شرط عجیب چین برای صدور ویزا برای خارجی‌ها
کد خبر: ۲۰۸۸۵۷
تاریخ انتشار: 2021 April 13    -    ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
 پکن اعلام کرده که این واکسیناسیون موثر است و تنها به خارجیانی ویزا می‌دهد که واکسن چینی را تزریق کرده باشند.

 پکن اعلام کرده که این واکسیناسیون موثر است و تنها به خارجیانی ویزا می‌دهد که واکسن چینی را تزریق کرده باشند.

روز یکشنبه یکی از مقامات بهداشت چین در اظهار نظری نادر از اثر بخشی کم واکسن‌های چینی و ارائه راهکار برای افزایش مکانیسم عملکرد آنها خبر داد و بار دیگر این واکسن‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. بسیاری در جهان سوالات زیادی را در مورد اثر بخشی واکسن‌های مطرح کردند و برخی از مقامات در دیگرهای کشورهای جهان از خرید واکسن‌های چینی‌ خود دفاع کردند.

در اتفاقی نادر عالی‌ترین مقام مرکز کنترل بیماری‌های چین اعلام کرد که اثربخشی واکسن کرونای کشورش کم است.

"گائو فو" مدیر مرکز کنترل بیماری‌های چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر "چنگدو" گفت که چین در حال بررسی ترکیب این واکسن‌ها برای بالا بردن میزان تاثیرشان است.

بی بی سی در گزارشی نوشت: چین 4 واکسن مختلف را برای استفاده همگانی تائید کرده است و برخی از مطالعات خارج از چین تا کنون از اثربخشی 50 درصدی برخی از واکسن‌های چینی خبر داده‌اند.

چین: اگر شما ویزای چین را می‌خواهید، باید واکسن چینی بزنید

با این حال "گائو فو" کمی پس از کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که سخنانش بد تفسیر شده است.

بیش از 100 میلیون نفر در چین حداقل یک دوز از واکسن چینی را تزریق کرده‌اند.

پکن اعلام کرده که این واکسیناسیون موثر است و تنها به خارجیانی ویزا می‌دهد که واکسن چینی را تزریق کرده باشند.

گائو فو چه گفت؟

"گائو فو" مدیر مرکز کنترل بیماری‌های چین در کنفرانس خبری روز شنبه اعلام کرد که واکسن‌های فعلی "میزان محافظت زیادی ندارند".

یویورو نیوز در این باره به نقل از این مقام برجسته مرکز کنترل بیماری‌های چین نوشت: : "همه باید فواید واکسن mRNA را برای بشریت در نظر داشته باشند. ما باید آن را به دقت دنبال کنیم و تنها به این دلیل که خودمان از پیش چند نوع واکسن داریم آن را نادیده نگیریم".

او افزود که چین قصد دارد واکسن‌های کووید-19 را به عنوان راهی برای افزایش اثربخشی، ترکیب کند.

گائو فو توضیح داد که مراحل "بهینه سازی" واکسن می‌تواند شامل تغییر تعداد دوزها و تغییر مدت زمان تزریق آن باشند. وی همچنین ترکیب چند واکسن مختلف چینی برای بهبود فرآیند ایمن‌سازی را پیشنهاد کرد.

او کمی بعد با عقب نشینی از اظهارات خود به رسانه دولتی "گلوبال تایمز" گفت: "میزان محاظت همه واکسن‌ها در جهان گاهی زیاد و گاهی کم است".

او افزود که اظهارات قبلی من مبنی بر اینکه واکسن‌های چینی از میزان محاظت پائینی برخوردارند یک "سوء تفاهم کامل" است.

اظهارات اولیه و ثانویه "گائو فو" به عنوان مقام برجسته مرکز کنترل بیماری‌های چین از سوی بسیاری از رسانه‌های چینی گزارش نشد.

با این حال نظرات او انتقادات زیادی را در رسانه اجتماعی "وایبو" (نمونه چینی فیس بوک و توییتر) پیدا کرد. بسیاری از منتقدان اعلام کردند که او باید صحبت‌های خود را متوقف کند.

بلومبرگ در این باره نوشت: گزارش‌های رسانه‌ای و پست‌های فضای مجازی در باره نظرات گائو فو سریعا سانسور شدند.

گائو فو در اصلاح سخنان خود اعلام کرد که برای بهبود هر چه بیشتر واکسن‌های چینی این سخنان را اعلام کرده است و فواید واکسن برای مردم بسیار بیشتر از خطرات واکسن نزدن است.

در باره واکسن‌های چینی چه می‌دانیم؟

بی بی سی در ادامه نوشت: با اطلاعات کمی که از واکسن چینی منتشر شده، اثربخشی از انواع واکسن‌های چینی در این مدت نامعلوم مانده است.

پیشتر و در اولین مراحل آزمایشی تزریق واکسن چینی روی واکسینه شدگان برزیلی، اثربخشی 50.4 درصدی واکسن سینواک چین تائید شد. این میزانکه تنها کمی بیشتر از آستانه اثربخشی 50 درصدی مورد نیاز سازمان بهداشت جهانی برای واکسن کرونا است.

با این حال نتایج به دست آمده از آزمایش تزریق واکسن چینی کرونا در ترکیه و اندونزی از اثربخشی 91 تا 65 درصدی واکسن سینواک چین گزارش داده است.

واکسن‌های غربی مدرنا، "فایزر- بیون تک" و آسترزنکا همه دارای بازدهی 90 درصدی یا بیش از این میزان هستند.

تفاوت واکسن چینی با دیگر واکسن‌ها در چیست؟

واکسن‌های چین با واکسن‌های دیگر به ویژه مدرنا و فایزر تفاوت زیادی دارند.

این واکسن‌ها با روش سنتی‌تری ساخته شده و اصطلاحا از مدل‌های غیر فعال واکسن هستند. در این مدل از واکسن ویروس‌های ضعیف یا کشته شده در معرض سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند و بدن بدون ریسک بالا به ویروس ضعیف یا از بین رفته واکنش نشان می‌دهد.

مقایسه واکسن‌های کرونا- ستون از سمت چب به ترتیب، نام و شرکت واکسن، نوع واکسن، تعداد دوز، اثربخشی، دمای نگهداری و قیمت آن را نشان می‌دهد.

در این جدول به ترتیب از بالا به پائین واکسن‌های "اکسفورد آسترازنکا"، مدرنا، فایزر بیون‌تک و "گامالیا" (اسپوتنیک وی) مقایسه شده‌اند.

شرط عجیب چین برای صدور ویزا برای خارجی‌ها

در مقابل واکسن‌های فایزر، بیون‌تک و مدرنا از انواع " mRNA" هستند. در این روند بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن تزریق می‌شود و به سیستم ایمنی بدن می‌آموزد که چگونه به ویروس اصلی واکنش نشان دهد.

یکی از مزایای واکسن‌های چینی در نگهداری و انتقال آنها است و می‌توان در دمای 2 تا 8 درجه یخچال‌های معمولی از آنها نگهداری کرد. اما واکسن مدرنا به یخچالی با دمای منفی 20 و فایزر به دمای منفی 70 درجه نیاز دارد.

چین واکسن‌های خود به بسیاری از کشورهای جهان ارائه کرده و میلیون‌های دوز از این واکسن‌ها در اندونزی، برزیل ، ترکیه، شیلی و پاراگوئه تزریق شده‌اند.

اما پس از اظهارات مطرح شده از سوی مقام مرکز کنترل بیماری‌ها در باره واکسن چینی سوالات و شک و تردیدها در بسیاری از کشورهای جهان مطرح شد.

رویترز نوشت: مقامات شیلی پس از اظهارات ضد و نقیض مقام چین در مورد واکسن‌های این کشور از واکسن‌های کرونای تولید شرکت سینواک دفاع کردند.

شرط عجیب چین برای صدور ویزا برای خارجی‌ها

کارگران در حال تخلیه بسته‌های واکسن کرونای سینواک چین در فرودگاه بین المللی سانتیاگوی شیلی/ عکس: رویترز

تحقیق دانشگاه شیلی در هفته گذشته از اثربخشی 54 درصدی واکسیناسیون واکسن‌های چینی در کاهش میزان مبتلایان خبر داد.

شیلی 3.5 میلیون دلار را برای دریافت و تزریق فاز آزمایشی و اولیه واکسن پرداخت کرده و قصد دارد 60 میلیون دوز از واکسن چینی را در سه سال آینده به جمعیت 18 میلیون نفری خود تزریق کند.

این کشور برای ایمن‌سازی در برابر کرونا به دورهای زیادی از واکسن سینواک و تعداد کمی از واکسن فایزر اتکا کرده و یکی از سریع ترین روندهای واکسیناسیون جهان را از آشن خود کرده است. این کشور تا کنون 4.6 میلیون نفر را با دو دوز و 7.2 میلون نفر ز جمعیت خود را با یک دوز واکسینه کرده است.

عصر ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار