راهی موثر برای بازیابی حس بویایی پس از ابتلا به کرونا
کد خبر: ۲۱۰۱۴۲
تاریخ انتشار: 2021 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
یک تیم بین المللی از محققان به این نتیجه رسیده اند که بیمارانی که پس از بهبودی از کووید-۱۹ حس بویایی خود را از دست داده اند، نباید از کورتیکواستروئیدها برای بازیابی توانایی بویایی استفاده کنند.

متخصصان بهترین روش آموزش بینی با حداقل چهار بوی شدید را دو بار در روز نامیدند.

دانشمندان به طور سیستماتیک علت علمی را بررسی کردند و دریافتند که کورتیکواستروئیدها که اغلب برای افرادی که دچار اختلال عملکرد بویایی هستند تجویز می شود، ممکن است موثر نباشد زیرا معمولاً به افرادی که گرفتگی بینی یا التهاب دارند کمک می کند.

با این حال، هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا، از بین رفتن بویایی به دلیل آسیب به سیستم عصبی اتفاق می افتد و مطالعات قبلی اثبات اثربخشی چنین داروهایی را نشان نداده است.

علاوه بر این، استفاده از کورتیکواستروئیدها با عوارض جانبی همراه است و حس بویایی اغلب خود به خود و بدون دارو برمی گردد.

در عین حال، در صورت آموزش حس بویایی می توان با سرعت بیشتری بازیابی کرد، که توسط شواهد پشتیبانی می شود.

معمولاً به بیماران توصیه می شود که از چهار منبع بو برای این امر استفاده کنند: میخک، گل رز، لیمو و اکالیپتوس. با این حال، برای بهترین نتیجه، رایحه ها باید هر ۱۲ هفته تغییر کنند. همچنین می توان از عطر قهوه، دلمه، وانیل یا آسیاب شده استفاده کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۱، مطالعه ای بر روی ۱.۳۶۳ بیمار مبتلا به اختلال عملکرد بویایی ناشی از ویروس کرونا منتشر شد که نشان داد ۹۵ درصد بیماران شش ماه پس از بهبودی حس بویایی خود را بازیافتند.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار