کلیسای سهرل، برگزیده مسابقه ویکی پدیا
کد خبر: ۲۰۶۷۹۰
تاریخ انتشار: 2021 March 20    -    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
مسابقه ویکی دوستدار یادمان‌ها یک مسابقه عکاسی سالانه بین المللی است که هر ساله با شرکت اجتماع ویکی پدیا برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این مسابقه از آثار تاریخی و میراث فرهنگی محل زندگی حود عکس می‌گیرند و آن‌ها را در ویکی پدیا بارگذاری می‌کنند. هدف از اجرای این مسابقه بالا بردن آگاهی همگانی در مورد آثار فرهنگی دیگر کشور‌ه است.

عکس کلیسای سهرل برگزیده سال مسابقه ویکی پدیا شد

عکس کلیسای سهرل برگزیده سال مسابقه ویکی پدیا شد«تابناک با تو» - مسابقه ویکی دوستدار یادمان‌ها (Wiki Loves Monuments) یک مسابقه عکاسی سالانه بین المللی است که هر ساله با شرکت اجتماع ویکی پدیا برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این مسابقه از آثار تاریخی و میراث فرهنگی محل زندگی حود عکس می‌گیرند و آن‌ها را در ویکی پدیا بارگذاری می‌کنند. هدف از اجرای این مسابقه بالا بردن آگاهی همگانی در مورد آثار فرهنگی دیگر کشور‌ها است. اولین دوره این مسابقه در سال ۲۰۱۰ در هلند به صورت آزمایشی برگزار شد و در سال بعد یعنی ۲۰۱۱ این مسابقه رکورد بزرگترین مسابقه عکاسی جهان را در گینس شکست. در سال ۲۰۱۳ مسابقه در شش قاره برگزار شد که قطب جنوب هم عضوی از آن بود. در سال ۲۰۱۵ که از سوی یونسکو نیز پشتیبانی شد، بیش از ۲۷۷٬۰۰۰ عکس برای داوری ارسال شد.

عکس کلیسای سهرل برگزیده سال مسابقه ویکی پدیا شد

برنده ایران در سال ۲۰۲۰ – عکس از فرزین ایزد دوست

ایران در سال ۲۰۲۰ برای ششمین بار در این مسابقه شرکت کرد. فرزین ایزد دوست با عکسی از کلیسای سهرل در استان آذربایجان غربی برنده نفر اول ویکی پدیای ایران در سال ۹۹ شد. این کلیسا در سال ۱۸۴۰ میلادی ساخته و به سبک معماری ارمنی طراحی شده است. همچنین این کلیسا در سال ۱۳۴۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. نام این کلیسا از یکی از حواریون حضرت مسیح به نام یوحنا گرفته شده است و استادکاران روسی، فرانسوی و آذربایجانی ساخت آن را کامل کرده اند. البته به دلیل زلزله‌های متعدد این بنا بار‌ها تعمیر شده است. در حال حاضر از عکس فرزین ایزد دوست به عنوان عکس صحفه رسمی ویکی پدیا کلیسا سهرل استفاده می‌شود.

عکس کلیسای سهرل برگزیده سال مسابقه ویکی پدیا شد

نحوه شرکت در مسابقه

در ابتدا عکاسان باید سری به لیست یادمان‌های ثبت شده ایران در ویکی پدیا بزنند. ایران بیش از ۲۶ هزار یادمان ثبت شده در ویکی پدیا دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها عکاسی کنند.
مکان عکس حتما باید مشخص باشد. اگر دوربینتان جی پی اس دارد، بهتر است هنگام عکاسی آن را روشن کنید.
پس از عکاسی می‌توانید به لیست یادمان‌ها رجوع و عکس خود را با اطلاعات کامل و ذکر نام مکان بارگذاری کنید. در ضمن می‌توانید از عکس‌هایی که قبلا گرفته اید نیز استفاده کنید.

داوری

فرایند داوری به این صورت است که ابتدا ده عکس برتر برای هر کشور انتخاب می‌شود. سپس عکس برتر هر کشور وارد رقابت جهانی می‌شوند تا در نهایت ۱۵ عکس باقی بماند. برنده نهایی از بین این ۱۵ عکس انتخاب می‌شود.

عکس کلیسای سهرل برگزیده سال مسابقه ویکی پدیا شد

برنده سال ۲۰۱۸ – عکس از علیرضا اخلاقی

مهلت ارسال

امسال مهلت ارسال عکس‌ها تا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ بود. همچنین ایران امسال برای ششمین بار در این رقابت جهانی شرکت می‌کرد.
در اینجا می‌توانید عکس‌های برتر ایران در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را ببیند.
در سال ۲۰۱۸ ایران با عکس علیرضا اخلاقی از مسجد شیخ لطف الله اصفهان برنده جایزه رتبه اول بین المللی این مسابقه شد.

جوایز

تمام پانزده نفر اول مسابقه عکاسی ویکی پدیا لوح‌های تقدیر جهانی دریافت می‌کنند. به ده نفر اول نیز جوایزی غیر نقدی داده می‌شود.
منبع: خوگرنیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار