پایین بودن آنزیم‌های کبد
کد خبر: ۲۰۹۸۶۹
تاریخ انتشار: 2021 May 12    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کاهش تولید آنزیم‌های کبدی ممکن است نشان دهنده‌ی اختلال در عملکرد کبد می‌باشد. این مقاله توضیحاتی درباره علل و علائم پایین بودن آنزیم‌های کبدی ارائه می‌دهد. کبد به حذف سموم از بدن کمک می‌کند. کبد پروتئین‌هایی را سنتز کرده که برای لخته شدن به موقع خون ضروری می‌باشد.

پایین بودن آنزیم‌های کبد

پایین بودن آنزیم‌های کبد«تابناک با تو» - کاهش تولید آنزیم‌های کبدی ممکن است نشان دهنده‌ی اختلال در عملکرد کبد می‌باشد. این مقاله توضیحاتی درباره علل و علائم پایین بودن آنزیم‌های کبدی ارائه می‌دهد. در این مقاله اطلاعاتی درباره نحوه افزایش سریع آنزیم‌های تولید شده ارائه می‌شود.

کبد به حذف سموم از بدن کمک می‌کند. کبد پروتئین‌هایی را سنتز کرده که برای لخته شدن به موقع خون ضروری می‌باشد. کبد متابولیسم دارو‌ها و مواد تغذیه‌ای را تسریع بخشیده و به ذخیره چربی، ویتامین‌ها، صفرا و کلسترول کمک می‌کند. کبد به کنترل سطح گلوکز و فرایند بازیابی محصولات زائد هموگلوبین در خون کمک می‌کند.
آنزیم‌هایی که در کبد وجود دارند، به تسریع واکنش‌های شیمیایی در کبد کمک می‌کنند. این آنزیم‌ها پروتئینی هستند. به دلیل حضور آن‌ها، کبد قادر به انجام انواعی از عملکرد‌ها می‌باشد. کبد یک اندام حیاتی بوده که به تصفیه خون، سم زدایی، هضم غذا، دفع و متابولیسم کمک می‌کند. مقدار ناکافی آنزیم‌های کبدی ممکن است نشانه‌ای از اختلالات کبدی یا آسیب به سلول‌های کبدی بوده که عملکرد کبد و سلامت کلی فرد را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آنزیم‌های مختلف

فهرست زیر شامل آنزیم‌های کبدی مختلف و توضیح مقادیر نرمال آن‌ها همراه با عواملی که ممکن است باعث سطوح پایین هر یک از این آنزیم‌ها گردد، می‌باشد.

پایین بودن آنزیم‌های کبد

آلبومین

یک پروتئین مهم موجود در خون آلبومین می‌باشد و این پروتئین توسط کبد تولید می‌شود. کبد آسیب دیده توانایی تولید آلبومین را ندارد. آزمایش خون به تشخیص سطوح آلبومین در خون کمک می‌کند. سطح نرمال این پروتئین در خون ۴/۳ تا ۴/۵ گرم بر دسی لیتر می‌باشد.

عللیک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا که دارای کالری و چربی‌های اشباع شده پایینی می‌باشد، می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی مفید باشد. اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های مضر نیز در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. اجتناب از مصرف غذا‌های حاوی قند بالا، کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، تنظیم سطوح کلسترول و تری گلیسرید خون از طریق رژیم غذایی مناسب، ورزن منظم و استفاده از دارو‌های ضروری و کافی در رفع کمبود آنزیم‌های کبدی بسیار موثر می‌باشند.

اختلال در عملکرد کبد به واسطه سیروز کبدی و یا هپاتیت و حتی بیماری‌های کلیوی می‌تواند باعث پایین بودن سطوح آلبومین گردد. همچنین، یک رژیم غذایی حاوی پروتئین پایین، بیماری کرون و جراحی جهت کاهش وزن ممکن است منجر به پایین بودن سطوح این آنزیم گردد.

گلوبولین

پروتئین گلوبولین در کبد و سیستم ایمنی تولید می‌شود. آلبومین و گلوبولین پروتئین‌های اصلی موجود در جریان خون می‌باشد. سطوح نرمال پروتئین که توسط جریان سطوح آلبومین و گلوبولین تعیین می‌شود، در محدوده بین ۶ تا ۳/۸ گرم بر دسی لیتر می‌باشد.

علل

آسیب به سلول‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، بیماری التهاب روده، بیماری سیلیاک، نئوپلاسم‌های مختلف، کم خونی همولیتیک حاد، هیپوگاملاگلولینمی و ... می‌تواند باعث این بیماری شود.

پایین بودن آنزیم‌های کبد

پروترومبین

کبد پروترومبین که یک نوع پروتئینی بوده که به لخته سازی به موقع خون کمک می‌کند، تولید کند. آزمایشات پروتروپبین به اندازه گیری زمان مورد نیاز برای لخته سازی خون انسان کمک می‌کند. محدوده نرمال این تست، در صورتی‌که شما دارو‌های رقیق کننده خون مصرف نکرده باشید، بین ۸/۰ تا ۱/۱ می‌باشد که نسبت نرمال بین المللی می‌باشد. سطوح پایین این آنزیم باعث ارائه‌ی ۱/۱ INR شده که بدین معنی است که خون شما طولانی‌تر از حد معمول لخته می‌شود.

علل

بیماری‌های جدی کبدی می‌تواند منجر به سطوح پایین پروترومبین گردد که این امر باعث طولانی‌تر شدن زمان لخته سازی خون می‌گردد. کمبود ویتامین K، دارو‌های رقیق کننده خون، برخی دارو‌های خاص و اختلالات خونی خاص نیز می‌تواند بر عملکرد پروترومبین تاثیر داشته باشد.

آلانین آمینو ترانسفراز

این آنزیم تنها در کبد موجود بوده و به متابولیسم پروتئین موجود در بدن کمک می‌کند. سطوح نرمال آلانین آمینو ترانسفراز در محدوده ۱۰ تا ۴۰ واحد بین المللی در لیتر می‌باشد.

علل

سطوح آلانین آمینو ترانسفراز معمولا پایین بافی می‌ماند و عمدتا مساله نگران کننده‌ای نیست. سطوح بالای این آنزیم می‌تواند خطرناک باشد.

آسپارات آمینو ترانسفراز

این آنزیم در کبد، قلب و دیگر بافت‌های بدن موجود می‌باشد. محدوده نرمال آنزیم آسپارات آمینو ترانسفراز خون بین ۱۰ تا ۳۴ واحد بین المللی در لیتر می‌باشد. دو آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز و آسپارات آمینو ترانسفراز به منظور متابولیز آمینواسید‌ها و ساخت پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اختلال در عملکرد کبد می‌تواند تولید این آنزیم‌ها را تغییر دهد.

علل

مشابه سطوح آلانین آمینو ترانسفراز، سطوح پایین آسپارات آمینو ترانسفراز مشکل‌زا می‌باشد. سطوح بالای این آنزیم باعث بروز نگرانی می‌گردد.

آلکالین فسفاتاز

در همه‌ی بافت‌های بدن موجود می‌باشد. با این‌حال، مقادیر بالای این آنزیم در استخوان‌ها، کبد و مجاری صفراوی یافت می‌شود. محدوده نرمال این آنزیم ۴۴ تا ۱۴۷ واحد بین المللی در لیتر می‌باشد.

علل

بیماری‌هایی مانند هیپوفسفاتازیا، بیماری ویلسون، کمبود پروتئین و سوء تغذیه ممکن است باعث کاهش تولید آلکالین فسفاتاز گردد.

پایین بودن آنزیم‌های کبد

بیلی روبین

بیلی روبین یک محصول جانبی از سلول‌های قرمز خون بوده و در طول تجزیه این سلول‌ها تولید می‌شود. سطح نرمال بیلی روبین بین ۳/۰ تا ۹/۱ میلی‌گرم بر دسی لیتر می‌باشد. سطوح پایین بیلی روبین معمولا جای نگرانی ندارد.

علل

کاهش سطوح بیلی روبین ممکن است حاصل استفاده از دارو‌هایی بوده که ممکن است سطوح این آنزیم را تغییر کند. برخی از این دارو‌ها شامل مکمل‌های ویتامین C، ربیتال و تئوفیلین باشد.

گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز

این آنزیم در خون یافت می‌شود. مقادیر نرمال آن در محدوده صفر تا ۵۰ واحد بین المللی در لیتر می‌باشد.

علل

معمولا، مقدار گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز در بدن به واسطه استفاده از قرص‌های ضد بارداری و کلوفیبرات کاهش می‌یابد.

لاکتات دهیدروژناز

این آنزیم در کبد یافت شده و محدوده نرمال آن بین ۱۰۵ تا ۳۳۳ واحد بین المللی در لیتر می‌باشد. معمولا افزایش سطوح این آنزیم باعث بروز نگرانی‌هایی خواهد شد.

علل

سطوح پایین این آنزیم به ندرت مشاهده می‌شود و در مواردی که فرد مقدار بالایی ویتامین C یا اسکوربیک اسید را مصرف کرده باشد، این آنزیم پایین خواهد آمد. جهش ژنتیکی نیز ممکن است باعث سطوح پایین غیر طبیعی این هورمون گردد.

علائم

علائم سطوح پایین آنزیم‌های کبدی که نشان دهنده اختلالات کبدی می‌باشد، ممکن است بین افراد مختلف با هم تفاوت داشته باشد. اکثرا، هیچ علائمی مشاهده نشده و یا شاید این علائم خفیف و طبیعی باشند که به همین دلیل مردم اکثر متوجه پایین بودن آنزیم‌های کبد خود نیستند. برخی از علائمی که ممکن است در این بیماری مشاهده شود شامل موارد زیر می‌باشد:
تب، تورم شکم، درد در شکم یا ناحیه کبد، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، بزرگ شدن طحال، کاهش وزن

پایین بودن آنزیم‌های کبد

درمان

مجموعه‌ای از آزمایشات مربوط به عملکرد کبد مانند آزمایش خون و دیگر آزمایشات شامل اولتراسوند، سی تی اسکن، ام آر آی و نمونه برداری از بافت کبد می‌تواند به پی بردن به آنزیم‌هایی که در بدن پایین هستند، کمک کند. نتایج آزمایشات به تشخیص دقیق بیماری و بررسی علل احتمالی آن کمک می‌کند. پزشکان ممکن است دارو‌هایی را به منظور درمان علت اصلی این بیماری تجویز کنند. اما بیماران نیازمند برخی تغییرات در سبک زندگی خود نیز می‌باشند.

یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا که دارای کالری و چربی‌های اشباع شده پایینی می‌باشد، می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی مفید باشد. اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های مضر نیز در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. اجتناب از مصرف غذا‌های حاوی قند بالا، کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، تنظیم سطوح کلسترول و تری گلیسرید خون از طریق رژیم غذایی مناسب، ورزن منظم و استفاده از دارو‌های ضروری و کافی در رفع کمبود آنزیم‌های کبدی بسیار موثر می‌باشند. بیماری‌های کبدی که به عنوان مرگ خاموش شناخته می‌شوند، در مراحل اولیه خود هیچ گونه علائمی را نشان نمی‌دهند، بنابراین برای تضمین سلامت کبد، به ویژه در مواردی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری وجود دارد، باید در فواصل منظم آزمایشات لازم در این زمینه را انجام داد.

منبع: راسخون

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار