پزشک - سلبریتی‌؛ از محرز تا نمکی؛ لطفا کمتر حرف بزنید
کد خبر: ۲۱۰۳۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 30    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
با شیوع کرونا شاهد پدیده‌ای به نام «پزشک-سلبریتی» هستیم. این پدیده ‌به گونه‌ای است که تعدادی از پزشکان به دلیل تخصص یا جایگاهشان مورد توجه رسانه ها قرار گرفتند.

 با شیوع کرونا شاهد پدیده‌ای به نام «پزشک-سلبریتی» هستیم. این پدیده ‌به گونه‌ای است که تعدادی از پزشکان به دلیل تخصص یا جایگاهشان مورد توجه رسانه ها قرار گرفتند و در حد یک سلبریتی مطرح شدند؛ اما بیشتر آنها نحوه مدیریت این فضا را بلد نبوده و عمدا یا سهوا مسائل تخصصی را در رسانه های جمعی مطرح کردند و بر اضطراب مردم در شرایط فاجعه بار کنونی افزودند. 

مینو محرز

پزشک - سلبریتی

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است. او در حال حاضر عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی است. اظهارنظر محرز در رابطه با واکسن روسی با واکنش‌هایی همراه شد؛ او در گفتگو با روزنامه جهان صنعت، اظهار داشت: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت، از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است». او یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه با شرکت در مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن کووبرکت به عنوان داوطلب، این واکسن را تزریق کرد.

سواد آکادمیک محرز البته غیرقابل انکار است،اما تناقضات او در اعلام مواضعی که طی این یک سال گذشته داشته، چهره‌ی آکادمیک او را مخدوش کرده.


سعید نمکی

پزشک - سلبریتی

سعید نمکی وزیر بهداشت که همیشه عادت داشته به شیوه‌های مختلف بحران را به گردن دیگری بیندازد؛ وزیری که وقتی ورود واکسن‌های معتبر به کشور ممنوع شد،در برابر این تصمیم به جای اظهارنظر‌های تخصصی به ستایش چنین تصمیمی پرداخت. در حالی که اظهارات متناقض او درباره واکسینه شدن کل کشور چنگی به دل نمی‌زند، در نامه ای به وزیر بهداشت هند، وضعیت ویروس جدید در کشور هندوستان را مورد ارزیابی قرار داد و برای کمک به مهار کرونا در این کشور اعلام آمادگی کرد.

نمکی رفوزه‌ترین چهره این فهرست است، او دائما وعده داده، دائما وعده‌هایش عملی نشده، از بهمن ماه گذشته قول واکسیناسیون عمومی داد و هنوز هم خبری نیست! او کاملا به یک سیاستمدارِ زمان‌شناس شبیه است تا یک پزشکی که در جایگاهی قرار دارد که باید «خیر» مردم را اولویت بر هر چیزی بداند.


محمدرضا هاشمیان

پزشک - سلبریتی

محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری است. او پزشک زنده‌یاد میناوند و انصاریان بود. مصاحبه‌ها و لایو‌های شبانه او در زمان درمان انصاریان و میناوند با انتقاد کاربران روبرو شد؛ به گونه‌ای که بعد از فوت‌ آن‌ها محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر گفت: میزان اشتیاق برای خودنمایی و جذب فالوئر در این افراد به وی‍ژه زمانی که مسئله خاصی پیش می‌آید واقعا عجیب و مشمئزکننده است. در گوشه‌ای از شهر در بیمارستانی، اتفاقی رخ داده است و شما از جلوی درب بیمارستان مصاحبه می‌کنی، بعد از آن دوان ‌دوان در گوشه دیگری از شهر خود را به بیمارستان دیگری می‌رسانی که عزیز دیگری در آنجا بستری است و آنجا هم مصاحبه می‌کنی. هاشمیان اخیرا نیز پزشک معالج حسام نواب صفوی بود و انتشار ویدئو‌یی جشن ترخیص نواب صفوی از آی سی یو به بخش با حضور او با توجه به شرایط بحرانی فعلی کشور از جهت آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا و کمبود امکانات برای رسیدگی به بیماران، با واکنش هایی رو به رو شد.


پیام طبرسی

پزشک - سلبریتی

پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گاهی با اظهارنظر‌هایش از گوشه و کنار باعث نگرانی مردم می‌شود. او  درباره‌ی موفقیت کشورهای دیگر در این زمینه واکسن گفت: «ما موفق نیستیم، چون که هیچ چیز نداریم،‌ نه واکسنی و نه زور و ضربی وجود دارد.» یا اظهارنظر دیگر او در پیک چهارم کرونا در رابطه با راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در برخی استان‌ها که گفت: «چاره‌ای برای این موضوع وجود ندارد، ظرفیت بیمارستانی برای این تعداد بیمار کافی نیست.»

او سلطانِ اظهارنظرهای رعب‌انگیز است، در بسیاری از مصاحبه‌هایش از اعدا عجیب و فریب استفاده می‌کند.


ایرج حریرچی

پزشک - سلبریتی

ایرج حریرچی برای کل ایران و حتی جهان نام شناخته شده‌ای است. در روزهای ابتدایی کرونا در ایران در نشست خبری مشترک با علی ربیعی سخنگوی دولت شرکت کرد، در تصاویر کاملاً مشخص بود که علائم این بیماری را دارد. این ویدئو بین کاربران خارجی هم بازتاب وسیعی داشته و حتی ترور نوآ کمدین و مجری طنزپرداز مشهور یک آیتم از برنامه اخیرش را به این حرکت حریرچی اختصاص داد. هم چنین شوخی ‌های او در آنتن زنده همیشه با واکنش مخاطبان روبرو می‌شود. او یکی از سردمداران قرنطینه نشدن قم بود!

«با تمام این اوصاف رعایت پروتکل‌ها البته تنها چاره کار است، نیازی به تکرار نیست که راهی جز ماسک زدن و فاصله‌گذاری نداریم، مراقب باشیم که این چند ماه هم با درد و رنج کمتر سپری شود.»

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
8
8
دقیقا
مشکل همه ما احساس عالم دهر بودن و زیاد حرف زدن و بدون اطلاع کافی نقد کردنه
مثل خود شمایی که این متن رو نوشتی...
پاسخ ها
نسیم
| |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
ببخشید اشتباه دیسلایک کردم
نسیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
6
7
اگر حرف نزنند می گوییدچ را هشدار ندادید شما متخصصین عافیت طلبی را برگزیدید اگر حرف بزنند یک چیز دیگر می گویید...به کدام سازتان گوش کنند...متخصص مملکت حرف نزند که شمای غیرمتخصص اهل باند و جناح بازی داستان سرایی کنی؟!!!


هرچه می کشیم از اظهارنطرهای غیرتخصصی در تمام زمینه هاست.از جمله خود شما تابناک.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
7
7
مثلا تو سواد واطلاعاتت بیشتر از این افراد است؟!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
3
5
در مورد دکتر مینو محرز (مانند بسیاری از دانشگاهی های ایران) شما سواد آکادمیک را با سمت و رتبه استخدامی یا حتی تعداد مقالات قاطی کرده اید. بله، ایشان سمت های دهن پرکنی داشته اند، ولی چه دستآورد آکادمکی در این سالها داشته اند؟ و چطور شد که ایشان اولین پروتکل دارویی بیماران کرونایی ایران را بدون هیچ گونه شواهد علمی تدوین کردند، که پس از مدتی رئیس سازمان غذا و دارو اعتراف کرد باعث مرگ بسیاری از بیماران شده است؟ و چگونه شد که ایشان پژوهشگر مسئول واکسن بنیاد برکت شدند، در حالی که سابقه طراحی و تولید واکسن ایشان دقیقاً صفر است؟
اظهارات ضد و نقیض (و بعضاً غیر علمی) ایشان به رغم دانش آکادمیک ایشان نیست، بلکه نمایانگر سطح دانش و سواد آکادمیکشان است.

در مورد سعید نمکی هم که هر چه کمتر بگم بهتره!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
وقتی چیزی دقیق نمی دانی و صرفا شایعات عوام را شنیده ای سکوت بهترین کار است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار