اکران فیلم خاطره انگیز
کد خبر: ۲۰۷۴
تاریخ انتشار: 2015 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
پخش‌کننده فیلم «باشو غریبه کوچک» با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از این فیلم خاطراتی را از اولین اکران آن در سال 69 بیان کرد.

علی سرتیپی که سال 69 پخش‌کننده فیلم «باشو غریبه کوچک» بوده است با به‌ یادآوردن آن دوره گفت:‌ آقای بیضایی سال 64 «باشو» را ساخت، اما این فیلم در آن زمان چهار سال در انتظار اکران بود و این چنین بود که ما سال 68 برای اکران آن اقدام کردیم و در نهایت فیلم سال 69 به نمایش عمومی درآمد.

او ادامه داد: جالب اینجاست که اصلاحیه فیلم در همان سال فقط در حد یکی، دو پلان بود و بعد از اکرانش هم هیچ اتفاقی نیفتاد اما هرگز متوجه نشدیم که چرا «باشو...» به مدت چهار سال برای اکران مشکل داشت.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما یادآور شد: فیلم «باشو...» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری ساخته شده بود. در آن دوره فیلم‌های خوبی در کانون تهیه می‌شد و هنرمندانی مانند عباس کیارستمی، ابراهیم فروزش و ...با این مکان همکاری داشتند. ما 400 هزار تومان پول پیش دادیم و چهار فیلم را از کانون خریدیم که در میان آن‌ها «باشو...» بیشترین فروش را داشت.

سرتیپی که سال 69 ابتدا فیلم را در گیلان اکران کرده است، یادآور شد:‌ از آنجا که گویش خانم تسلیمی در فیلم گویش گیلکی بود، اول فیلم را در شهر رشت نمایش دادیم که بسیار مورد استقبال قرار گفت. در آن دوره شهر رشت دو سالن «میرزا کوچک‌خان» و «انقلاب» را داشت که امروزه سینما «انقلاب» آن تعطیل شده است. این فیلم آن زمان بیشترین میزان فروش را در رشت داشت به طوری که فقط دو و نیم میلیون تومان در این شهر فروش کرد که با احتساب قیمت بلیت سینما که در آن زمان در بهترین حالت 20 تومان بود، مشخص می‌شود که فیلم چگونه مورد توجه تماشاگران گیلانی قرار گرفته بود.

او ادامه داد: بعد از اکران فیلم در رشت، برای نمایش عمومی آن در تهران اقدام کردیم. البته امکانات تبلیغی زیادی نداشتیم و خود من بیشتر تبلیغات محلی کردم. فیلم به سرگروهی سینما «عصر جدید» اکران شد و فروش خوبی هم داشت. فیلم بسیار موفقی بود، اما پنجمین رقم فروش فیلم در تهران را داشت. یعنی جزو فیلم‌های اول و دوم نبود. با این حال مورد توجه تماشاگران خاص سینما قرار گرفت.

سرتیپی با اشاره به وضعیت مخاطبان سینما در آن دوره افزود: آن زمان بیشتر فیلم‌های اکشن طرفدار داشتند، اما در مجموع فیلم «باشو ...» هم مورد استقبال قرار گرفت چون بعد از سال‌ها فیلم تازه‌ای از آقای بیضایی اکران شده بود. بازی درخشان خانم تسلیمی در کنار کارگردانی فوق‌العاده آقای بیضایی باعث شد تا این فیلم مورد توجه تماشاگران خاص سینما قرار بگیرد.

این تهیه‌کننده سینما درباره مخاطبان امروزی این فیلم نیز گفت: بسیاری از نسل جدید این فیلم را ندیده‌اند و مطمئنم اگر اطلاع‌رسانی درستی انجام شود، فیلم «باشو...» دوباره مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

 فیلم «باشو غریبه کوچک» در حال حاضر در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار