اگر زیاد چای می خورید، بخوانید
کد خبر: ۲۰۹۲۳۸
تاریخ انتشار: 2021 April 18    -    ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
برخی از افراد نیز هستند که در گرمای تابستان هم به خوردن چای سیاه عادت کرده اند. خوردن زیاد چای سیاه می تواند شما را در طول روز با مشکلاتی همراه سازد.
نوشیدن زیاد قهوه یا دیگر نوشیدنی های قندی ممکن است به احساس اضطراب منجر شود اما نوشیدن چای نیز اثرات جانبی خاص خودش را دارد. نوشیدن چای اغلب جنبه دارویی دارد. به عنوان مثال برای معده درد چای زنجبیل، برای بی خوابی چای بابونه و برای گلو درد چای سیاه با مقداری عسل توصیه می شود. خواص درمانی چای می تواند بیشتر بیماری های جسمی را تسکین دهد و حتی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، التهاب، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد به طوری که از فواید درمانی آن مدت هاست استفاده می شود.
 
اگر زیاد چای می خورید، بخوانید
 
اگر شما هم زیاد چای می خورید حتما :
 
1. احساس اضطراب و بی قراری خواهید داشت
 
ممکن است برای مقابله با احساس استرس، اضطراب، بی قراری و در گپ های شبانه خود به جای قهوه چای بنوشید اما توجه کنید که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است و در صورت مصرف بیش از حد این احساسات نیز تشدید خواهند شد. بنابراین آیا برای دوری از فشار روانی خود چای زیادی می نوشید؟ بدانید که با دم کشیدن طولانی مدت چای, یک فنجان از آن حاوی مقادیر بالایی کافئین خواهدشد. بسته به نوع چای نباید بیش از 200 میلی گرم ( سه فنجان ) از ان را در روز مصرف کنید تا سطح اضطرابتان متعادل گردد.
 
 
2. خواب خوب و با کیفیتی نخواهید داشت
 
معمولا کافئین موجود در چای سیاه از سایر چای ها بیشتر است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف 200 میلی گرم کافئین 6 ساعت یا بیشتر پیش از زمان خواب می تواند اثر منفی بر کیفیت خواب داشته باشد زیرا کافئین بر هورمون ملاتونین که تحریک کننده خواب است غلبه می کند. البته این امر به شخص، متابولیسم و میزان کافئین مصرفی او از دیگر منابع نیزبستگی دارد. اگر روزانه بیش از سه فنجان چای می نوشید و از دیگر منابع نیز کافئین دریافت می کنید احتمال بیشتری وجود دارد که خواب شما تحت تاثیر قرار بگیرد.
 
3. سوزش سر دل را تجربه خواهید کرد
 
چنان چه تشنگی خود را با نوشیدن چای برطرف می کنید و سوزش سردل را تجربه می کنید ممکن است نوشیدن یک فنجان چای صبحگاهی ریفلاکس اسید را تشدید کند اما حتی اگر ریفلاکس اسید نداشته باشید هم کافئین موجود در چای می تواند موجب شل شدن اسفنکتری شود که مری را از معده جدا کرده و در نتیجه محتوای اسیدی معده راحت تر به سمت مری باز می گردند. اگر متوجه رابطه ای بین نوشیدن چای و سوزش سر دل شدید میزان مصرف چای را کاهش دهید.
 
4. دل درد های مکرر دارید
 
مصرف زیاد چای می تواند سبب دل درد و حالت تهوع شود. تانن های موجود در برگ چای طعم تلخ آن را فراهم می کنند. تانن ها ترکیبات تلخ و قابضی هستند که بسیاری از آن ها می توانند بافت گوارشی را تحریک و سبب دل درد و حالت تهوع شوند. چنان چه بعد از نوشیدن چای به دل درد مبتلا شدید ممکن است بخواهید مقداری نان تست با پنیر بخورید اما توجه داشته باشید که تانن ها به پروتئین و کربوهیدرات ها متصل شده و می توانند احتمال تحریک گوارشی را به حداقل برسانند.
 
5. سرگیجه خواهید داشت
 
اگر چه احساس سبکی یا سرگیجه یک عارضه جانبی کمتر شایع است اما با نوشیدن یکی دو فنجان چای رخ نمی دهد. به طور معمول نوشیدن بیش از 6 فنجان چای و کافئین آن سبب ایجاد چنین مشکلی خواهد شد.
 
6. سر درد های مکرر خواهید داشت
 
مصرف مکرر کافئین ممکن است به درمان برخی سردرد ها کمک کند اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند سبب ایجاد سردرد شود. اگر دچار سردرد های مکرری می شوید مصرف کافئین خود را به کمتر از 100 میلی گرم درروز کاهش دهید زیرا نوشیدن مکرر چای باعث این اتفاق خواهد شد.
 
7. احساس وابستگی به کافئین خواهید داشت
 
 مصرف کافئین در کوتاه مدت و از طریق چای یا قهوه عالی است اما افراط منظم باعث وابستگی به کافئین می شود و همان طور که پیشتر گفتیم، چای با خستگی و سر درد مقابله می کند که در صورت اعتیاد به آن با این علائم ناامیدکننده مواجه خواهید شد. هر چه بیشترکافئین مصرف کنید علائم ترک دشوار تر خواهد شد.
 
8. کمبود آهن خواهید داشت
 
علاوه بر تانن های موجود در چای که به کربوهیدرات ها و پروتئین متصل می شوند؛ به آهن نیز متصل می شوند که اگر قبلا دچار فقر آهن شده باشید امر خوشایندی نیست. هنگامی که تانن ها به آهن موجود در مواد غذایی متصل شوند، از جذب این ماده معدنی در دستگاه گوارش جلوگیری خواهند کرد.
 
طبق تحقیقات تانن موجود در چای بیشتر به آهن گیاهی متصل می شود بنابراین گیاه خواران و وگان اگر چای بیش از حد مصرف کنند با کمبود آهن روبرو خواهند شد.
 
اگر از رژیم گیاه خواری یا وگان پیروی می کنید مصرف چای خود را کاهش دهید.
 
9. ادرار زیادی خواهید کرد
 
مانند هر نوشیدنی دیگر،مایعات باعث دفع ادرار می شوند اما چای نیز مانند قهوه ادرارآور است به این معنا که باعث دفع ادرار زیاد خواهد شد.
 
10. بدنتان کم آب خواهد شد
 
نوشیدن چای، باعث ادرار بیشتر می شود و تکرر ادرار اگر با نوشیدن آب جبران نشود منجر به کم آبی بدن می شود. کافئین موجود در چای باعث افزایش جریان خون به کلیه ها می شود و در نتیجه پیامی به کلیه ها ارسال می کند تا آب بیشتری از بدن خارج شود. البته این امر بستگی به نوع چای که می نوشید نیز دارد. چای سیاه به طور کلی کافئین دار است و مقادیر زیادی از چای سبز و چای اولنگ هم می توانند بر هیدراتاسیون بدن تاثیر بگذارند اما چای گیاهی اگر چه دارای کافئین است اما احتمال اینکه تکرر ادرار را تجربه کنید کم خواهد کرد.
 
نوشیدن چه مقدار چای سبب دهیدراته شدن و کم آبی بدن می شود؟
 
تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن بیش از 500 میلی گرم چای یعنی بیش از 6 فنجان سبب ادرار مکرر و در نتیجه کم آبی بدن می شود.
بهداشت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار