از بارداری پوچ چه می دانید؟
کد خبر: ۲۰۶۶۳۷
تاریخ انتشار: 2021 March 18    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
بارداری پوچ و عوامل ایجاد آن را در مقاله زیر حتما بخوانید. بارداری پوچ هنگامی اتفاق می‌افتد که تخم باردار شده، اما باعث رشد جنین نمی‌شود. متاسفانه هکه علائم بارداری در یک زن دیده می‌شود، ولی حبزی از جنین نیست. برای آشنایی بیشتر با بارداری پوچ و عوامل ایجاد آن با ما همراه باشید.

از بارداری پوچ چه میدانید؟

از بارداری پوچ چه میدانید؟«تابناک با تو» - بارداری پوچ و عوامل ایجاد آن را در مقاله زیر حتما بخوانید. بارداری پوچ هنگامی اتفاق می‌افتد که تخم باردار شده، اما باعث رشد جنین نمی‌شود. متاسفانه هکه علائم بارداری در یک زن دیده می‌شود، ولی حبزی از جنین نیست. برای آشنایی بیشتر با بارداری پوچ و عوامل ایجاد آن با ما همراه باشید.

بارداری پوچ

بارداری پوچ جنین ندارد بارداری پوچ یا هیداتیفورم در واقع یک توده غیرسرطانی است که در رحم ایجاد می‌شود و رشد می‌کند.

این اتفاق معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که تخم باردار شده به دیواره رحم می‌چسبد، اما باعث رشد جنین نمی‌شود. در واقع این بارداری حتی قبل از زمانی که زن متوجه بارداری بشود اتفاق می‌افتد. در بارداری پوچ، جفت به رشد خود ادامه می‌دهد، اما عمر او بدون جنین مدت کوتاهی خواهد بود.

از بارداری پوچ چه میدانید؟

بارداری پوچ

علایم بارداری پوچ

علایم بارداری پوچ متاسفانه بارداری پوچ ابتدا دقیقا مثل یک بارداری طبیعی است. یعنی علایم بارداری طبیعی مانند قطع عادت ماهیانه، خستگی و حساس شدن پستان‌ها را هم می‌توان مشاهده کرد. به علاوه تست بارداری هم مثبت است، اما در برخی موارد نشانه‌هایی را هم از خود بروز می‌دهد. پس اگر یکی از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:- خونریزی تیره یا قهوه‌ای در ماه اول بارداری- حالت تهوع و سرگیجه متوالی- فشار یا درد لگنی

مراجعه به پزشک

بعد از مراجعه به پزشک، او نیز مواردی را برای تشخیص بررسی می‌کند و در نظر می‌گیرد:- داشتن فشار خون بالا- رشد سریع رحم یا رحم بیش از حد بزرگ در دوران بارداری- پره اکلامپسی که باعث فشارخون بالا و پروتئین در ادرار پس از هفته بیستم بارداری می‌شود. - پرکاری تیرویید- کیست موجود در تخمدان‌ها پزشک در ابتدا با انجام سونوگرافی، ساک حاملگی را اندازه گیری می‌کند.

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

حاملگی پوچ معمولا تا وقتی که سونوگرافی، رحم یا ساک خالی را نشان بدهد، تشخیص داده نمی‌شود. اگر قطر ساک حاملگی در سونوگرافی بیشتر از ۲۰ میلیمتر باشد و جنینی در آن دیده نشود، حاملگی پوچ تایید می‌شود. اگر قطر ساک کمتر از این باشد، چون هنوز بارداری پیش نرفته است، چند روز بعد باید دوباره بررسی و سونوگرافی واژینال شوید. حاملگی پوچ سرانجام به سقط خودبخودی منجر می‌شود.

علل و عوامل خطر بارداری پوچ

علل و عوامل خطربارداری پوچ ممکن است برای هر خانمی اتفاق بیفتد، چرا که علت آن در مشکل‌های کروموزومی است. هنگامی که تخم بارور می‌شود، سلول‌ها شروع به تقسیم شدن می‌کنند، یعنی بخشی به تشکیل جنین و بخشی به تشکیل و ایجاد جفت می‌پردازد. اما گاهی قسمتی که باید به جنین تبدیل شود، به دلیل تعداد زیاد یا کم کروموزوم از این عمل ناتوان است.

رشد غیرطبیعی توده در بدن

خیلی جالب است که بدن این ناهنجاری کروموزومی را تشخیص می‌دهد و سعی به ادامه بارداری نمی‌کند. در واقع با برخی علامت‌ها سعی دارد، وجود این توده‌ای که غیرطبیعی دارد رشد می‌کند را اطلاع دهد. بارداری پوچ عارضه‌ای بسیار ناشناخته است. از هر هزار زن باردار یک مورد دچار این مشکل می‌شود.

عوامل موثر در بارداری پوچ

عوامل موثر در بارداری پوچ- سن خانم باردار: بارداری پوچ معمولا در خانم‌هایی با سن بالاتر از ۳۵ سال یا کمتر از ۲۰ سال رخ می‌دهد. - گروه‌های قومی خاص: طبق بررسی ها، برخی گروه‌ها بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. خانم‌های مقیم خطه جنوبی آسیا بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

برخی شکایت‌های رایج بعد از اینکه بارداری پوچ برطرف شد، ممکن است برخی از بافت‌های مرده در بدن باقی بمانند و به رشدشان ادامه دهند که در اصطلاح پزشکی به آن GTD می‌گویند. البته این موضوع در ۲۰ درصد خانم‌ها رخ می‌دهد. یکی از دلایل ابتلا به آن، افزایش سطح HCG –هورمون بارداری است که در خون شما باقی است. البته عارضه GTD اغلب اوقات با مصرف دارو درمان می‌شود.

درمان افزایش سطح HCG –هورمون بارداری

و، اما درمان برای درمان این بیماری باید حتما بافت‌های مرده جفت از بدن خارج شود. برخی از پزشکان درمان دارویی را پیشنهاد می‌دهند، اما بهترین راه کورتاژ است. در بارداری‌های اولیه، بدن زن باردار می‌تواند بافت مرده را به راحتی دفع کند و در واقع بارداری پوچ منجر به سقط خودبه خودی می‌شود. در نتیجه باید ابتدا صبر کرد تا به طور طبیعی این کار انجام شود. اقدام برای بارداری بعدی باید با نظر پزشک متخصص و حداقل شش ماه بعد صورت گیرد.

حاملگی پوچ چیست؟

حاملگی پوچ یا هیداتیفورم نوعی تومور غیرسرطانی است که علائمی شبیه حاملگی طبیعی دارد و در طی آن جفت بدون رشد جنین به رشد خود ادامه می‌دهد. حاملگی پوچ معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که تخم باردارشده به دیواره رحم می‌چسبد، اما باعث رشد جنین نمی‌شود.

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

*حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی پوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.

* حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی پوچ، جنین غیرطبیعی، و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می‌کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی‌ماند.

حاملگی پوچ عوارض خطرناکی را به دنبال دارد، مثلا باعث یک نوع نادر از سرطان خواهد شد و نیاز فوری به درمان دارد.

از بارداری پوچ چه میدانید؟

درمان بارداری پوچ چیست؟

علت حاملگی پوچ چیست؟

حاملگی پوچ یک اتفاق بیسار طبیعی می‌باشد که در سه ماهه‌ی اول بارداری یکی از علت‌های رایج سقط جنین می‌باشد. حدود ۵۰ درصد سقط‌ها در سه ماه اول بارداری به علت حاملگی پوچ می‌باشد.

حاملگی پوچ معمولا به علت مشکلات کروموزومی ایجاد می‌شود، اما عواملی وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به حاملگی پوچ را خیلی بیشتر کند.

داشتن سابقه بارداری پوچ:

در صورتی که قبلا بارداری پوچ را تجربه کرده باشید ممکن است دوباره دچار حاملگی پوچ شوید. تحقیقات نشان داده اند که از هر ۱۰۰ زن، یک یا دو زن مجدد حاملگی پوچ را تجربه می‌کنند. آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون (CVS): با احتمال پایین می‌تواند باعث سقط جنین گردد.

احتمال ابتلا به حاملگی پوچ

سن مادر:بارداری در سن بالا بسیار ریسک پذیر‌تر از بارداری در سنین بالا می‌باشد یکی از علت‌های بارداری مولار می‌تواند سن مادر باشد. بارداری پوچ در زنان بالای ۳۵ سال و کمتر از ۲۰ سال بسیار دیده می‌شود.

مشکلات رحمی و سرویکس از علل بروز حاملگی پوچ:

یکی از علت‌های بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و دهانه رحم (سرویکس) می‌باشد. وجود بیماری‌های مزمن در مادر:خانم‌هایی که دیابت دارند و یا مشکلات تیر. ئیدی دارند خیلی بیشتر در معرض این نوع حاملگی هستند. خانم‌هایی که الکل و سیگار مصرف می‌کنند خیلی بیشتر به حاملگی پوچ دچار می‌شود.

پیشگیری از بارداری پوچ

متاسفانه در بسیاری موارد، راهی برای پیشگیری از بارداری پوچ وجود ندارد. اما در صورت تکرار سقط‌های خودبخودی در ماه­های اول بارداری، آزمایش ژنتیک به زوجین پیشنهاد می ­شود. بارداری پوچ رویدادی است که معمولا فقط یک ­بار رخ می­دهد و به ندرت می ­توان به مواردی اشاره کرد که مادر بیش از یک ­بار تجربه این نوع بارداری را داشته باشد. بسیاری از پزشکان به زوجین توصیه می­کنند به مدت یک تا سه ماه بعد از سقط، از اقدام به بارداری مجدد بپرهیزند.

منبع: نیک صالحی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار