دانستنی هایی درباره شکاندن قولنج انگشتان
کد خبر: ۲۰۹۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 19    -    ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
یکی از عادت هایی که کمابیش همه مردم جهان با آن سر و کار دارند، شکاندن قولنج انگشتان دست و پا است. در این میان شایعات زیادی در مورد مضر یا بی خطر بودن این کار وجود دارد. در این گزارش به بررسی این موضوع می پردازیم.
بسیاری از ما در هنگام خستگی، قولنج انگشتانمان را شکسته و احساس راحتی می کنیم. این عادت تقریبا در همه مردم دنیا دیده شده و البته مطالب زیادی در مورد خطرناک بودن و یا بی خطر بودن این عادت، گفته و شنیده می شود. در این میان بسیاری از افراد ادعا می کنند شکاندن انگشتان دست باعث بروز آرتروز، مشکلات مفصلی و تغییر شکل و تورم مفاصل می شود. 
دانستنی هایی درباره شکاندن قولنج انگشتان
 
از منظر علمی، مفاصل ما حاوی مایعی موسوم به  سینوویال (synovial) هستند ، در تمامی مفاصل بدن ما کیسه ای از این مایع وجود دارد که به عنوان روان کننده عمل کرده و از استخوان ها در برابر خرد شدن، سائیدگی و برخورد با یکدیگر محافظت می کند.
 
وقتی کسی قولنج انگشتان خود را می شکند، فضای بین مفصلی را افزایش می دهد و این کار باعث ایجاد حباب های گاز (اکسیژن ، نیتروژن و دی اکسید کربن) در مایع مفصلی  می شود. در حقیقت صدای ایجاد شده از شکاندن قولنج مفاصل، ناشی از بیرون آمدن این حباب ها است که باعث ایجاد احساس خوبی در فرد می شود.
 
این عمل اگرچه ممکن است نگران کننده به نظر برسد ، اما در واقع شواهد زیادی از نظر پزشکی و علمی وجود ندارد که نشان دهنده خطرناک بودن این عمل برای مفاصل بوده یا به طور کلی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.
 
به گزارش سیناپرس، بررسی های متعدد پزشکی و پژوهش های مختلفی اثبات کرده اند که مهمترین عوامل خطر ابتلا به آرتروز ، سابقه خانوادگی ، سن ، جنسیت ، آسیب های مفصلی و مواردی همچون سبک زندگی ، تغذیه ، سیگار کشیدن و چاقی است. البته قطعا بسیاری از افرادی که دچار آرتروز می شوند، سابقه شکاندن انگشتان و مفاصل خود را دارند اما این دو بحث به یکدیگر ارتباطی نداشته و عامل ایجاد آرتروز در این افراد، مواردی غیر از شکاندن قولنج مفاصل است.
 
البته شکاندن مفاصل در صورت آوردن فشار زیاد، یکباره و سریع می تواند خطرناک بوده و  گزارش های معدودی از ایجاد زخم ناشی از ترک خوردن استخوان وجود دارد. در برخی موارد شکستن قولنج با فشار زیاد می تواند موجب آسیب دیدن رباط ها و رگ به رگ شدن می شود که باید تاکید کرد این موارد بسیار نادر هستند. 
 
در نهایت باید توجه داشت که شکاندن مفاصل گردن و ستون فقرات توصیه نشده و می تواند مشکلاتی مانند ترک خوردن مفاصل ستون فقرات و گردن یا آسیب دیدن اعصاب و رگ های خونی مهمی شود که در این بخش وجود دارد.
 
در مجموع  توصیه می شود اگر می خواهید جلوی شکستن قولنج مفاصل فردی را بگیرید ، باید بهانه ای بهتر از نگرانی در مورد احتمال بروز  آرتروز به وی ارائه بدهید.
 
منبع: سیناپرس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
3
در مجموع توصیه می شود اگر می خواهید جلوی شکستن قولنج مفاصل فردی را بگیرید ، باید بهانه ای بهتر از نگرانی در مورد احتمال بروز آرتروز به وی ارائه بدهید. مثلاً بهش بگین اگه قولنجتو بشکنی انتخابات به تعویق می افته و حسن روحانی یک سال دیگه میمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار