معجزه روستای لیگ؛ تنها منطقه بدون کرونا در آلمان
کد خبر: ۲۰۹۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
از بیش از یک سال پیش سرتاسر آلمان درگیر پاندمی کرونا است؛ همه آلمان به جز یک روستای کوچک در ایالت راین‌لند – فالتس. روستای لیگ در نگاه اول کمابیش شبیه بقیه روستاهای کوچک آلمان است اما در آن خبری از کرونا نیست. در آلمان پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان همه شهروندان بالای ۱۸ سال واکسینه شده باشند.

معجزه روستای لیگ؛ تنها منطقه بدون کرونا در آلمان

معجزه روستای لیگ؛ تنها منطقه بدون کرونا در آلمان«تابناک باتو» ـ روستای لیگ به طور معجزه‌آسایی از پاندمی کرونا در امان مانده است. این دهکده در کوهپایه‌ای کم‌ارتفاع و در فاصله نزدیکی از رودخانه موزل قرار دارد.

دهکده‌ای چشم‌نواز با خانه‌های روستایی بازسازی شده، یک مدرسه، آتش‌نشانی و کلیسایی که در مرکز روستا قد علم کرده؛ منطقه‌ای زیبا و روستایی مانند ۳۰ هزار روستای دیگر آلمان.

با وجود شباهت‌های ظاهری، در این روستا وضعیتی حاکم است که می‌تواند حسرت شهروندان نه تنها در آلمان که در سرتاسر اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر باشد؛ در لیگ از کرونا خبری نیست!

حدود ۴۰۰ ساکن روستای لیگ در حال نوشتن تاریخی هستند که چنان باورناپذیر است که بسیاری از اهالی آن را معجزه می‌خوانند.

معجزه‌آسا بودن این وضعیت بیشتر آشکار می‌شود اگر در نظر بگیریم از زمان آغاز پاندمی کرونا تا امروز (چهارم اردیبهشت/ ۲۴ آوریل) سه میلیون و ۲۵۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در آلمان شناسایی شده و شاخص ابتلا در این منطقه در حال حاضر ۴۳۵ است.

این شاخص نشان‌دهنده شمار مبتلایان شناسایی‌شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک دوره هفت روزه است و میزان آن در منطقه از کل جمعیت روستای لیگ بیشتر است.

صفر مبتلا از آغاز پاندمی تا کنون

در این روستا که در ایالت راین‌لند- فالتس در غرب آلمان قرار دارد تعداد موارد شناسایی‌شده مبتلا به ویروس کرونا صفر است و این وضعیت در ۱۴ ماه گذشته همین‌گونه بوده است.

هاینتس تسیلز، شهردار ۵۷ ساله روستای لیگ می‌گوید ساکنان آن تا کنون بسیار خوش‌شانس بوده‌اند و البته این تصویری تا این لحظه است. او می‌افزاید: «شاید هم ما آن بالا یک فرشته نگهبان داریم که می‌گوید این روستا را به حال خود می‌گذاریم.»

مدتی پیش که رسانه‌های محلی درباره "معجزه لیگ" گزارش دادند تسیلز تصور هم نمی‌کرد که دیگر زنگ تلفن‌اش یک لحظه هم خاموش نمی‌ماند و دائم باید به خبرنگاران پاسخ دهد که چه چیز در روستای لیگ با بقیه جاها تفاوت دارد و ساکنان آن چه کارهایی را بهتر از دیگران انجام داده‌اند؟

شهردار لیگ می‌گوید ساکنان روستا بسیار همبسته‌اند، جوانان از هیچ کمکی به سالمندان دریغ نمی‌کنند و با کمک والدین دانش‌آموزان دو دستگاه تهویه هوا برای تنها مدرسه دهکده خریداری شده است.

او می‌گوید آنچه سیاستمداران اغلب اعلام می‌کنند اما اجرا نمی‌کنند در این روستا خود ساکنان بر عهده می‌گیرند. ساکنان یکدیگر را خوب می‌شناسند، به هم کمک می‌کنند و مهم‌تر این که هیچ کس به این فکر نمی‌افتد که به خاطر مبتلا نشدن حتی یک نفر، وجود و خطر ویروس کرونا را انکار کند.

معجزه روستای لیگ؛ تنها منطقه بدون کرونا در آلمان

هیچ کس منکر خطر کرونا نیست

به گفته هاینتس تسیلز در روستای لیگ یک نفر هم وجود ندارد که منکر واقعیت وجود ویروس کرونا باشد و همه تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و پذیرفته‌اند که پاندمی کرونا بحرانی است که همه جهان را درگیر کرده است.

عدم ابتلای هیچ یک از ساکنان روستای لیگ به ویروس کرونا در حالی است که محل کار ۹۰ درصد شاغلان آن خارج از دهکده قرار دارد.

روستای لیگ در منطقه‌ای قرار دارد که بسیار مورد توجه گردشگران طبیعت است و برای کسانی که به پیاده‌روی و گردش در طبیعت علاقه دارند امکانات زیادی برای عرضه دارد.

با این همه از نوامبر سال پیش گردشگران اجازه اقامت در این روستا و اقامتگاه‌های اطراف آن را ندارند. احتمالا شهرت این دهکده به عنوان تنها روستای بدون کرونا در آلمان در آینده به جاذبه‌های آن اضافه خواهد کرد و زیان‌ها و کمبودهای ماه‌های اخیر جبران می‌شود.

شاید یکی دیگر از علت‌های معجزه لیگ این مساله باشد که هیچ یک از ساکنان آن تمایل ندارند اولین کسی باشند که پای ویروس کرونا را به آن باز می‌کند.

در آلمان پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان همه شهروندان بالای ۱۸ سال واکسینه شده باشند. شهردار لیگ می‌گوید اگر تا آن زمان با صفر مبتلا پاندمی را پشت سر بگذارند جشن بسیار بزرگی در روستا بر پا خواهند کرد.

پژوهش و آزمایش ویروس‌شناسان و دولت‌آلمان سخت تلاش می‌کنند تا با گونه‌های جهش‌یافته‌ ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) مقابله کنند. ولی تأمین واکسن برای همه شهروندان به چالش بزرگی برای سیاستمداران و پزشکان تبدیل شده است. انجمن ایمونولوژی آلمان هشدار می‌دهد که تنها واکسیناسیون برای جلوگیری از گسترش پرسرعت ویروس کافی نیست. شهروندان باید حتی پس از واکسینه‌شدن در حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
خطر انزوا پزشکان برجسته و متخصصان مراقبت‌های تسکینی می‌گویند: «هیچ دارویی به اندازه معاشرت با شخصی که به او اعتماد دارید موثر نیست». ممنوعیت تماس بین مبتلایان به کووید۱۹ و بستگان آنها به یکی از معضل‌های بزرگ اجتماعی تبدیل شده که قرار است با آزمایش‌های مکرر و واکسیناسیون با آن مقابله شود. با وجود این توصیه می‌شود که حتی پس از واکسیناسیون یا در صورت آزمایش منفی، در حد امکان به نکات بهداشتی اهمیت داد شود.
مقابله به شکل های گوناگون در آلمان علاوه بر رعایت‌های شخصی، مراکز بزرگ و سیار آزمایشی و امکان واکسیناسیون در مطب‌های پزشکان سرعت مقابله با کووید۱۹ را افزایش داده است. اکنون تعداد زیادی از کارشناسان بهداشت اعتراف می‌کنند که در آغاز پاندمی، خطری را که از جانب ویروس سارس‌کوو۲ متوجه جامعه بشری شده بود، دست‌کم گرفته بودند. در عکس آزمایش مراجعه‌کنندگان به فرودگاه شهر گوترزلوی آلمان را مشاهده می‌کنید.
تنگی نفس و پیامدهای درازمدت آن بر اساس یافته‌های پزشکان و آسیب‌شناسان، بیماری‌های ریوی و قلبی، دیابت و چاقی از مهم‌ترین دلایل مرگ مبتلایان به کووید۱۹ هستند. طبق داده‌های موسسه روبرت کُخ آلمان، ۸۵ درصد فوت‌شدگان این کشور بالای ۷۰ سال بوده‌اند. در حال حاضر میزان مرگ‌و‌میر در میان افراد کهن‌سال کاهش یافته که به احتمال زیاد نتیجه پیشرفت واکسیناسیون است.
خطر هنوز جدی است . شماری از شهروندان هنوز به میزان خطرناکی سارس‌کوو۲ پی نبرده‌اند و آن را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند. منتقدان این افراد آنها را به آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها ارجاع می‌دهند. در برخی مناطق مانند شهر دوبلن در ایالت زاکسن آلمان (عکس بالا) تابوت‌ها در کوره‌های جسدسوزی انبار می‌شوند و هنوز معلوم نیست که چه زمانی أوضاع به حالت پیش از پاندمی برمی‌گردد.
تلاش خستگی‌ناپذیر برای نجات دیگران بسیاری از مراکز درمانی آلمان برای نجات مبتلایان به کووید۱۹ شیوه کار خود را تا حد زیادی تغییر دادند. کادر بهداشتی این مراکز با ازخودگذشتگی کامل در خدمت بیماران بودند و برخی از آنها تا آخرین توان خود طاقت می‌آورند. با توجه به افزایش شمار عفونت‌ها، پزشکان متخصص مراقبت‌های ویژه نسبت به اشغال بیش‌ازپیش تخت‌های بیمارستان‌ها هشدار می‌دهند و خواستار تعطیلی کامل شهرها هستند.
تماس شخصی اشتاین مایر در ماه مارس با شماری از بستگان قربانیان به صورت آنلاین گفت‌وگو کرد. این افراد به دلیل محدودیت‌های کرونایی نتوانسته بودند در آخرین لحظه زندگی در کنار عزیزانشان باشند یا مراسم مناسبی برای عزاداری آنها برگزار کنند. در روز یادبود رسمی (۱۸ آوریل) نیز به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها شمار اندکی از شهروندان توانستند به طور مستقیم در مراسم بزرگداشت قربانیان شرکت کنند.
یادبود رسمی قربانیان در کشورهای دیگر در بسیاری از کشورها به‌طور رسمی و در ملا عام از قربانیان یاد می‌شود. در عکس، خیابانی در شهر سن‌سالوادور را مشاهد می‌کنید. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان در رابطه با بیماری کووید۱۹ جان باخته‌اند. شمار مبتلایان از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشته است.
شرکت نمایندگان ارکان حکومتی در مراسم یادبود رسمی نمایندگان ارکان حکومتی آلمان شرکت کردند. این مراسم در «خانه کنسرت» برلین در «ژاندارمن مارکت» برگزار شد و از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش شد. در بسیاری از شهرهای آلمان مراسم یادبود کوچک‌تری برگزار شد. در عکس مراسم شهر اشتوتگارت در میدان «مارین» را مشاهده می‌کنید.
ایجاد "شکاف وحشتناکی" در جامعه فرانک والتر اشتاین مایر در سخنرانی خود در "خانه کنسرت" (Konzerthaus) برلین ضمن ادای احترام به قربانیان و دلجویی از بازماندگان گفت، این بیماری همه‌گیر "زخم‌های عمیقی ایجاد کرده" و در جامعه "شکاف وحشتناکی" به‌وجود آورده است. رئیس جمهوری آلمان یادآور شد که پشت آمار و ارقام کرونایی انسان‌هایی وجود دارند که رنج و مرگ آنها در اکثر موارد نادیده گرفته می‌شود.
مرکل هنگام ادای احترام به قربانیان در مراسم یادبود قربانیان کووید۱۹علاوه بر فرانک اشتاین مایر، وُلفگانگ شویبله، رئیس مجلس نمایندگان (Bundestag)، راینر هازلوف، رئیس مجلس نمایندگان ایالات (Bundesrat)، آنگلا مرکل، صدراعظم و اشتفان هاربارت، رئیس دادگاه قانون اساسی آلمان، شهردار برلین، پنج نفر به نمایندگی از قربانیان کرونا، و نمایندگانی از جامعه یهودیان، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و مسلمانان آلمان نیز در "خانه کنسرت" برلین شرکت داشتند.

منبع: dw.com

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
1
احتمالا حجابشون رو خوب رعایت کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار