روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند می میرند
کد خبر: ۲۱۰۰
تاریخ انتشار: 2015 June 11    -    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ و میر لیست پیوندی در کشور ما روزی هفت تا ۱۰ نفر است و امیدواریم در پایان طرح ایرانی "پیوند اعضا” هیچ بیمار نیازمند پیوند در لیست انتظار فوت نشود.

دکتر کتایون نجفی زاده در حاشیه کنگره بین المللی ارولوژی و نفرولوژی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ۳۶ ماه طول می‌کشد افزود: این کار در ادامه طرح جامع تخصیص عضو کشور و با نظارت و بازرسی دقیق به خوبی در حال اجراست. وی گفت: ۵۳ مرکز فراهم آوری اعضای کشور و ۹ قطب پیوند اعضا (بجز تهران) در قالب این طرح مشغول فعالیت هستند. نجفی زاده با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار پیوند کلیه در ایران انجام می شود افزود: طبق محاسبات ما و با توجه به آمار بالای مرگ مغزی در کشور اگر از نسوج و ارگان های قابل استفاده از مرگ مغزی به خوبی استفاده شود در آینده هیچ نیازی به اهدای کلیه از فرد زنده نیست.
 وی با اشاره به اینکه فاز اول و دوم طرح تخصیص اهدای اعضا با رضایت پیش رفته است گفت: البته این طرح از جمله طرح هایی است که در بلند مدت جواب می دهد و از همان زمان آغاز طرح (نیمه دوم ۹۳) کاهشی که در پیوند کلیه فرد زنده دیده می شد با اهدای مرگ مغزی جبران شد. رئیس اداره پیوند افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته نسبت اهدای مرگ مغزی به اهدای عضو فرد زنده افزایش داشته است و طبق آمار پیوند کلیه از ۴۸ به ۵۶ درصد افزایش یافته است. وی همچنین با اشاره به این که در مرگ مغزی یک تا هشت ارگان و یک تا ۵۳ نسج قابل اهداست گفت: مرگ مغزی می تواند مرگ را زیبا کند زیرا زندگی چند نفر را با اهدا نجات می دهد و اگر خانواده های فرد مرگ مغزی بتوانند به موقع تصمیم بگیرند این اهدا به خوبی صورت خواهد گرفت.

نجفی زاده با اشاره به اهداف طرح اهدای عضو کشوری افزود: هدف این است که هیچ مرگ مغزی اعضای خود را به زیر خاک نبرد و هیچ بیمار نیازمند در لیست انتظار پیوند فوت نشود. سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور صورت می گیرد وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور صورت می گیرد گفت: طبق قوانین جهانی نصف این تعداد باید اهدا عضو شود یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار اهدا، اما پارسال تنها ۷۰۰ اهدای عضو انجام شد. رئیس اداره پیوند با بیان اینکه این آمار شایسته کشور ما نیست تاکید کرد: مرگ و میر لیست پیوندی در کشور ما روزی هفت تا ۱۰ نفر است. نجفی زاده در پایان گفت: نظارت و بازرسی مکرر برای رفع مشکلات طرح شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا انجام می شود تا همه چیز با کیفیت صورت گیرد و انتظار ما این است که در پایان طرح (۳۶ ماه) هیچ بیمار نیازمند پیوندی در لیست انتظار فوت نشود.

خبرگزاری صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار