سمسوری چیست؟
کد خبر: ۲۰۸۸۸۲
تاریخ انتشار: 2021 April 14    -    ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
سمسوری شبیه یک توپ گرد بوده و دارای یک گوشت نارنجی و آناناسی و شیرین مزه می‌باشد. پوست آن نازک و دارای عطر دل نشین و رنگ پوست آن سفید و دارای شیار‌های موازی و سبز است. هرچه رنگ آن زرد روشن‌تر باشد رسیده‌تر و شیرین‌تر می‌باشد. این رقم زودرس و شیرین بوده و مناسب و سازگار با آب و هوای ایران تولید شده است.

سمسوری چیست؟

سمسوری چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - طالبی سمسوری یکی از انواع طالبی‌ها است که طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به این میوه هستید، حتما به کاشت بذر طالبی سمسوری فکر کرده اید. اما چگونه باید بذر طالبی سمسوری را کاشت؟ در مقاله پیش رو اطلاعات کاملی در رابطه با بذر این میوه در اختیار شما قرار می‌دهیم. همچنین شما را از نحوه کاشت این میوه تابستانه آگاه خواهیم کرد.

سمسوری چیست؟

سمسوری یا Magenta Melon شبیه یک توپ گرد بوده و دارای یک گوشت نارنجی و آناناسی و شیرین مزه می‌باشد.

پوست آن نازک و دارای عطر دل نشینی بوده و رنگ پوست آن سفید و دارای شیار‌های موازی و سبز می‌باشد.

هرچه رنگ آن زرد روشن‌تر باشد رسیده‌تر و شیرین‌تر می‌باشد.

این رقم زود رس و شیرین بوده، و کامل مناسب و سازگار با آب و هوای ایران عزیز تولید شده است.

در واقع طالبی سمسوری از گیاهان بومی آسیا است؛ البته برخی معتقدند که خاستگاه این گیاه به هندوستان برمی گردد. این میوه خوشمزه را با نام علمی Magenta Melon را نیز میشناسند. از خصوصیات گیاه این میوه به یک پایه بودن آن باید اشاره کرد. گل‌های نر و ماده این گیاه از هم جدا هستند.

سمسوری چیست؟

معرفی بذر طالبی سمسوری

طالبی سمسوری از گیاهان بومی آسیا است؛ البته برخی معتقدند که خاستگاه این گیاه به هندوستان برمی گردد. این میوه خوشمزه را با نام علمی Magenta Melon را نیز می‌شناسند. از خصوصیات گیاه این میوه به یک پایه بودن آن باید اشاره کرد. گل‌های نر و ماده این گیاه از هم جدا هستند. این گیاه بهترین گزینه جهت کشت در ایران است؛ زیرا با آب و هوای کشورمان بسیار سازگاری دارد. همچنین باید بدانید که حشرات در گرده افشانی آن‌ها نقش موثری ایفا می‌کنند. اما در خرید بذر طالبی سمسوری باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه این متن اطلاعاتی در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

نوع بذر طالبی سمسوری

بذر‌ها در انواع و به شکل‌های گوناگونی در بازار به فروش می‌رسند. اگر اقدام به خرید بذر کرده باشید، حتما با انواع بذر‌ها روبه رو شده اید. اما بذر طالبی در کدام دسته از گروه‌های بذری قرار می‌گیرد؟ بذر این گیاه از نوع سلکسیون است. این بذر‌ها از ترکیب بذر‌های دو یا چند گیاه سالم با محصولات پربار به دست می‌آیند و در دسته بذر صیفی جات قرار میگیرد. لازم به ذکر است که این نوع بذور به هیچ عنوان تراریخته محسوب نمی‌شوند؛ بنابراین با اطمینان از طبیعی بودن بذر طالبی سمسوری را تهیه کنید.

نحوه کاشت بذر طالبی سمسوری

طالبی سمسوری به صورت جوی پشته و کپه‌ای کاشته می‌شود. در کاشت این گیاه نیز از روش نمکاری استفاده می‌کنند. در اولین مرحله از کاشت این گیاه بذر‌های طالبی سمسوری را در آب خیس کنید؛ با این کار سرعت جوانه زدن آن‌ها را افزایش خواهید داد. سپس باید ۳ الی ۵ بذر از بذر طالبی سمسوری را در هر کپه قرار دهید. پس از جوانه زدن گیاهان، بوته‌ها را تنک کنید. در این مرحله باید فاصله بین هر بوته حدود ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی متر باشد. فاصله بین هر ردیف کشت را نیز ۲ تا ۳ متر در نظر بگیرید.

سمسوری چیست؟

نحوه کاشت بذر طالبی سمسوری

در ادامه به مهمترین فاکتور‌های نگهداری از این گیاه اشاره می‌کنیم.

خاک: زمین‌هایی با خاک شنی و سبک بهترین بستر جهت کاشت بذر طالبی سمسوری به شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب زمین مناسب، PH خاک است. PH خاک در کاشت این میوه باید بین ۵.۵ تا ۷ باشد.
کوددهی: این گیاه مواد مغذی زیادی را از زمین جذب می‌کند. به همین دلیل باید مواد غذایی مورد نیاز آن به خوبی تامین شود. در همین راستا توصیه می‌کنیم از کود‌های شیمیایی کامل حاوی ازت، فسفر و پتاسیم استفاده کنید.
نور: گیاه طالبی گیاهی آفتاب دوست به حساب می‌آید؛ بنابراین این گیاه را در مکانی با نور کامل و آفتاب مستقیم بکارید.
آبیاری: خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد؛ به خصوص در دوران رشد گیاه. البته باید گلدان یا خاک باغچه شما زهکشی مناسبی نیز داشته باشند. در غیر اینصورت شاهد گندیدن گیاه خود خواهید بود.

زمان مناسب کاشت بذر طالبی سمسوری

طالبی سمسوری گیاهی است که آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می‌دهد. این گیاه در آب و هوای مرطوب نیز رشد می‌کند، اما کیفیت میوه آن پایین است. به همین دلیل زمانی را جهت کاشت این محصول درنظر بگیرید که آب و هوا خشک و آفتابی باشد. توصیه ما این است که پس از گذشت سرمای بهاره اقدام به کشت این میوه خوشمزه و آبدار کنید.

نحوه تشخیص بذر طالبی سمسوری مرغوب

خرید بذر مرغوب همیشه یکی از دغدغه‌های کشاورزان بوده است؛ به خصوص اگر کشاورزان قصد خرید عمده بذر طالبی سمسوری برای کشت وسیع را داشتند. شاید این مسئله در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، اما باید هزینه‌های مراقبت از گیاهان تا به ثمر رسیدن میوه‌های آن را نیز در نظر گرفت. اگر اولین تجربه کاشت گیاه را پیش رو دارید، باید از خرید بذر‌های مرغوب مطمئن باشید. اما چگونه باید بذر مرغوب را تشخیص داد؟

ظاهر بذر‌های طالبی سمسوری مرغوبیت آن‌ها را نشان می‌دهد. تنها کافی است بسته‌ای از بذر طالبی را تهیه کرده، سپس بذور را بررسی کنید. اگر بذر‌ها از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند، بذر‌های مرغوبی به شمار نمی‌آیند.

* یک شکل نباشند
* اندازه‌های آن‌ها یکسان نباشد
* رنگ و بوی آن‌ها مطبوع نباشد

خواص مشترک گرمک، سمسوری، طالبی و ملون

خواص گرمک از همه بیشتر است.

برخی از مهمترین خواص گرمک و فواید درمانی مصرف این میوه عبارتند از:

* مصرف گرمک در تابستان برای رفع تشنگی و عطش و درمان گرمازدگی بسیار مناسب است.
* سمسوری میوه‌ای خنک و ملین است و برای درمان یبوست بسیار مفید میباشد.
* استفاده از پوست طالبی برای تسکین سوختگی‌های سطحی و یا درمان ورم پوست مفید میباشد.
* در طب سنتی از پوست ملون برای کمک به درمان شکستگی‌ها استفاده میشده است.
* گرمک به علت داشتن محتوای آب فراوان برای درمان بیماری حبس البول (بند آمدن ادرار) مفید بوده و به درمان بیماری کمک شایانی میکند.
* از خواص گرمک کمک به درمان روماتیسم و بیماری‌های مفصلی است.
* در طب سنتی از خواص گرمک و طالبی برای درمان بیماری نقرس استفاده میشود.
* استفاده از گرمک برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید میباشد. استفاده از ماسک گرمک باعث نرم شدن پوست شده، چین و چروک و لکه‌های سیاه پوست را برطرف میکند.
* گرمک به افزایش اشتها کمک کرده و از این رو بهترین زمان مصرف آن قبل از غذا است.
* از خواص گرم و تخم آن کمک به درمان خانگی سرماخوردگی میباشد. بخور تخم گرمک برای برطرف نمودن ورم چشم به ویژه ورم ناشی از سرماخوردگی بسیار مفید است.
* مصرف گرمک به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها، ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می‌دهد.
* طالبی و گرمک فشار خون را پایین می‌آورند به طوری که پتاسیم موجود در آن‌ها جدار رگ‌ها را نرم کرده و منجر به دفع سدیم اضافی از بدن می‌شود.
* از خواص گرمک میتوان به خاصیت آرامبخش بودن آن اشاره نمود. گرمک به دلیل دارا بودن منیزیم برای آرامش اعصاب مفید است.

سمسوری چیست؟

تفاوت طالبی و گرمک و سمسوری و ملون

۱. گَرمک: نارنجی و بدون‌خط
۲. سمسوری: نارنجیِ خط دار
۳. طالبی: سبز خط‌دار
۴. مِلون: سبز بی‌خط

ملون، چون مهمان ناخوانده است و دست‌های پنهان در هدایت گسترده آن نقش دارند و شیرینی آن شک برانگیز است و از طرفی باعث نابودی کشاورزانی میشود که به صورت بومی طالبی و گرمک کشت میکنند و از این امر رنجیده خاطر گشته و کم کم شغل خود را رها می‌نمایند، مورد تایید نیست. ضمناً با توجه به اینکه در حال حاضر حمایتی از کشاورزان بومی طالبی و گرمک نمیشود قطعا ما در آینده چنین طلای نایابی را از دست خواهیم داد.

طالبی دارای پوست صاف و مومی است که به رنگ‌های سفید، سبز، زرد و نارنجی دیده می‌شود، گرمک دارای پوست خشک و خال دار است که معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی می‌باشد.

رنگ گوشت میوه طالبی سبز رنگ است در حالی که رنگ گوشت گرمک زرد می‌باشد.

طالبی حاوی قند بیشتری بوده و به همین دلیل شیرین‌تر می‌باشد.

تفاوت سمسوری و طالبی نیز در این است که گوشت درون طالبی سبز رنگ و گوشت درون سمسوری زرد رنگ می‌باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار