آشنایی با خواص درمانی گیاه شاهی
کد خبر: ۲۰۹۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 18    -    ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
تره تیزک یا شاهی گیاهی سرشار از املاح معدنی و مانع از رشد سلول‌های سرطانی است و از این گیاه در موارد آسم و سرفه و کم خونی استفاده می‌شود.
گیاه شاهی یا تره تیزک  گیاهی یک ساله به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است که در نواحی مختلف ایران پرورش می‌یابد. این گیاه که دارای نشاسته و روغن است با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار می‌گیرد و به عنوان غذا و دارو کاربرد زیادی دارد.
 
آشنایی با خواص درمانی گیاه شاهی
 
گیاه شاهی از دیدگاه طب سنتی 
 
طبع گرم و خشک، باز کننده عروق، شتشو دهنده مجاری کبد و طحال و خرد کننده سنگ کلیه برای افراد کهنسال است زیرا  عاملی برای تولید آب مروارید و آب سیاه است، محرک نیروی جنسی برای افراد مزاج گرم ها ( صفراوی‌ها ) مضر است و توصیه می‌شود در شب مصرف نشود.
 
خواص درمانی شاهی
 
سلامت قلب
 
تحقیقات نشان داده ویتامین C ویتامین K موجود در شاهی نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان‌ها یا دریچه‌های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون (کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد) نیز جلوگیری می‌کند.
 
ضد التهاب
 
شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می‌دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می‌دهد.
 
درمان پوکی استخوان
 
منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.
 
تقویت سیستم عصبی
 
ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.
 
خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.
 
درمان کم خونی
 
شاهی حاوی ویتامین B۶ است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.
 
از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.
 
سلامت چشم
 
مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
 
شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.
 
ضد سرطان
 
ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.
 
تنظیم قاعدگی 
 
ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.
 
شاهی یک سبزی بسیار عالی برای درمان کم‌خونی است، چرا که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و البته میزان زیادی نیز آهن و همچنین اسید سولفیک در آن قرار دارد
 
درمان آسم
 
میزان قابل توجه ویتامین A که در این سبزی وجود دارد باعث شده است که شاهی به یک سبزی مبارز در مقابل آسم تبدیل شود. این سبزی میتواند از دستگاه تنفسی شما به خوبی محافظت کند.
 
 
منبع: آنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
-
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
سال گذشته یادمه یه مقاله راجع به مضرات خیلی زیاد شاهی توی تابناک منتشر شد. حالا کدومشو باور کنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار