واکسیناسیون مادران باعث ایمنی نوزادان می شود؟
کد خبر: ۲۰۸۴۰۶
تاریخ انتشار: 2021 April 08    -    ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که واکسیناسیون مادران می‌تواند پادتن‌های مورد نیاز را به نوزادان انتقال دهد و از آنها در برابر کووید-۱۹ محافظت کند.
 به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه واشنگتن، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد مادرانی که واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کنند، می‌توانند پادتن‌های محافظ را حداقل ۸۰ روز پس از واکسیناسیون به واسطه شیر خود به نوزادان انتقال دهند.
 
"جینی کلی"(Jeannie Kelly)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش‌ ما نشان داد که پادتن‌های مقابله کننده با کووید-۱۹، دو هفته پس از نخستین تزریق، در شیر مادر افزایش می‌یابند. این واکنش طی دوره بررسی ما که تقریبا سه ماه به طول انجامید، پایدار بود. سطح پادتن‌ها در پایان پژوهش نیز هنوز بالا بود؛ بنابراین احتمالا محافظت طولانی‌تر هم می‌شود.
 
پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن"(Washington University)، بررسی کوچکی را روی پنج مادر انجام دادند که دو دوز واکسن "فایزر" را دریافت کرده بودند. این پژوهش، شواهدی مبنی بر واکنش ایمنی بلندمدت را نشان داد که در نوزادان و کودکان نوپای مادران واکسینه شده به وجود می‌آید.
 
کلی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات اشتباه بسیاری در مورد واکسن وجود دارد. پست‌های واقعا ترسناک و گمراه‌کننده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند که برای ترساندن مادران طراحی شده‌اند. به همین دلیل ما احساس کردیم که باید این موضوع را بررسی کنیم. ما می‌دانیم که این نوع پادتن‌ها، دهان و گلوی نوزادان را می‌پوشانند و هنگام نوشیدن شیر مادر، از او در برابر بیماری محافظت می‌کنند. بدین ترتیب، واکسینه شدن در دوره شیردهی، نه تنها از مادر محافظت می‌کند، بلکه می‌تواند برای ماه‌ها به محافظت از نوزاد بپردازد.
 
پژوهشگران در این پروژه، سطح پادتن‌های کووید-۱۹ در شیر مادر را پیش از واکسینه شدن مادران و پس از دریافت نخستین دوز واکسن مورد بررسی قرار دادند.
 
اگرچه پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده‌اند که واکسن‌های کووید-۱۹، پادتن‌هایی را تولید می‌کنند که به واسطه شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود اما این نخستین پژوهشی است که برای ردیابی سطح خاصی از این پادتن‌ها در شیر مادر طی یک مدت طولانی صورت می‌گیرد.
 
سن نوزادان زنانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، بین یک تا ۲۴ ماه بود. پژوهشگران برای سنجش واکنش ایمنی در شیر مادر، سطح ایمونوگلوبین‌های "IgA" و "IgG" را مورد بررسی قرار دادند که پادتن‌های مورد استفاده سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت در نوزادان هستند.
 
یافته‌های این پژوهش تایید می‌کنند که شیر مادر بلافاصله پس از تزریق نخستین دوز واکسن، سطح بالایی از پادتن‌های IgA و IgG را شامل می‌شود. هر دو پادتن، طی ۱۴ تا ۲۰ روز پس از نخستین واکسیناسیون، در همه شرکت‌کنندگان به سطح قابل توجهی رسیدند.
 
"میستی گود"(Misty Good)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما به شمار کمی از شرکت‌کنندگان محدود شده است اما یافته‌های این پژوهش، اخبار دلگرم‌کننده‌ای را در مورد مزیت ایمنی بالقوه پس از واکسیناسیون برای نوزادان شیرخوار ارائه می‌دهند. پژوهش ما برای نخستین بار نشان می‌دهد که پادتن‌های کووید-۱۹ تا ماه‌ها پس از واکسیناسیون مادر، در شیر او باقی می‌مانند.
 
یافته‌های بررسی دانشگاه واشنگتن، به پژوهش‌های پیشین در مورد واکسیناسیون مادران شباهت دارد که تا شش ماه پس از واکسیناسیون آنفلوآنزا و سیاه‌سرفه، سطح بالایی از پادتن‌ها را در شیر مادر نشان داده‌اند.
 
اگرچه باید بررسی‌های بیشتری در مورد واکسیناسیون کووید-۱۹ مادران صورت بگیرد تا طول تولید پادتن در شیر مادر و تاثیر آن بر میزان عفونت نوزاد بررسی شود اما پژوهش‌ها برای تایید مزایای واقعی واکسن کووید-۱۹ در محافظت از مادر و نوزاد ادامه دارد.
 
این پژوهش، در "Journal of Obstetrics and Gynecology" به چاپ رسید.
 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار