چیدمان مطبوع اجزای یک کل
کد خبر: ۲۰۷
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
بخش دوم؛
رنگ احساسات را تحریک می‌‌کند. فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و پیش‌زمینه جهان ما را می‌سازد. سخن از رنگ موجب می‌شود که خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگی‌های شخصیتی را به جا آوریم و رنگ بر خلاف دیگر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ می‌تواند حالت‌ها را تغییر دهد، فضاهای خاصی به وجود آورد و ...
رنگ‌های اصلی

در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ‌های اصلی هستند زیرا دانه‌های رنگی تشکیل دهنده آن‌ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ‌های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می‌آیند.






رنگ‌های فرعی یا ثانویه

سبز، نارنجی و بنفش رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر حاصل می‌شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده‌اش است.




رنگ‌های ترکیبی

زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ‌ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می‌گیرند.



هماهنگی (هارمونی) رنگ

هماهنگی یا هارمونی به معنای «چیدمان مطبوع اجزاء یک کل» است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می‌کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می‌شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می‌کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک.

از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می‌شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه‌مند نمی‌کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می‌آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.



منابع: چرخه رنگ ایتن، سایت اتود، سایت هفتواد، ویکی پیدیا


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار