انتخاب پارکت بسته به انواع و اندازه منزل
کد خبر: ۲۰۸۵۷۲
تاریخ انتشار: 2021 April 12    -    ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
پارکت کفپوشی است که از جنس چوب باشد. پارکت‌ها که برای کاور کردن سطح زمین استفاده میشوند درواقع صفحات نازک چوبی و لایه‌های مسطح هستند. پارکت‌ها برای اماکن مختلف کاربرد دارند که از آن‌ها می‌توان به پوشاندن کف منازل، ساختمان ها، اماکن تجاری و فروشگاه‌ها اشاره کرد.

معرفی انواع پارکت

باید بر اساس نوع منزل خود و اندازه منزل یکی از بهترین انواع پارکت را انتخاب نمایید

معرفی انواع پارکت«تابناک با تو» - امروزه استفاده از پارکت در ساختمان سازی به یک امر رایج تبدیل شده است و سازه مسکونی مدرن که از کفپوش‌هایی مانند سرامیک و موزاییک برخوردار باشد، را کم‌تر می‌توان یافت. پارکت‌ها از نظر اندازه و طرح هم انواع مختلفی دارند.

پارکت

پارکت کفپوشی است که از جنس چوب باشد. پارکت‌ها که برای کاور کردن سطح زمین استفاده میشوند درواقع صفحات نازک چوبی و لایه‌های مسطح هستند. پارکت‌ها برای اماکن مختلف کاربرد دارند که از آن‌ها می‌توان به پوشاندن کف منازل، ساختمان ها، اماکن تجاری و فروشگاه‌ها اشاره کرد.

زیبایی انواع پارکت سبب محبوبیت سریع آن در بین افراد شده است. همینطور کفپوش برای انواع فضای بسته و باز کاربرد دارد. برای ساخت پارکت از چوب درختان متفاوت با قطعات کوچک مانند بلوط، کاج، افرا، بامبو و زبان گنجشک استفاده می‌شود. برای این که این قطعات چوب با بیش‌ترین دقت و کم‌ترین درز در کنار هم قرار بگیرند شیار روی قطعات چوب (پارکت) ایجاد می‌شود از این جهت چوب‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و این شیار‌ها به صورت نر و ماده در یکدیگر نصب می‌شوند. نصاب این صفحات چوبی را بهم نصب میکند.

معرفی انواع پارکت

رنگ پارکت می‌تواند یک اتاق راکوچک‌تر و یا بزرگ‌تر از اندازه واقعی نشان دهد

تاریخچه پارکت

پارکت از واژه فرانسوی پارکتیر گرفته شده است و هنگامی که کف زمین در خانه‌های معمولی از بتون و در خانه‌های ثروتمندان از سنگ‌های مرمر بود نوعی جدید از کف سازی در اواخر دهه ۱۶۰۰ در ورسای فرانسه معرفی شد. در ابتدا برای مقابله با سرما از پارکت استفاده میشد که نقش عایق را ایجاد می‌کرد. در ابتدا شکل‌های پارکت به صورت مربع، مستطیل، لوزی و سه گوش بود همینطور روی قطعات آثاری از ستارگان و خورشید نیز دیده می‌شد. در آن هنگام استفاده از این نوع کفپوش صرفا برای اشخاص ثروتمند بود. در سال ۱۳۳۹ نخستین کارخانه پارکت سازی در سوئیس افتتاح شد؛ که برترین محصولات را با استفاده از درختان جنگل‌های گرگان و گنبد ایران به بازار ارائه کرد.

طول عمر پارکت

برای افزایش عمر پارکت، چوب‌ها را با فرایندی ضد آب می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تا بیشتر از سی سال هم عمر پارکت را گارانتی می‌کنند. ولی کفپوش از جنس‌های مختلفی مانند ام دی اف و پی سی هم ساخته می‌شود که در ظاهر کمی شبیه پارکت میباشد، ولی مثل پارکت مزایای چوب را ندارد.

نصب پارکت

در صورتی که به هر علتی زیر کار صاف نباشد کار نصب پارکت با مشکلاتی رو به رو می‌شود. با توجه به میزانی که سطح زیر کار خراب باشد، عملیات بازسازی متفاوت است. باید پیش از شروع عملیات نصب پارکت مشکلاتی مانند سرامیک‌های کنده شده، کف اسیب دیده و ... رفع شوند. به طور مثال شاید نیاز باشد برخی از جا‌ها برای صاف شدن سطح سیمان شود. آنگاه مرحله بعدی مرحله فوم گذاری است. فوم گذاری فواید مختلفی دارد که سبب میشود هم پارکت خوب نصب شود و هم نقش عایق صدا و حرارت را دارد.

معرفی انواع پارکت

هر چه ضخامت پارکت بیشتر باشد، از لحاظ تبادل حرارتی نیز عایق بهتری است

بعد از فوم گذاری نوبت به چسباندن پارکت با چسب و یا قفل کردن قطعات در هم می‌رسد که با توجه به نوع پارکت استراتژی نصب متفاوت می‌شود یعنی باید بعضی از پارکت‌ها را با چسب مخصوص بچسبانید و بعضی دیگر به چسب نیازی ندارند و صرفا از طریق نری- مادگی در هم قفل میشوند. بعد از این که پارکت را چسباندید نوبت درز گیری است. درز گیری به وسیله لاک انجام می‌شود. این کار سبب کاهش لغزش و تکان خوردن و صدا دادن پارکت‌ها در اثر راه رفتن میشود.

انواع پارکت

پارکت انواع متفاوتی دارد که به جنس چوب درخت بستگی دارد، چونکه از درختان متفاوتی برای تولید پارکت استفاده می‌شود. عواملی مانند رنگ، سختی، دوام، روشن و یا تیره بودن پارکت‌ها نیز به جنس چوب استفاده شده بر می‌گردد. انواع پارکت بر مبنای متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد به انواع زیر دسته بندی میشوند:

* کف پارکت سنگی

معمولاً به علت این که کف پارکت سنگی از خصوصیت هایی، چون مقامت بالا، زیبایی طبیعی، عدم نیاز به نگهداری برخوردار است در بین مردم محبوبیت فراوانی دارد. کفپوش‌های سنگی باتوجه به عناصری که در سنگ‌ها موجود است، بطور متناسب حرارت را انتقال میدهند (درصورت بهره گیری از سیستم گرمایش کف گرما را منتقل می‌کنند). از مزایای کفپوش سنگی نسبت به سایر کفپوش‌ها می‌توان به مواردی نظیر مقاومت در برابر خش و ساییدگی، امکان جلا پذیری مجدد و همینطور ثبات رنگ اشاره کرد.

معرفی انواع پارکت

مدت ضمانت یکی از معیار‌های مهم در انتخاب پارکت است

انواع مختلفی از کف پارکت سنگی در بازار به فروش میرسد که هرکدام در نوع خود منحصر به فرد بوده و ویژگی‌های خود را دارند. برترین کفپوش‌های مناسب در انواع ساختمان‌ها شامل گرانیت شکیل، سنگ لوح، سنگ آهک ظریف، سنگ مرمریت، تراورتن و گرانیت جزء هستند. ولی باید باتوجه به کاربری آن در ساختمان از بین این موارد و همینطور ویژگی هایشان انتخاب مناسب، استاندارد و مهندسی کرد.

* کف پارکت سرامیک

به طور کلی مزیت متریال سرامیک نسبت به چوب بیش‌تر است که همین مسئله دلیلی بر انتخاب و استفاده از این متریال در دکوراسیون منزل می‌شود. سرامیک بیشتر در کفپوش‌ها کاربرد دارد و بیشتر در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از خصوصیات سرامیک‌ها مانند کم هزینه بودن، سهولت در استفاده و تنوع زیاد در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون، باعث شده تا به یکی از برترین متریال‌ها برای کفپوش منزل تبدیل شود.

* پارکت موزاییک

درصورتی میتوانید بدون هیچکار اضافی پارکت را روی موزاییک بگذارید که موزاییک‌ها صاف و یکنواخت باشند و در خطوط دوغاب عمق زیادی وجود نداشته باشد. چنانچه موزاییک‌ها ناهموار و لبه‌های برآمده داشته باشند، یا خطوط دوغاب آن‌ها عمیق باشند با مشکل رو به رو می‌شوید.

* پارکت چوبی

پارکت چوبی که از چوب اصلی درختان ساخته شده است، لایه‌ی UV ندارد. عمر این نوع پارکت نسبت به دیگر مدل‌ها طولانی‌تر است و از ظاهری شیک برخوردار است. پارکت چوبی برای افرادی مناسب است که مشکل صدا و گرما دارند. امروزه استفاده از پارکت چوبی به دلیل مقاومت پایین دربرابر آب، ضربه و همپنین نصب دشوار و شرایط نگهداری سخت در مقایسه با پارکت لمینت بسیار کم‌تر شده است.

معرفی انواع پارکت

از یک پارکت با کیفیت بالا که دارای استاندارد‌های بالاتری باشد استفاده کنید

* پارکت یک تکه

پارکت یک تکه ۱۰۰درصد از چوب یک تکه ساخته شده و به وسیله‌ی شیار‌ها و زبانه‌ها به یکدیگر وصل میشوند و با استفاده از میخ و چسب آن‌ها را روی کف اتاق نصب می‌کنند و هیچگاه به روش شناور قرار نمی‌گیرند. پارکت یک تکه در روش شناور بطور کامل به کف اتاق متصل نمی‌شود. معمولاً ضخامت چوب این نوع پارکت بین ۱۲ و ۲۳ میلی متر است و همینطور از بادوام ترین، مرغوب‌ترین و همچنین گران قیمت‌ترین چوب‌ها هستند. بعد از مدتی که از این نوع پارکت استفاده کردید اگرچه ممکن است ظاهرشان بنظر اندکی رنگ و رو رفته بیاید، ولی استحکام آن‌ها کم نمی‌شود. با استفاده از یک روکش مجدداً روی پارکت، میتوان به آن ظاهری نو و جدید بخشید. مدت دوام بعضی از پارکت‌های یک تکه حتی تا ۱۰۰ سال هم میرسد.

* پارکت لمینت

پارکت لمینت با استفاده از چند لایه مواد ترکیبی فشرده (HDF) ساخته میشود که چوب یکی از آن هاست. با این حال، طرح و نگاری از چوب روی سطح خارجی لمینت ها، وجود دارد. امروزه پارکت لمینت به علت ویژگی‌های مانند بافت خاص، عایق بودن و ماندگاری بالا، سبب شده تا از محبوبیت خاصی بهره‌مند شود.

معرفی انواع پارکت

انواع پارکت در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بین ۶ تا ۱۵ میلی متر متغیر می‌باشد

* کف پارکت pvc یا وینیل

از انواع کفپوش‌های امروزی می‌توان به کف پارکت pvc اشاره نمود که به دلیل ارزان بودن و تا حدی شباهت ظاهری به پارکت و لمینت کاربرد گسترده‌ای دارد. کفپوش وینیل دو لایه دارد که لایه نخست مربوط به PVC است که معمولاً مشکی رنگ یا قهوه‌ای سوخته دارد و لایه خارجی، لایه فیلم چاپ شده است که همان نمای آن است. کفپوش‌های pvc به علت مقاومت بالای پلاستیک دربرابر نفوذ آب، برای مکان‌هایی که نیاز به نظافت زیاد دارند و یا در معرض آب هستند مانند بیمارستان یا سرویس بهداشتی و مناسب‌ترین انتخاب در بین انواع کفپوش‌ها هستند. این کفپوش نسبت به لمینت و پارکت به زیرسازی صاف تر، تراز‌تر و قوی تری احتیاج دارد.

* پارکت MDF

وقتی که پارکت از جنس ام دی اف باشد یعنی این که ابتدا با براده‌های چوب و نوعی چسب خمیری درست می‌شود و بعد از این که در کوره پخت به ام دی اف خام تبدیل می‌شود بعد از آن روی این ام دی اف یک روکش از جنس پی وی سی و دیگر پلاستیک‌ها کشیده می‌شود. اساسا زمانی که کفپوش از جنس ام دی اف باشد سطح تماس ساکنین آن فضا با این مدل کفپوش چیزی جز مواد نفتی نیست و با پی وی سی فرقی ندارد.

انواع برند پارکت

انواع برند‌های پارکت موجود در بازار به دو دسته نظیر تولید داخل و تولید خارج تقسیم می‌شوند. انواع برند پارکت ایرانی در زمینه تولید پارکت چوبی، پارکت لمینت، پارکت pvc و … فعالیت دارند. باتوجه به ویژگی‌های مد نظرتان می‌توانید برند‌های پارکت ایرانی را خرید کنید؛ قیمت برند‌های پارکت ایرانی تنها خصوصیتشان در مقابل برند‌های خارجی است که قیمت کمتری دارند. انواع برند‌های پارکت خارجی ساخت کشور‌های ترکیه، آلمان و چین و … در بازار موجود است که به نسبت برند‌های ایرانی از قیمت بالاتری برخوردارند.

معرفی انواع پارکت

پارکت‌ها به دو نوع شیاردار و بدون شیار تقسیم میشوند

قیمت کفپوش

قیمت کف پارکت با توجه به خصوصیاتی مانند جنس، نوع و کاربرد متفاوت است. انتخاب هر نوع از کفپوش پارکت همراه با اجرت نصب قیمت گوناگونی دارند.

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار