هشدار: این داروها را در روزهای اول ابتلا به کرونا نخورید
کد خبر: ۲۰۹۴۹۵
تاریخ انتشار: 2021 April 20    -    ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
دستورالعمل‌های عمومی توصیه می‌کنند که پاراستامول (استامینوفن) باید اولین گزینه برای درمان تب باشد. با این حال، بسیاری از کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند که هیچ شواهدی از مشکلات مربوط به ایبوپروفن و ویروس کرونا وجود ندارد.
دستورالعمل‌های عمومی توصیه می‌کنند که پاراستامول (استامینوفن) باید اولین گزینه برای درمان تب باشد. با این حال، بسیاری از کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند که هیچ شواهدی از مشکلات مربوط به ایبوپروفن و ویروس کرونا وجود ندارد.
 
طبق اعلام آژانس اسپانیایی ارزیابی محصولات دارویی، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد مصرف ایبوپروفن یا دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند عارضه‌ی ناشی از ویروس کرونا یعنی کووید – ۱۹ را بدتر کنند. پس چرا عده‌ای تصور می‌کنند ایبوپروفن و ویروس کرونا، ترکیب خطرناکی‌اند؟
 
ما در حال حاضر منتظریم تا کارشناسان تحقیقات خود را در این مورد نهایی کنند. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند ما نباید از ایبوپروفن استفاده کنیم مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد؛ اما تاکنون با توجه به اطلاعاتی که در دسترس داریم می‌دانیم که احتمال دارد ایبوپروفن، عفونت ناشی از ویروس کرونا را تشدید کند.
 
پاراستامول (استامینوفن) اولین انتخاب برای کاهش تب
 
اطلاعات دارویی این‌طور می‌گویند که ایبوپروفن می‌تواند علائم عفونت‌ها را مخفی کند. بنابراین تشخیص به تأخیر افتاده و عفونت اجازه پیدا می‌کند تا به مراحل پیشرفته‌تر برسد. این اطلاعات به طور کلی در مورد تمام عفونت‌ها ارائه شده و به طور خاص به عفونت کووید – ۱۹ اشاره نکرده است.
 
دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که اولین انتخاب برای کاهش تب باید استامینوفن باشد. اما به گفته‌ی آژانس اسپانیایی ارزیابی محصولات دارویی، فعلاً شواهدی مبنی بر منع مصرف ایبوپروفن در درمان علائم جزئی وجود ندارد. به هر حال باید دارو را طبق دستورالعمل آن مصرف کنید. ضمناً بهترین کار این است کمترین دوز دارو مصرف شود.
 
آیا ایبوپروفن و ویروس کرونا ترکیب خطرناکی‌اند؟
 
این مناقشه توسط وزیر بهداشت فرانسه مطرح شد. او از طریق توئیتر اعلام کرد که مصرف ایبوپروفن و دیگر داروهای ضدالتهابی می‌تواند عفونت کووید – ۱۹ را تشدید کند.
 
ضمناً همان‌طور که گفتیم آژانس اسپانیایی ارزیابی محصولات دارویی این اطمینان را داده که تاکنون شواهدی مبنی بر تشدید عفونت کووید – ۱۹ توسط ایبوپروفن وجود ندارد. همین مسئله در مورد دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز وجود دارد. بنابراین دلیلی وجود ندارد افرادی که در حال حاضر این دارو را برای دیگر بیماری‌ها مصرف می‌کنند، مصرف آن را (خوسرانه) قطع کنند.
 
ایبوپروفن یا استامینوفن
 
فرانسه و اسپانیا در این مورد که کدام‌یک از این داروها را برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنند، اختلاف‌نظر دارند. وزیر بهداشت فرانسه ادعا می‌کند مصرف داروهای ضدالتهابی می‌تواند عفونت کووید – ۱۹ را بدتر کند و استامینوفن انتخاب بهتری است. اما آژانس اسپانیایی ارزیابی محصولات دارویی این ادعا را رد می‌کند. همچنین سازمان بهداشت جهانی و آژانس اروپایی دارو با آژانس اسپانیایی محصولات دارویی هم‌عقیده است.
 
آیا شواهدی مبنی بر ارتباط بین ایبوپروفن و عفونت ویروس کرونا وجود دارد؟
 
در حال حاضر واقعاً غیرممکن است که بتوان جواب قطعی علمی به سوالات زیادی که در مورد کووید – ۱۹ مطرح می‌شود داد. بیشتر اطلاعاتی که در دسترس است، نتیجه‌ی مطالعات اپیدمی شناسی هستند. در این مطالعات نمی‌توان بر مبنای یک رابطه سطحی با قطعیت حرف زد. همچنین اطلاعاتی در مورد واکنش‌های منفی این داروها از سوی سازمان بین‌المللی نظارت بر دارو و آژانس‌های ارزیابی دارو موجود نیست.
 
ایبوپروفن مصرف بکنیم یا نه؟
 
نباید در مورد مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن هشدار داد مگر اینکه مطالعات علمی وجود داشته باشد که تائید و ثابت کند مصرف این داروها اشتباه است.
 
به هر حال سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند برای تسکین درد و تب، ابتدا از استامینوفن استفاده کنیم. کسانی که بیماری کلیوی دارند نباید ایبوپروفن مصرف کنند. به طور کلی، انتخاب استامینوفن یا ایبوپروفن بستگی به شرایط خاص هر بیمار دارد، به همین دلیل مهم است که طبق توصیه و تجویز پزشک عمل کنید.
 
NSAID ها بسته به زمان مصرف ممکن است COVID-۱۹ را تشدید یا سرکوب کنند
 
تحقیق دیگری بر روی موش‌ها توسط محققین نشان داد که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) هم پاسخ آنتی بادی و هم التهابی به عفونت SARS-CoV-۲ را در موش کاهش می‌دهد.
 
در ادامه این تحقیق آمده است که مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (که ایبوپروفن هم نمونه‌ای از آن‌هاست) هنگام ابتلاء به کووید ۱۹ بسته به اینکه چه زمانی مصرف شود، می‌تواند خطرناک و یا مفید باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که دگزامتازون هم که یک داروی NSAID نیست اگر در اوایل بیماری مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ اما در اواخر دوره‌ی بیماری سودمند است.
 
در واقع فعالیت ضدالتهابی داروهای NSAIDs ممکن است در اوایل کووید ۱۹ مشکل‌ساز باشد چون التهاب در اوایل بیماری کمکی برای سیستم ایمنی بدن است و ما نمی‌خواهیم آن را از بین ببریم؛ اما التهاب در اواخر بیماری می‌تواند منجر به ایجاد طوفان سیتوکین شود که التهابی بسیار گسترده است که می‌تواند بدن را به شدت درگیر کند و در مواردی حتی منجر به مرگ بیمار شود. پس باید هر دارویی در زمان خودش و تحت نظر پزشک معالج مصرف شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
 
منبع: انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار