سه شرط عجیب دریافت وام سهام عدالت
کد خبر: ۲۰۹۵۲۶
تاریخ انتشار: 2021 April 20    -    ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
مدتی است که قرار است کارت اعتباری سهام عدالت پرداخت شود. اما حالا هم میزان این وام تغییر کرده و هم شرایط عجیبی برای دریافت آن وضع شده است. شرایطی که سبب می‌شود بسیاری نتوانند از این کارت اعتباری استفاده کنند.
سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. در نهم اردیبهشت ماه سال 99 آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت و دولت این فرآیند را به وزارت اقتصاد واگذار کرد. بسیاری از سهام داران برگه سهام عدالت خود را فروختند.مدتی است که که صحبت از وام سهام عدالت شده است. برای دریافت آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت با ما همراه باشید.
 
مدتی است که قرار است کارت اعتباری سهام عدالت پرداخت شود. اما حالا هم میزان این وام تغییر کرده و هم شرایط عجیبی برای دریافت آن وضع شده است. شرایطی که سبب می‌شود بسیاری نتوانند از این کارت اعتباری استفاده کنند.
 
سه شرط عجیب دریافت وام سهام عدالت
 
 چندی پیش بود که رئیس جمهور از پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت خبر داد و گفت وام ۱۴ و ۷ میلیون تومانی به دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌شود.
 
اما مدیران بورس و شرکت سپرده‌گذاری گفته‌اند وام معادل ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت است. یعنی دارندگان سهام عدالت یک میلیونی می‌توانند ۱۰ میلیون وام بگیرند و دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی ۵ میلیون تومان.
 
جز این، محدودیت دیگری که برای استفاده از این کارت اعتباری وجود دارد این است که تبدیل به پول نقد نمی‌شود و افراد می‌توانند آن را فقط در فروشگاه‌هایی که بانک مشخص می‌کند، خرج کنند.
 
چه کسانی مشمول وام سهام عدالت نیستند؟
 
اما برخی هم نمی‌توانند این وام یا همان کارت اعتباری سهام عدالت را دریافت کنند.
 
دسته اول افرادی هستند که بخشی از سهام عدالت خود را فروخته باشند. به عبارت دیگر اگر شخصی یک سهم از سبد سهام عدالت خود را هم فروخته باشد نمی‌تواند کارت اعتباری بگیرد. با این شرط بیش از سه میلیون نفر از دریافت این وام محروم می‌شوند. این شرط برای سهامدارانی است که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.
 
شرط دیگر برای دریافت این کارت اعتباری، داشتن کارت ملی هوشمند است. بر این اساس افرادی که سهام عدالت دارند اما هنوز کارت ملی هوشمند را نگرفته‌اند نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت را بگیرند.
 
این وام تا پنج ماه استراحت دارد و اگر سهامدار نتواند ظرف این مدت کل مبلغ را برگرداند تبدیل به وام با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط سه ساله می‌شود.
 
پیش از این هم شروط دیگری برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت عنوان شده بود.
 
مثلا اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده‌گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.
 
اگر فرد سجامی نشده باشد باید مراحل احراز هویت را انجام دهد وگرنه مشمول دریافت کارت اعتباری نمی‌شود.
 
حتما باید در یکی از بانک‌های ملی و تجارت که در حال حاضر کارت اعتباری می‌دهند حساب داشته باشند، در آینده هر بانک‌ جدیدی که این طرح را آغاز کردند می‌توانند از طریق آن بانک‌ها استفاده کنند.
 
پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان حتمی است؟
 
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: براساس صحبت‌های انجام شده قرار بر این است تا براساس تعاملات صورت گرفته، مرحله دوم سود در ماه مبارک رمضان به حساب افراد واریز شود.
 
حسین قشمی امروز (دوشنبه) به آخرین وضعیت مرحله دوم سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: به محض تکمیل‌شدن وجه و واریز سود توسط همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مرحله دوم سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ که مجامع آن در سال ۱۳۹۹ برگزار شده است، واریز می‌شود.
 
وی اظهار داشت: طبق گفته سخنگوی آزادسازی سهام عدالت همه تلاش‌ها بر این است که ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت در ماه رمضان پرداخت شود.
 
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مجری واریز سود به حساب سهامداران است و در خصوص تامین موجودی، شرکت سپرده‌گذاری و سازمان بورس مکاتباتی را با شرکت‌های سرمایه‌پذیر داشته‌اند تا برای واریز هر چه زودتر سود منابع مورد نیاز را تامین کنند.
 
وی تاکید کرد: ٣۶ شرکت جزو شرکت‌های سهام عدالت هستند که از این تعداد ٢٩ شرکت سود خود را محقق کرده‌اند، همه این ٢٩ شرکت باید سود را واریز کنند تا بتوان سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را پرداخت کنیم.
 
قشمی با اشاره به اینکه براساس تعامل‌های صورت گرفته ۵۰ درصد از سود شرکت‌ها در پایان اسفند ماه به حساب سهامداران سهام عدالت واریز شد، گفت: در پایان سال به محض اطلاع‌رسانی به شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای تامین وجه سود در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این اقدام از طرف آن شرکت ها با سرعت انجام شد و بلافاصله سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد.
 
مرحله دوم سود سهام عدالت
 
به گفته مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، براساس صحبت های انجام شده قرار بر این است تا براساس تعاملات صورت گرفته مرحله دوم سود در ماه مبارک رمضان به حساب افراد واریز شود.
 
وی ادامه داد: تاکنون سود تعدادی از شرکت ها برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب شرکت سپرده گذاری واریز شده است و اکنون در انتظار واریز باقی سود سهام شرکت های سرمایه پذیر هستیم.
 
قشمی تاکید کرد: صحبت های مسوولان حاضر در بازار بر این اساس بود که هر چه زودتر باقیمانده سود به حساب سهامداران پرداخت شود که با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان باقیمانده سود سهام عدالت در اختیار سهامداران باشد.
 
نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت برای سهامداران ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم در تاریخ ٢٨ اسفند ماه سال ٩٩ انجام شد.
 
دارندگان سهام ۵۰۰ هزار تومانی، رقمی حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت کردند و برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی دو برابر سود سهام ۵۰۰ هزار تومانی پرداخت شد که رقم آن ۴۰۰ هزار تومان بود.
روزپلاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار