بدترین جغرافیای هولناک برای زنان روزنامه نگار
کد خبر: ۲۰۸۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 10    -    ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
دستکم ۵ زن خبرنگار در ماه مارس گذشته در بلاروس، ترکیه، روسیه و افغانستان بازداشت شدند. در افغانستان، نام فاطمه روشنیان، سردبیر دوهفته‌نامه فمینیستی «نیم‌رخ» در فهرست «واجب القتل‌ها» از سوی طالبان قرار گرفته و روشنیان ناچار شده که در خانه امنی بماند و به محل کار خود نرود.

بدترین جغرافیای هولناک برای زنان روزنامه نگار

بدترین جغرافیای هولناک برای زنان روزنامه نگار«تابناک باتو» ـ اتحادیه زنان روزنامه‌نگار در گزارش تلخی اعلام کرد ماه مارس ۲۰۲۱، بدترین ماه «خشونت علیه زنان ژورنالیست» در جهان بود. بنا به گزارش این اتحادیه که همچون چتری است که اتحادیه‌های محلی زنان رسانه‌ای در کشورهای مختلف را در بر گرفته، در این ماه ۱۱۱ مورد خشونت علیه زنان ژورنالیست در جهان رخ داد.

در این یک ماه، ۴ زن ژورنالیست به قتل رسیدند. سه تن از این زنان، از اهالی رسانه در افغانستان بودند که در جلال‌آباد ترور شدند. زن دیگر، خبرنگاری آمریکایی بود که در شلیک در فروشگاه مواد غذایی در در کلرادو کشته شد. بنا به این گزارش دستکم ۶ زن خبرنگار در حین کار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. در ترکیه، زن خبرنگاری در حین پوشش تظاهرات اعتراضی زنان در روز جهانی زن، عمدا از سوی پلیس مورد حمله قرار گرفت و کتک خورد. در السالوادور، تیم حفاظتی رئیس‌جمهور به عمد به ۲ زن خبرنگار حمله و آن‌ها را کتک زد.

پنج زن ژورنالیست در ماه مارس به حبس‌های طولانی محکوم شدند. در مصر، صعنا سیف به ۱۸ ماه حبس به اتهام‌های واهی «پخش اخبار جعلی» و «استفاده نادرست از شبکه اجتماعی» محکوم شد. در ترکیه زن خبرنگاری به ۳سال و ۷ ماه حبس محکوم شد و ۲ زن دیگر ژورنالیست به ۱ سال و ۶ ماه و ۲۲ روز حبس محکوم شدند.

دستکم ۵ زن خبرنگار در ماه مارس گذشته در بلاروس، ترکیه، روسیه و افغانستان بازداشت شدند. در افغانستان، نام فاطمه روشنیان، سردبیر دو هفته‌نامه فمینیستی «نیم‌رخ» در فهرست «واجب القتل‌ها» از سوی طالبان قرار گرفته و روشنیان ناچار شده که در خانه امنی بماند و به محل کار خود نرود.

بدترین جغرافیای هولناک برای زنان روزنامه نگار

فقط در همین یک ماه ۳۳ زن ژورنالیست از محل کار خود اخراج یا مشمول تعدیل نیرو شدند. سی و یک تن از این زنان در آمریکا مشمول تعدیل نیرو شدند. در ماه مارس ۲۱ مورد آزار در محیط کار علیه زنان ثبت شد. بیست مورد از این شکایات در ترکیه و علیه شبکه تلویزیونی «آرتی» ثبت شد. سیزده مورد آزار حقوقی علیه زنان ژورنالیست نیز در این یک ماه رخ داد. اکثر این موارد نیز باز در ترکیه رخ داد. سه مورد نیز آزار کلامی ثبت شد که ۲ مورد در آمریکا و مورد دیگر در کانادا رخ داد.

بنا به این گزارش، دو زن ژورنالیست نیز مورد حمله‌های جنسیت‌زده قرار گرفتند. یک مورد در مالتا و دیگری در استرالیا رخ داد. در استرالیا این حمله‌ی سکسیستی از سوی مرد همکار روی صحنه در تلویزیون رخ داد!

«اتحادیه زنان روزنامه‌نگار» می‌گوید فقط در این یک ماه ۷ مورد کارزار آزار و ترول آنلاین سیستماتیک علیه زنان رسانه‌ای رخ داد. دو مورد از این ترول‌های آنلاین علیه زنان ژورنالیست در پاکستان رخ داد. در یک مورد حمله سیستماتیک آنلاین علیه شیفا یوسف‌زای، تحلیل‌گر و ستون‌نویس سیاسی، بعد از این رخ داد که مرد تحلیل‌گری با انتشار ویدئویی در یوتیوب او را متهم به «روابط خاص» با آدم‌هایی در سیاست کرد و این‌که با این دست ارتباطات می‌تواند تحلیل بنویسد. بعد از آن سیلی از حملات ترول‌ها علیه یوسف‌زای رخ داد. طرفداران رجب طیب اردوغان در ترکیه نیز حملات گسترده‌ی آنلاینی علیه زن ژورنالیست ترکی در فرانسه راه انداختند و او را بارها به مرگ تهدید کردند.

بدترین جغرافیای هولناک برای زنان روزنامه نگار

«اتحادیه زنان روزنامه‌نگار» می‌گوید بدترین جغرافیا در این ماه هولناک برای زنان، ترکیه بود. ترکیه به یکی از بدترین، ناامن‌ترین و پرخشونت‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران تبدیل شده است و دراین میان زنان رسانه‌ای در این کشور، با تهدیدها و آزارهای پیچیده‌ی جنسیت‌زده‌ی دیگری هم مواجه‌اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
خب مردا چی؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار