ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی
کد خبر: ۲۰۸۱۱۰
تاریخ انتشار: 2021 April 06    -    ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
با این حال، این کامیون باری برای بازرسی متوقف نشد، زیرا حاوی یک کالای کاملا مخصوص برای مارشال ارتش سرخ گئورگی‌ژوکوف بود؛ محموله یک کوکاکولای سفید بود که به طور خاص توسط شرکت کوکاکولا برای او تهیه شده بود.

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شورویاختصاصی تابناک با تو؛ یک کامیون کالا از سمت تحت کنترل ایالات متحده در اتریش به سمت منطقه تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی حرکت کرد. معمولاً جابجایی کالا بین دو منطقه هفته‌ها طول می‌کشيد، زیرا کامیون های باری مورد بازرسی و بررسی دقیق خدمات گمرکی در دو طرف قرار می‌گرفت که باعث اختلال در جابجایی کالا می‌شد و آنها را بسیار به تأخیر می‌انداخت.

با این حال، این کامیون باری برای بازرسی متوقف نشد، زیرا حاوی یک کالای کاملا مخصوص برای ژنرال ارتش سرخ گئورگی‌ژوکوف بود؛ محموله یک کوکاکولای سفید بود که به طور خاص توسط شرکت کوکاکولا برای او تهیه شده بود.

گئورگی ژوکوف مشهورترین ژنرال شوروی در طول جنگ جهانی دوم بود و با این که ریشه او از خانواده ای با درآمد کم بود، با تلاش و سخت‌کوشی به سلسله مراتب بالا در ارتش سرخ شوروی رسید.

تاکتیک‌ها و تیزبینی‌های نظامی وی که به اخراج ژاپنی ها از منچوری کمک کرد، وی را قادر ساخت به جایگاه قابل توجهی نزد جوزف استالین رهبر شوروی دست یابد. ژوکوف انتظار داشت كه آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی حمله كند و در نتیجه آمادگی ارتش سرخ را برای چنین رویدادی افزایش داد. با وجود این، استالین در این‌ باره مردد بود و ایده ژوکوف را نمی پذیرفت، هنگامی که حمله واقعی آلمان به سرزمین‌های شوروی آغاز شد، استالین ژوکوف را احضار کرد تا اتحاد جماهیر شوروی را نجات دهد.

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی

گئورگی ژوکوف 

ژوکوف پس از پیروزی در نبرد استالینگراد، جنگ را به آلمان برد و در آنجا ارتش سرخ را از دروازه های پایتخت مسکو به دروازه های پایتخت برلین هدایت کرد. پس از پیروزی، پرده آهنین بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریكا سقوط كرد، اما برخی از جنبه ‌ها و مظاهر دوستی ادامه یافت و گاه به گاه در موارد مختلف ظاهر می شد.

شرکت معروف کوکاکولا در طول جنگ جهانی دوم با واحدهای ارتش ایالات متحده مسافرت و آنها را همراهی می کرد به محض اینکه منطقه جنگی تحت کنترل ایالات متحده و متفقین قرار می‌گرفت، این شرکت سریعاً کارگاه و تأسیسات خود را آنجا برپا می‌کرد. کارخانه در آنجا تصمیم می‌گرفت نیروهای آمریکایی و مردم محلی را به طور یکسان با نوشیدنی‌های خود تأمین کند. کوکاکولا نماد پیروزی برای آمریکایی ها و برای شوروی یک نوشیدنی در دسترس و خوشمزه بود.

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی

ارتش روسیه در یکی از نبردها 

در جلسه ای بین ژنرال آمریکایی آیزنهاور و ژوکوف برگزار شد، او موفق شد برای اولین بار طعم كوكاكولا را بچشد و خیلی زود عاشق این نوشابه شد. ژوکوف از آیزنهاور یک نوشیدنی منحصر به فرد کوکاکولا خواست: یک نوشیدنی بی رنگ کوکاکولا مانند ودکا.

آیزنهاور درخواست ژوکوف را به رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا ارسال كرد و وی نیز به نوبه خود این درخواست را به مقامات شركت ارائه داد؛ بنابراین، كوكاكولا از تاسیسات خود در وین، اتریش خواست تا امکان تولید یک نوشیدنی بی رنگ کوکاکولا را بررسی کند.

یکی از کارشناسان این شرکت کشف کرد که کوکاکولا در صورت فقدان ماده کارامل در حین تولید بی رنگ می شود.

در عین حال، این شرکت بطری‌های بدون انحنا مخصوص ژنرال ژوکوف را نیز ساخت. پنجاه جعبه کوکاکولا سفید برای ژنرال تهیه و با یک کامیون باری حمل شد که مأموران گمرک جرأت بازرسی از طرف دو کشور را نداشتند.

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی

کوکاکولا در خط مقدم جبهه

 کوکاکولا با تاخیر وارد بازار شوروی شد و رقیبش پپسی قبل‌تر موفق شده بود بازار را قبضه کند. کوکاکولا در تلاش برای ایجاد جایگاهی در خاک شوروی، چندین سیاست تبلیغاتی را به ویژه پس از فروپاشی دیوار برلین اعمال کرد. آنها شش قوطی کوکاکولا رایگان در بین شهروندان آلمان شرقی توزیع کردند و به سرعت جایگزین پپسی شدند تا در مدت زمان کوتاهی به پرفروش ترین نوشیدنی اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شود. 

ماجرای کوکاکولای سفید در ارتش سرخ شوروی

نیکیتا کروچوف در کنار نیکسون در حال چشیدن پپسی

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار