زن زشت و معروفی که از فراق ناصرالدین شاه دق کرد
کد خبر: ۲۰۸۸۴۵
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 17    -    ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
حکایت زنان ناصرالدین شاه، حکایت عجیب و غریبی است. از تعداد زیادشان که بگذریم، عکس‌های قدیمی منتشر شده از حرمسرای پادشاهی و چهره‌های خاص این زنان که شباهتی به استاندارد‌های چهره‌ای ملکه‌های دنیا ندارد، آن‌ها را جزو حاشیه‌های جذاب دوره قاجار قرار داده است. زنانی که پشت چهره‌های زمخت شان، حکایت‌های جالبی دارند.

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد«تابناک با تو» - انیس الدوله ملکه‌ای بود که برای اولین بار، نشان «تمثال شاه» و «حمایل آفتاب» را در دربار هدیه گرفت. زنی که بدون شک باهوش ترین، با سیاست‌ترین و با درایت‌ترین همسر ناصرالدین شاه در امور مملکت بود.

حکایت زنان ناصرالدین شاه، حکایت عجیب و غریبی است. از تعداد زیادشان که بگذریم، عکس‌های قدیمی منتشر شده از حرمسرای پادشاهی و چهره‌های خاص این زنان که شباهتی به استاندارد‌های چهره‌ای ملکه‌های دنیا ندارد، آن‌ها را جزو حاشیه‌های جذاب دوره قاجار قرار داده است. زنانی که البته پشت چهره‌های زمخت و مردانه شان، حکایت‌های جالبی از نفوذ و کیاستی که در مملکت داری به خرج داده اند نقل شده است. گل سرسبد این زن‌ها، انیس الدوله بود که لقب سوگلی ناصرالدین شاه را به خود اختصاص داده بود.

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

زن زشتی که محبوب شد

نام اصلی اش فاطمه بود، دختر نور محمد، از گرجیانی که در زمان صفویه، اجدادش را از گرجستان کوچانده و در مازندران سکونت داده بودند. پدرش در جوانی درگذشت و از آن پس نزد عمه‏اش زندگی می‏کرد، توسط او به حرمخانه ناصرالدین شاه قاجار (۱۲۶۴ ـ ۱۳۱۳ ق) راه یافت و جیران خانم فروغ السلطنه ـ که در آن زمان زن سوگلی شاه بود ـ دختر را به خدمت خود نگاه داشت.

بعد از مرگ جیران تمام اموال او به فاطمه سپرده شد. فاطمه در دربار تصمیم گرفت که با سواد شود و دو سه نفر از ملاباجی‏های اندرون (معلم‌های زن آن روز دربار) مأمور تعلیم و تربیت او شدند تا آنکه در سفر سلطانیه، شاه او را صیغه کرد و فاطمه خانم را «انیس الدوله» لقب داد و بعد هم مالیات شهر کاشان و دهات آن را به انیس‏الدوله واگذار کرد. ورود این زن به زندگی ناصرالدین شاه و حکومت ایران اینطور رقم خورد.

انیس الدوله در عرصه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی دوره خودش بسیار تاثیر گذار بوده است به طوری که یکی از افراد آن زمان “تاج‏السلطنه” درباره او می‏نویسد: «به قدری این زن عاقله و با اخلاق بود که با وجود نداشتن صورت خوبی، برای سیرت خوب، او زن اول محترم بود. در این تاریخ که من مذاکره می‏کنم، او تقریباً سی‏ساله، قدی متوسط، خیلی ساده، آرام، باوقار، سبزه، با صورت معمولی بلکه یک قدری هم زشت، لیکن خیلی با اقتدار. تمام زن‏های سفرای خارجه به منزل او پذیرفته شده، در اعیاد و مواقع رسمی به حضور می‏رفتند؛ و این خانم بزرگ محترم اولاد نداشت، و مرا برای خود اولاد خطاب کرده، مهر مخصوص نسبت به من داشت؛ و همین قسم، جمیع خانواده‏های محترم و نجیب و زن‏های وزرا و امرا به منزل او پذیرفته می‏شدند؛ و تمام عرایض اغلب به توسط او انجام گرفته در حضور سلطان عرض و قبول می‏شد.»

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

سوگلی دست به قلم شاه

انیس الدوله زنی بود که قلم و انشاء روان او را کمتر کسی داشت و روی هم رفته جمال و کمال او باعث چنان سربلندی و امتیاز او نسبت به سایر زنان ناصرالدین شاه بود که به مقام بلند ملکه کشور رسید. به صورتی که یک نفر وزیر به کار‌های او رسیدگی می‏کرد و جالب اینجا بود که این‏ وی یک منشی زن داشت و این در تاریخ نیز تا کنون بی‏سابقه است که ملکه کشوری منشی زن داشته باشد.

 

در واقع هوش سرشار و بصیرت بی‏نظیری که او داشت سبب شد که انیس‏الدوله در سراسر کشور مقام والای ملکه را به دست بیاورد و برای خود جداگانه درباری داشته و سفرای کشور‌های دیگر وقتی به ملاقات شاه می‏رفتند، در دفتر این ملکه نیز نام خود را ثبت می‏کردند و حتی هدایای نفیس و نشان‏های قیمتی از جانب سلاطین کشور‌های دیگر به عنوان «انیس‏الدوله ـ ملکه ایران» به دربار قاجار می‏رسید.

از طرفی اداره امور حرمخانه شاهی و برقراری حفظ و تعادل بین زنان شاه بر عهده انیس‏الدوله قرار داشت. باید بدانیم که در آن زمان اداره کردن حرمسرا و اینکه اوضاع آرامی داشته باشه جزء مهمات کشور بود و این زن در اداره کردن آن بسیار موفق بود به صورتی که اهمیت مقام انیس‏الدوله در اندرونی از گفته‏های اعتماد السلطنه به‏خوبی آشکار است: «… انیس الدوله ناخوش است… حرم‏خانه شاه منحصر به این زن است، … این‏که من به این زن دعا می‏کنم بیش‏تر برای خاطر شاه است که اگر خدای نکرده این زن بمیرد کلیه وضع حرمخانه به هم می‏خورد.»

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

درباره چگونگی انتصاب انیس الدوله به سمت ملکه ایران در تاریخ این طور آمده است: «در آن موقع ملکه انگلیس یک گردنبند الماس توسط وزیر مختار انگلیس به تهران فرستاد که به زن سوگلی شاه بدهند. وزیر مختار از صدراعظم پرسید: زن سوگلی شاه کدام یکی است؟ صدر اعظم این سؤال را نزد شاه مطرح کرد و شاه گفت: آن گردن‏بند الماس را برای انیس‏الدوله بیاورند. زن وزیر مختار انگلیس با تشریفات پر طول و تفصیل به اندرون شاهی رفت و گردن‏بند ملکه انگلیس را به گردن انیس‏الدوله انداخت. بعد هم به دستور ناصرالدین شاه حاجی طوطی خانم، که همان مادام عباس فرانسوی باشد، یک نامه به زبان فرانسوی از قول انیس‏الدوله برای ملکه انگلیس نوشت و یک کاسه بشقاب خیلی قیمتی فیروزه با چند قالیچه ابریشمی از طرف انیس‏الدوله برای ملکه انگلیس فرستاد».

در میان اقداماتی که او انجام داده است موقوفات این زن مقتدر قجری نیز قابل توجه است که شامل وقف «جیقه الماس» به حرم امیر المومنین (ع)، «پرده مروارید» به آستان اباعبدالله (ع)، ضریح نقره برای شهدا کربلا، «نیم تاج الماس» به آستان مقدس امام رضا (ع)، تعمیر درنقره طلاکوب مسجد گوهر شاد، وقف روستای کاشانک، بنای پلی در ناصر آباد از توابع لواسان و… است.

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

قربان صدقه‌های همایونی

نامه‌ای تاریخی از انیس الدوله خطاب به ناصرالدین شاه برجای مانده است که نشان از توجه وی به حال رعیت بوده است. ماجرا از آنجا شروع می‌شود که ناصرالدین شاه بنا به دلایلی تصمیم می‌گیرد حاکم شیراز رکن الدوله را که به تازگی منصوب شده بود از سمت خود برکنار کند که در این میان این زن درباره این تصمیم به شاه نامه‌ای می‌نویسد که نشان از قدرت وی در تصمیم گیری‌های شاه داشته است:

«قربان خاک پای مبارک گردم، جواب عریضه نواب رکن‏الدوله را مرحمت نفرموده‏اید، آدمش طلب می‏کند. دستخط و عریضه مزین التفات فرمایید. باری شنیدم که حکومت شیراز را باز تغییر داده‏اید، واللَّه خیلی تعجب است. بیچاره رکن‏الدوله هفت ماه است نرفته، با آن همه خسارت، اگر برای پیشکشی است از خود شاهزاده بگیرید. این‏طور‌ها پدر رعیت بیچاره در می‏آید، رعیت این‏طور تمام می‏شود. حاکم از خودش نمی‏دهد. دور از مروت است، از همه جهت بیچاره‏ها تمام شده‏اند، عریضه را به دست کسی ندهید محرمانه ملاحظه فرموده پس بدهید خواجه بیاورد..»

پذیرایی از زنان سفرای خارجی یکی دیگر از وظایف این زن بوده است او در کلیه تشریفات رسمی درباری و روز‌های اعیاد و میلاد شاه به عنوان ملکه ایران از شاهزاده خانم‏ها و بانوان اعیان و اشراف و همسران وزرا و سفرای خارجی پذیرایی می‏کرد. از جمله دوستعلی خان معیرالممالک درباره عید تولد شاه چنین می‏نویسد: «انیس‏الدوله از بانوان سفرا و دیگر بانوان اروپایی مقیم تهران و همسران وزرا و اعیان و اشراف دعوت می‏کرد و خود حمایل بر سینه و نیم‏تاج بر فرق، غرق در نشان‏هایی که شاهان کشور‌های خارجی برایش فرستاده بودند از میهمانان پذیرایی می‏کرد.»

حتی انیس الدوله وقتی باخبر می‏شد که یکی از سفرای خارجی قصد ترک ایران را دارد برای خداحافظی از زنان همراه دستور میهمانی به افتخار آن‏ها می‏داد. یکی از این سفرا نقل می‏کند که: «هنگامی که در سال من به آمریکا احضار شدم و قرار شد تهران را ترک نمایم انیس‏الدوله، خانم و دختر مرا دعوت کرد که در ضیافت کوچکی که به افتخار آن‏ها در اندرون بر پا می‏شود شرکت کنند و همانجا مراسم خداحافظی به عمل آید.

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

او گاهی خانم‏های سفرای خارجی را به حضور می‏پذیرفت. برای آنان مجالس مهمانی ترتیب می‏داد و با آن‏ها به وسیله مترجم به مذاکره می‏نشست. انیس الدوله مهمانان زن خارجی را به مجالس تعزیه می‏برد و شخصاً داستان تعزیه را برایشان شرح می‏داد. مشاور دائمی ناصرالدین شاه کارلا سرنا در این باره می‏گوید: «ناصرالدین شاه برای اقدام به هر کاری علاوه بر منجم مخصوص با زن سوگلی خود (انیس الدوله) نیز که در وجودش به برخورداری از نوعی پیشگویی است، مشورت می‏کند.»

در واقع او در بسیاری از امور و مسائل مملکتی مورد مشورت ناصرالدین شاه بود، چون به اخلاق و روحیه شاه آشنایی کامل داشته و بسیار موقع‏شناس بوده است درنتیجه هرچه به شاه پیشنهاد می‏کرده انجام می‏شده است. دلجویی از سران لشکری و کشوری نیز یکی دیگر از کار‌های انیس‏الدوله بود به طوری که یکی دیگر از ابتکارات انیس‏الدوله این بود که دستور داده بود دور دامن او را تصویر سربازان تفنگ به دوش قلابدوزی و گلدوزی کنند و وقتی شاه از او سؤال کرد که چرا تصویر سربازان را روی لباس خود کشیده است جواد داد: «قربانت گردم، این‏ها با تفنگی که در دست دارند، ناموس قبله عالم را نگهبانی می‏کنند.»

تاریخی‌ترین تصمیم سوگلی

با تمام این ها، اطاعت از مرجعیت در واقعه تنباکو و رهبری مبارزه در داخل دربار یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که انیس الدوله در آن نقش بسزایی داشته است، او با تدبیر و سیاست خاص خود نهضت تنباکو را در داخل قصر پی‏گیری کرد تا جایی که وقتی شاه با انیس‏الدوله روبرو می‌شود در حالی که کلفت‏های انیس‏الدوله، ناظر به عمل خدمتکاران بودند شاه از انیس‏الدوله می‌پرسد: «خانم، چرا قلیان‏ها را از هم جدا و جمع می‏کنند؟» او جواب می‌دهد: «برای آنکه قلیان حرام شده» ناصرالدین شاه روی در هم کشیده می‌گوید: «که حرام کرده؟» انیس الدوله با همان حال می‌گوید: «همان کس که مرا به تو حلال کرده» شاه بعد از آن هیچ نگفت و برگشت و برای آنکه مبادا به احترامش لطمه‌ای وارد شود، بعد از آن به هیچ یک از نوکران خود دستور نمی‏داد قلیان بیاورند و در تمام دربار قلیان‏ها را جمع کردند.

از دیگر اتفاقات زندگی این زن همراهی کردن ناصرالدین شاه در سفری به فرنگ بوده است که البته در میان راه او مجبور به بازگشت به ایران می‌شود درواقع او در این مسافرت تا مسکو رفته و از مسکو به ایران بازگشته است. اما این‏که چرا رفته و چرا برگشته اختلاف نظر است در جایی آمده است که علت این امر را فتوای علما مبنی بر حرمت سفر زن مسلمان به فرنگ دانسته است، در حالی که در اسنادی این طور آمده است که به محض اینکه شهردار مسکو از ورود انیس‌الدوله اطلاع یافت، تا دروازه شهر رفت و تلاش کرد تا دسته گلی تقدیمش کند، برای گریز از چنین دردسرهایی، مشیرالدوله به شاه توصیه کرد تا انیس‌الدوله را به تهران بازگرداند.

همچنین انیس‌الدوله در طول سال‏های متمادی در مقام رئیس اندرونی تاثیر بسزایی روی سلیقه و آرایش زنان ایرانی داشت. او توانست آرایش‏های زمخت و سنگینی را که پیش از او باب بود، با آرایش ملایم و مد روز اروپا جایگزین کند. او همچنین در تغییر پوشش زنان نقش مهمی داشت، قهرمان میرزا عین‏السلطنه در کتاب خاطرات خود در این رابطه می‏نویسد: «بیشتر تغییرات لباس حالیه زن‏ها به واسطه اختراع و تفکر حضرت قدسیه پیدا شده، خیلی حق به گردن مرد‌ها و زن‌ها دارد. چه این تغییرات اسباب زینت و جلوه خانم‏ها شده، آن لباس‏های کثیف قدیم از میانه رفته. مثلا چارقد «گاز» قالب کرده حالیه را که پیش چارقد قلمکار یا ترمه یا چلوار سی سال پیش بگذارند معلوم می‏شود… همین طور بزک‏ها که خیلی ساده و ظریف شده با آن خال‏ها و خط‏ها و رنگک و زلف بچه که مثل فیل نقاشی بودند و تمام بدن را مثل وحشی‏های دنیا از خال رنگ کرده، یا این «فر» تازه که از فرنگ آورده و زلف‏ها را مجعد یا غیر آن با کمال سلیه و قشنگی داغ می‏کنند که هزار مرتبه بر حسن و وجاهت خانم‏ها افزوده.»

زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد

پایان غم انگیز ملکه

حیات این زن با زندگی پر از ماجرایش بعد از کشته شدن ناصرالدین شاه در روز ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ ه. ش، چندان دوام نیافت و او مدت زیادی زنده نماند، دوستعلی خان معیرالممالک نوه دختری ناصرالدین شاه، علت مرگ انیس الدوله را ناراحتی و بی‌قراری او پس از مرگ شوهرش خوانده؛ به طوری که وقتی حقوق ماهانه اش را یعنی اسکناس‌های مزین به تصویر ناصرالدین شاه را برایش آوردند به گریه و شیون پرداخت و سکته کرد و مرد. البته اسنادی که جدیدا کشف شده گواهی فوت این زن بزرگ را به علت ابتلا به بیماری یرقان ذکر کرده که به این دلیل در ۴۲ سالگی چشم بر این جهان می‌بندد.

منبع: سرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
هومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
3
76
خیلی مطلب خوب وآموزنده ای بود واینکه فقط زیبایی ملاک نیست و زنان تاثیر گذار در این مملکت کم نبودند .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
ببخشید میشود بفرمایید غیر از شوهر دادن دو سوم مملکت به روس و انگلیس چه تاثیری در مملکت گذاشته؟
هومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
121
اگر عنوان زن زشت روهم تغییر بدید ممنون میشم مثلا زنی که از کشته شدن ناصرالدین شاه دق کرد بهتره چون مطلب زیبایتون روکه خوندم کارهای نیک زیاد انجام داده بود و اگر آرایش های امروز رو انجام می داد از هنرپیشه های امروزمون زیباتر بود
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
4
82
انيس الدوله از زنان بسيار باهوش و توانمند تاريخ ايران است و اگرچه سمت مهمي در دستگاه حكومتي ناصرالدين نداشت ولي در حد خودش فعاليت هاي بسيار مهمي انجام داد. او همواره به فكر رعيت و مردم بود. فتواي علما و امورات مذهبي را ارج مي نهاد. ارتباطات بسيار موثري با زنانا پادشاهان و سفراي خارجي داشت و از هر فرصتي براي معرفي هنرهاي زنان ايراني استفاده مي كرد. او در تاريخ ايران مغفول مانده. شايسته نيست تابناك با تيتر زن زشت او را معرفي نمايد. او به گواه تاريخ به سيرت زيبا بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
54
خدا رحمت كند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
30
12
بیشتر شبیه آنتونی کویین است
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
6
75
انيس الدوله همان زني بود كه وقتيكه فتواي تحريم توتون و تنباكو صادر شد، قليانها را در كاخ ناصرالدين شاه جمع كرد و دستور داد به شاه قليان ندهند.
شايسته نيست به اين زن مقتدر لقب زشت داده شود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
22
البته اون عکس خوشگله اخر مربوط به یه پرنسس مجارستانی قدیمی هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
92
زن زشت یعنی چی؟؟؟ تیترتون واقعا بد و توهین آمیزه
پاسخ ها
saeed
| |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
خواهر غول بررست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
3
61
شاعر میگه
سرم را متراش سرسری ای استاد سلمانی
که ماهم در دیار خود سری داریمو سامانی
این تیتر چیه میزنی به اون زن توهین میکنی بالاخره اون زن همسر یه نفر بوده و نباید همسر کسی رو زشت خطاب کنید.......
پاسخ ها
آشنا
| |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
یعنی فقط چون همسر کسی هست نباید زشت خطاب بشه؟ اگر همسر کسی نبود، به خودی خودش اشکال نداشت بهش بگن زشت؟ زن بودن و انسان بودن خودش اصلا مهم نیست؟
سپیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
76
عنوان خبر خجالت آوره...مرد خوشگلی که تیترو زدی زن زشت یعنی چه؟ واقعا اینگونه و با این‌تیترها داعیه فرهنگی بودن و اشاعه ی فرهنگ را دارید؟
پاسخ ها
saeed
| |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
زشته دیگه شبیه غول بررست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
| |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
خوب زشت رو میگن زشت خوشگل نبود دیگه با اون سیبیلاش .... با شما نسبتی دارن بالاخواهش درومدی؟؟
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
24
شاید مطالبی که در بحث تغییر در آرایش زنان نقل کرده اید کاملا گویای این دگردیسی نباشد..
می خواهم واقعیت را به گونه ای دیگر برایتان شرح دهم، زنان در قدیم، روی ابرو خال می کشیده اند خالی که از طرفین سر بیرون می رفت. حتی بالای لب بالا، علائمی میگذاشتند که به سبیل شباهت داشت. علاوه بر اینها، سوراخهای زیاد روی صورت، از خالک های زرین که به پره های بینی می بستند تا سکه های زیادی که روی چارقد در حول چهره می دوختند
از طرفی خالها به صورت محدود نمی شد دست و پاها نیز پر شده بود از خالهای عجیب و غریب که برخی خطی برخی نقطه ای و برخی ترکیب خط و نقطه بودند
ضمن آنکه ابروها هیچ وقت آرایش نمیشد و...قس علی هذا
علت این امر، ورود زنان قبایل قاجار در دستگاه شاهی بود که همان فرهنگ بدوی و عشایری را با خود به شهرها منتقل می کردند و به صورت فرهنگ درآمده بود
از سویی، چاق بودن زن، نشان دهنده سلامت جسمی و روحی او بوده همچنان که در فرهنگ امروزی ردپای آن در احوالپرسی به صورت «دماغت چاقه...چاق و سلامتی..»دیده میشود
هنوز در عشایر جنوب خاصه اعراب خوزستان خالکوبی به شرح بالا مواردی یافت میشود
به هر حال این زن، به تقلید از زنان فرنگی و شاید به پیشنهاد یکی از ایشان چنین تحولی ایجاد کرد
از دیگر تحولات همان سلیطه یا دامن کوتاه بالرین ها بود که خود وی در تصاویری چند با این دامن کوتاه دیده میشود به همراه ساپورت.
این مورد هم بعدها در عصر مشروطه حذف شد
در مورد زشت نامیدن وی، به نظر میرسد معیارهای آن دوره ملاک است.در دوره خود وی شاید زشت بوده اما در ای دوره، اگر کمی به خود میرسید... به هر حال در زیبایی شناسی ملاکهای عمده را کاملا داراست از فرم بینی تا فاصله چشم .لب و غیره
پاسخ ها
مریم
| |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
احسنت هم لب و دهنش قشنگه هم دماغش...چشماش نه درشته نه ریز ..مدل صورتش هم که خوبه....الانم زیر خاکه و نه زشتی نه زیبایی به دردش نمیخوره....افتخار به اکتساب است نه مسائلی که در آن نقشی نداریم....زشت هم خودتی ...ایشششش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
27
7
شاهان قاجار سبیل های آنچنانی میذاشتن که در مواجهه با زنانشان معلوم بشه کی مرده کی زنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
22
بنده خدا با آرایش خوبه
خیلی از زنها با آرایش زیبا هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
25
والا اين زن به اين خوشگلي رو كه ميگيد زشته،
پس به زشت چي ميگيد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
24
9
برای مردم چه کاری انجام داد با اینهمه قدرت و نفوذ ؟
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
37
والله خیلی هم زشت نیست هی زشت زشت راه انداختید
قیافه اش معمولیه...بالاخره روستایی بوده سالها چوپانی کرده ..کرم ضد آفتاب که نداشته ....عکس ها هم چندان کیفیت حداره چه بسا زیبا هم بوده باشه...
پاسخ ها
آهو
| |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
پرنس فیونا
ناشناس
|
Iraq
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
6
روحش شاد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
10
خدا هیچ مخلوق زشتی ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
4
مطلب جالبی بود. چقدر خوب است اگر باز هم از این نوع مطالب در سایت داشته باشید.
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
5
7
ارتجاع در تمام سطج مملکت موج میزند.
از عکس ها و داستان حرمسرا معلوم است که چه چیزی حلال بوده.
اینها همه اش داستانهای تلخ ملتی است که بجای تمرین دموکراسی و حقوق بشر ، تمرین تقلید و دیکتاتوری ایده ئولوژیک و درباری میکرده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
1
10
به نظرم نویسنده چشماش مشکل داشته و با دوربین های اون زمان و عدم آرایشگر حرفه ای و لوازم آرایش جزو خوبان آن زمان بوده و آقای نویسنده تیتری که زدی زن زشت به هیچ وجه قابل قبول نیست.
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
3
7
قبل از واقعه تنباکو ناصرالدین شاه امتیازات بزرگی را به خارجیها داد اما چون بر خمس دادن تجار تاثیری نداشت صدای کسی در نیامد اما در جریان تنباکو چون کمپانی رژی در زمان کاشت تنباکو به زارعین قرض میداد و محصولشان را در زمان برداشت با قیمت عادلانه تری نسبت به سلف خران از آنها خرید در اصفهان و فارس زارعین تنباکو حاضر نشدند محصول را به سلف خران بفروشند و آنها هم از دادن خمس به دلیل عدم تجارت خودداری کردند و این عمل باعث صدور فتوای تحریم تنباکو شد
مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
10
ناصزالدین شاه عاشق و دلباخته زنی بنام جیران اهل دماوند تهران بود و حتی پس از ترور توسط میرضا رضای کرمانی در حالی که هنوز جان در بدن داشت خواست تا او را بر مزار جیران ببرند مادر ناثرالدین شاه مهد علیا هم از زنان توانمند ان دوره بود او برای به قدرت رسیدن ناصرالدین حدود ۲۷ روز ایران را اداره کرد انیس الدوله بشدت فعال بود و بیشتر کار های تشریفات را انجام میداد و حتی خودش مذاکره میکرد و یک مدیر توانابود لقب زشت برای یک ملکه مناسب نیست
پاسخ ها
پارسی دوست
| |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
مریخ ! تو اولین کسی هستس که ناصر را با ث نوشته ای
مریخ
| |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
مرسی از تذکر شما ولی اگه به متن توجه فرمایید مشخص خواهد شد که اشتباه تایمی است چون ناصرالدین اول را با ص که صحیح است نوشته ام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
6
زشت هم نیست.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
1
3
این عکسها فتوشاپه همشون
بهار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
1
4
پس عامل بدبختی ایران تو زمان ناصرالدین شاهِ بی کفایت ایشون اند. تیتر زدید زن زشت درصورتی که تو عکس از بقیه خوشگل تره. زدید دق کرد دوباره اخر متن گفتید یرقان گرفت آخه چرا...
پاسخ ها
مریخ
| |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
هر سلسله ای در ایران سلسله قبلی را بی کفایت میخواند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
1
3
سبک قیافه ها ی آزمان اینطور بود و حالا هم همه یک قیافه مانند سیب چند تکه کردی باشی هستند آن طور قیافه مد بوده است اول چاق بودن خودش یک جور مد بوده است حالا لاغر بودن مد است پس زیبا بوده است
پاسخ ها
مد پرست
| |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
پس زیبایی یعنی مد بودن . هرچی مده زیباست و هرچی مد نیست زشته!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
4
3
ناصرالدین شاه شاه اولیننها در ایران می باشد. در زمان او بود اولین تکنولوژیها و سازمانهای اداری در کشور پایه ریزی شد. تاریخ قاجار را از پشن عینک پهلوی که سرشار از نفرت و کینه ورزی است نگاه نکنید.بسیاری از کارهایی که به رضا شاه نسبت می دهند در زمان ناصرالدین شاه زمانیکه او طفلی بیش نبود ایجاد شده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
6
لوازم آرایش نداشتن وگرنه از خیلی از زنهای الان بهترند.

برسد بدست خانم ها.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
8
4
خوب زشت بوده دیگه الکی ادعای روشنفکرا در نیارید حقیقت واضح هست
طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
1
3
اصلا‌ هم‌ زشت‌ نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
5
کسی زشت نیست
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
0
ممنون از متن خوبتان و اطلاعات تاریخی.
منم مثل دوستان دیگه فکر میکنم همه مخلوقات خدا، نقاشی او هستند و خدا پای نقاشی هاش رو امضا کرده.
این خانم هم نقاشی خداست. پس زیباست.
به نظر منهم صورتش زیبا بوده. هم به لحاظ معیارهای آن زمان (و به تعبیری مد، مثل چاقی) و هم به لحاظ اجزای صورت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
0
0
واقعا توهین آمیزه چرا نوشتید زن زشت هر کدوم از این زن ها در قدیم بسیار زیبا بودند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار