اختصاصی «تابناک باتو» ـ کشتیهایی که راه خود را کج کردند و مسیر دیگری به غیر از کانال سوئز، برگزیدند، اکنون کجا هستند؟ این در حالی است که حدود ۴۰۰ کشتی در کانال سوئز منتظر عبور از این کانال هستند.
پرسش این است: کشتیهایی که به دلیل مختل شدن عبور و مرور در آبراه سوئز، راههای دیگری را انتخاب کردند، از کدام راه سفر خود را ادامه دادند؟
بنا بر این گزارش، هفته طولانی سکون در کانال سوئز به معنی تصمیم گیری سخت برای دفاتر کشتیرانی بود. آیا راه دیگری برای رسیدن به مقصد انتخاب کنیم و یا منتظر بمانیم؟
حدود ۴۰۰ کشتی در هر دو سوی کانال سوئز منتظر بودند تا عملیات نجات کشتی Ever Given به پایان برسد تا آنها بتوانند در این ترافیک شدید آب راهی، از کانال عبور کنند.
اطلاعات حمل و نقل کشتیرانی، که از سوی Marine Traffic فراهم آمده، نشان میدهد که چطور تمامی مسیرهای آبی جهان تحت تاثیر این وقفه و بسته شدن آبراه بسیار مهم سوئز قرار گرفتهاند.
کشتی غول پیکری به نام HMM Rotterdam بندر لندن را در ساعت ۶ بعدازظهر ۲۲ مارس ترک کرد و آماده رفتن به سنگاپور شد. این کشتی به سمت جنوب و سواحل پرتغال رفت تا به سوی دریای مدیترانه و کانال سوئز برود. اما در عصر روز جمعه این کشتی به سمت تنگه جبل الطارق تغییر مسیر داد و از طرف سواحل Morocco به سمت دماغه نیک رفت.
کشتی HMM مسیر خود را به سمت دماغه نیک تغییر داد
این کشتی که روز ۲۲ مارس حرکت کرده بود، قرار بود روز ۳۰ مارس مقصد برسد، ولی با این تغییر مسیر تاریخ رسیدن به مقصد این کشتی غولپیکر، به ۱۲ آوریل تغییر یافت. اما اطلاعات جدید نشان میدهد که حتی در روز ۱۲ آوریل این کشتی به مقصد نخواهد رسید و زمان احتمالی رسیدن به مقصد روز ۱۹ آوریل اعلام شده است؛ یعنی سه هفته تاخیر!
بزرگترین کمپانی کشتیرانی به نام Mearsk اعلام نمود، حدود ۱۵ کشتی در اطراف دماغه نیک تغییر مسیر داده اند؛ یعنی صبح روز جمعه از تنگه جبل الطارق به سوی سواحل آفریقا رفتند و راه خود را به سوی دماغه نیک در پیش گرفتند.
شرکت کشتیرانی مدیترانه اعلام نمود: جمعه یکی از کشتی هایشان مسیر خود را به سمت دماغه نیک تغییر داده است.
گفتنی است، مسیر انتخابی جدید، مسیری است که کشتیهای باربری از طریق آن از استرالیا به اروپا سفر میکنند و در بنادر آسیای جنوبی و همچنین خاورمیانه توقف دارند.
به نظر میرسد تنها با باز شدن کانال سوئز ، کشتیرانی در این آبراهه به وضع عادی باز نمی گردد .
شرکتهای کشتیرانی در جهان ریسک بزرگی در مورد وارد شدن به کانال سوئز و انتخاب این راه برای چهرههای کشتیرانی خود دارند. آنها فقط نگران باز شدن کانال سوئز نبودند.
دکتر سارا شیفلینگ در دانشگاه لیورپول طی سخنرانی گفت: نگرانی فعلی فقط معطوف به باز شدن کانال سوئز نیست، بلکه بزرگترین مسئله زمان روان شدن ترافیک شدید پشت سر این کشتی به گل نشسته است.
اما با وجود صدها کشتی که هنوز منتظر رد شدن از هر دو سوی کانال هستند، به نظر میرسد این تأخیر در رسیدن کشتیها به مقصد، هنوز ادامه دارد و متخصصین در امر کشتیرانی، از پیامدهای تاخیر کشتیها به مقصد واهمه دارند.