل توجه در این مرحله، میزان دارایی های مرد است. مورد دیگر نیز امکان بازداشت مرد می باشد که در حال حاضر با تصویب قانون حمایت خانواده شرایط متفاوتی در این زمینه وجود دارد. در روش مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت نیز زن می تواند به جای مراجعه به دادگاه، به اداره ثبت مراجعه و از طریق اجرای ثبت مهریه اش را مطالبه نماید. از میان دو روش ذکر شده، بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، اقدام از طریق اجرای ثبت است. یکی از دلایل برتری این روش نسبت به روش مراجعه به دادگاه، سرعت در رسیدگی است. همچنین برای مطالبه مهریه از هر دو روش می توان از خدمات بهترین و مجرب ترین وکیل خانواده بهره برد.

وظایف وکیل خانواده در درخواست توقیف اموال

طبق قانون، زن می تواند هم زمان با طرح دعوای مطالبه مهریه و یا قبل از آن از دادگاه درخواست نماید که اموال همسرش را توقیف کند. زیرا این احتمال وجود دارد که مرد در زمان رسیدگی دادگاه و قبل از اجرای حکم نسبت به انتقال اموالش اقدام نماید. اگر زن قبل از طرح دعوای مهریه درخواست توقیف اموال همسرش را بدهد باید حتما ظرف ده رور اصل دعوا را مطرح کند. زیرا در غیر این صورت به درخواست مرد، قرار تامین برداشته می شود. وکیل خانواده می تواند در این مورد به وکالت از موکل خود کلیه مراحل توقیف اموال تا اجرای آن را به انجام رساند.

محاسبه مهریه توسط وکیل امور خانواده

اگر مهریه زن وجه نقدی رایج باشد براساس تبصره الحاقی به ماده 1082 قانون مدنی، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می شود محاسبه و پرداخت خواهد شد و نحوه محاسبه آن به این طریق که متوسط شاخص بها در سال قبل، تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضربدر مهریه مندرج در عقدنامه، محاسبه می شود. بنابراین چنانچه مهریه شما وجه رایج است می توانید علاوه بر اخذ مشاوره از یک وکیل خانواده، ارزش روز مهریه خود را نیز با راهنمایی از او محاسبه نمایید.

هزینه وکیل خانواده برای دعوای مطالبه مهریه

اقدام برای گرفتن مهریه و چگونگی بهره مندی از وکیل خانواده

به طور کلی هزینه به اجرا گذاشتن مهریه بر عهده زن می باشد. همچنین اگر زن قادر به پرداخت هزینه دادرسی نباشد، می تواند دادخواست اعسار از هزینه دادرسی را به دادگاه تقدیم نماید. در خصوص هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل باید گفت از آنجا که دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی می باشد، حق الوکاله وکیل معمولا به عنوان درصدی از مبلغ مهریه زن تعیین می شود. همچنین در خصوص هزینه وکیل خانواده برای دعوای مهریه باید گفت ممکن است برخی از افراد این گونه تصور کنند که حق الوکاله وکیل باید به طور کامل در اول کار پرداخت شود، در حالیکه چنین کاری به هیچ وجه ضرورت ندارد و معمولا وکیل بخشی از حق الوکاله خود را پس از پایان و انجام کار دریافت می کند.

استفاده از وکیل خانواده برای مطالبه مهریه از طریق سامانه دادیاب

مهریه یا صداق، تعهد مالی است که مرد به هنگام وقوع عقد ازدواج ملزم به پرداخت آن می گردد. همچنین مکلف است بعد از وقوع عقد نکاح هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد. با وجود اینکه درعقد دائم تعیین مهر جزء شرایط صحت عقد نیست و بدون صداق هم عقد نکاح دائم صحیح می باشد. در عقد منقطع، تعیین صداق جزو اجزای اصلی عقد موقت بوده و بدون تعیین آن عقد موقت باطل می باشد. ممکن است نکاح بدون مهر واقع گردد، در این صورت زن مستحق مهرالمثل خواهد بود. همچنین ممکن است در صورت عدم تعیین حق مهریه، با وجود شرایطی مستحق مهرالمتعه باشد. مهریه، در صورت تعیین مهر‌‌المسمی نامیده می ‌شود. این حق مالی دارای ضمانت اجرا می ‌باشد. درصورت مطالبه زن و امتناع شوهر از پرداخت آن، زن می ‌تواند از طریق مراجعه قانونی به دادگاه آن را دریافت کند. بنابراین نکته ای که در این خصوص ضرورت دارد این است که در مورد مطالبه مهریه حتما با یک وکیل خانواده در خصوص شرایط و قوانین موجود در این زمینه مشورت نمایید. بنابراین برای اخذ وکیل خانواده به سامانه دادیاب مراجعه نمایید که این سامانه می تواند یک انتخاب و پیشنهاد عالی برای استفاده از خدمات بهترین وکیل خانواده در تهران باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار