اطلسِ سایپا وارد خط تولید شد
کد خبر: ۲۱۰۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 30    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
 تصاویر ارسالی نشان می‌دهد که تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه‌های اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند.

 تصاویر ارسالی نشان می‌دهد که تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه‌های اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند.

اطلسِ سایپا وارد خط تولید شد

با توجه به اینکه هنوز برخی از اجزای اطلس به تولید انبوه و رسمی نرسیده و از سویی معرفی عمومی برای این هاچ بک کراس خانواده X۲۰۰ سایپا برگزار نشده است، بعضی از قطعات مانند تریم داخلی، چراغ ها، سپر‌ها و… بر روی اطلس‌های تولیدی نصب نمی‌شوند. در اصل دلیل تولید این خودروها، آماده سازی اطلس برای انجام برخی تست‌های تطبیق است و با توجه به سابقه فعالیت خودروسازان در پروژه‌های جدید، نمی‌توان این محصولات را معیار نهایی خودرو‌های هاچ بک کراس اطلس دانست.

اما آن چه که مشخص است، اطلس عضو جدید خانواده X۲۰۰ خواهد بود و در بحث نمای ظاهری و اجزای جانبی خودرو، شباهت بسیاری به محصولاتی، چون کوییک، ساینا، تیبا و تیبا ۲ دارد. برخی کارشناسان سایپا اطلس را نمونه‌ای فیس لیفت و ارتقا یافته از کوییک می‌دانند. با توجه به تصاویر بخش عقب خودرو می‌توان شباهتی را میان خطوط طراحی جدید سایپا و رنو مشاهده کرد.

مشخصات فنی سایپا اطلس چگونه است؟

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M۱۵GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود. خروجی دود موتور M۱۵GSI نسبت به M۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M۱۵GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M۱۵GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

اطلسِ سایپا وارد خط تولید شد

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M۱۵GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M۱۵GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M۱۵GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M۱۵GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M۱۵GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N۴ کمپانی فیات دارد.

موتور سری N۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوری‌های موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می‌شود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استاندارد‌های جاری کشور دارد.

آن طور که گفته می‌شود، در نسخه‌های کامل‌تر و قوی‌تر سایپا اطلس از پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می‌شود.


امکانات سایپا اطلس چگونه است؟

با توجه به سیاست‌های سایپا، محصولات این خودروساز در تیپ‌های فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه می‌شوند و بدیهی است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپ‌های S، G و… به خط تولید سایپا بپیوندد.همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول دنده‌ای اطلس را تولید کند و سپس نسخه‌های ساده‌تر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند.

برخی منابع آگاه می‌گویند که امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دنده‌ای عبارت است از:

  • دو کیسه هوا SRS
  • فرمان کمکی برقی
  • تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی
  • رهیاب ماهواره‌ای
  • اتصال هوشمند خودرو
  • استارت دکمه‌ای
  • کروز کنترل
  • محدود کننده سرعت
  • دوربین و سنسور پارک عقب
  • سنسور نور
  • رینگ آلومینیومی
  • تریم داخلی چرم و پارچه
  • صندلی‌های ایزوفیکس
  • چراغ روشنایی روز
  • سامانه ورود بدون کلید
  • سامانه راهنما و تعویض دنده GSI
  • سنسور باد لاستیک
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی
  • ترمز ABS – EBD – BAS
  • سامانه BCM

قیمت اطلس چقدر است؟

باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و برای همین نمی‌توان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع بوده و معلوم نیست که چه بهایی برای اطلس S و اطلس G در نظر گرفته می‌شود. اما پیش بینی‌ها بر این است که قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا ۱۵ درصد فراتر از کوییک S باشد.

اسب بخار

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
0
نمیدونم چرا اسم سایپا که میاد 4 ستون بدنم میلرزه.حتی اگر تیتر بزنن سایپا تولید سانتافه هیوندا رو آغاز کرده باز هول ورم میداره!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار