فوت ۱۸۹نفر به علت گازگرفتگی در سال ۹۹
کد خبر: ۲۰۹۳۸۹
تاریخ انتشار: 2021 April 19    -    ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: ۱۸۹ نفر طی سال گذشته در استان تهران به علت مسمومیت ناشی از گازگرفتگی با منواکسیدکربن فوت کردند.

مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی تهران اظهار کرد: از این ۱۸۹ نفر فوت شده به دلیل مسمومیت با منواکسید کربن ۵۵ نفر زن و ۱۳۴ نفر مرد بودند که به نسبت مشابه سال قبل که این تعداد ۱۳۶ نفر بودند، ۳۹ درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: گاز منو اکسید کربن (CO )گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می‌آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند.

فروزش گفت: وقتی CO وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول‌های قرمز وارد واکنش شده و باعث می‌شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن منواکسید موجود در مکان، فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند.

وی با بیان اینکه در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می‌شود، ادامه داد: اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

فروزش گفت: افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع‌تر مکان را ترک و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی - ریوی و افراد مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می‌شوند.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار