حاکم‌شدن نگرش اقتصادی و معامله‌گری در ازدواج
کد خبر: ۲۰۶۵
تاریخ انتشار: 2015 June 11    -    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
انسیه خزعلی:
حقیرشمردن نقش مادری و همسری در حال سرایت به جامعه است/ حاکم‌شدن نگرش اقتصادی و معامله‌گری در ازدواج

ما با نگاه بومی باید تلاش کنیم خانواده از دست نرود و جلوی این اتفاق را بگیریم. مسئله خانواده در وهله نخست باید در مقوله فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. اگر توقعی که از خانواده‌ها و زوجین است تغییر نکند و نگاه‌های آسیب‌زا ترمیم نشود، مشکلات بیشتری به‌وجود می‌آید، اما باید توجه داشت که برای اصلاح این وضعیت، اصول دیگر را از بین نبریم.

رییس دانشگاه الزهرا (س) گفت: متأسفانه حقیرشمردن نقش مادری و همسری در حال سرایت به جامعه ماست و این نقش‌ها را شغل نمی‌بینیم. این در حالی است که تربیت نسل که بالاترین شغل است، به دست مادران است.

همایش علمی- دانشجویی «پایداری خانواده، تعالی جامعه» از صبح امروز در دانشگاه الزهرا (س) آغاز به کار کرد. دکتر مهدی فیض؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یکی از سخنرانان این همایش بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به طرح جامع هفت ‌شهر شایستگی که در جهاد دانشگاهی تعریف شده است، گفت: در جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تعریف شده که سیمای فارغ‌التحصیل مطلوب نظام آموزش عالی را نشان می‌دهد که شامل 7 نقش وظایف فردی، خانوادگی، اخلاقی و اجتماعی، عبادی، شغلی، سیاسی و محیط زیستی می‌شود. وظیفه دانشگاه نیز پرداختن به همه این نقش‌هاست و این‌که دانشجو را برای این نقش‌ها آماده کند.

زنان فرهیخته باید به فضای حاکم بر جامعه جهت دهند

وی با بیان این مطلب که یکی از مبانی هفت شهر شایستگی نقش خانواده است، تصریح کرد: باید ببینیم آیا دانشجو بودن برای دختران با وظایف خانوادگی آن‌ها قابل تجمیع است یا خیر و نقطه توازن تحصیل، شغل و خانواده را پیدا کنیم. مبادا تحصیل یا اشتغال طوری باشد که خانواده به خطر بیفتد. ما باید سعی داشته باشیم نگاه‌مان را قرآنی کنیم. امام (ره) فرمودند تربیت ما باید تربیت قرآنی باشد؛ نه تربیت سلیقه‌ای، نه تربیت وارداتی. شما باید به عنوان زنان فرهیخته، فضای حاکم بر تفکر زنان را جهت دهید.

فیض خاطرنشان کرد: قرآن به زیبایی به جریان ولادت حضرت مریم (س) اشاره می‌کند و می‌فرماید: ای پیامبر! زمانی را مجسم کن که همسر عمران با خدا عهد کرد که نوزادش را نذر عبادت‌گاه کند و فرزندش خادم معبد شود. وقتی فرزند، دختر شد، همسر عمران گفت خدایا قرار بود او را خادم معبد کنم، اما دختر و پسر یکسان نیستند. خدا نذر مادر مریم را به زیبایی پذیرفت و او در فرهنگ آن روزگار، خادم معبد شد. این دختر ازدواج نکرد، اما از او پسری به دنیا آمد که خودش آیین جدیدی آورد. اولین حرفی که عیسی پس از ولادت زد این بود که من عبدالله هستم. ما باید به دنبال ترویج این نگاه باشیم و خدا را بندگی کنیم.

در اسلام هدف از ازدواج، آرامش‌بخشی است

در ادامه این همایش دکتر انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا (س) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نوع نگاه به خانواده و تغییر نگرش نسبت به خانواده و زن و وظایفی که زن و خانواده دارند، نگاهی است که یک جامعه اسلامی را از سایر جوامع متمایز می‌کند؛ به‌طوری‌که در سایر جوامع بیشتر به نگاهی مادی و منفعت‌طلبانه به خانواده نگاه می‌شود. در اسلام هدف از ازدواج آرامش‌بخشی است؛ همان‌گونه که در ذکر خدا نیز این آرامش‌بخشی وجود دارد. در خصوص فرزندان نیز خداوند در یکی از آیات قرآن بیان می‌دارد که خدایا از همسران و فرزندان ما مایه خنکای چشم (اشاره به اشک شادی دارد) که آرامش می‌دهد، قرار بده. خداوند در خانواده مودت و مهر قرار داده و هدف خلقت هم رحمت است.

وی ضمن بیان این مطلب که خانواده با ازخودگذشتگی تشکیل می‌شود و پایدار می‌ماند، اظهار داشت: در خانواده باید ازخودگذشتگی و مسئولیت‌پذیری داشته باشیم و غرور و خودبینی را کنار بگذاریم. شهید مطهری هم می‌گویند در ازدواج تکاملی هست که در هیچ چیز دیگری نیست. حمایت‌گری و آرامش‌بخشی در زوجیت خود را نشان می‌دهد. برخلاف غرب که خانواده‌های هم‌جنس را ترغیب می‌کند، قرآن تأکید دارد که زوجیت حتماً باید از دو جنس مخالف باشد. این نگرش معنوی است؛ ضمن این‌که اهداف مادی را نیز لحاظ می‌کند.

نگرش اقتصادی و معامله‌گری در ازدواج در حال حاکم‌شدن است

خزعلی در ادامه گفت: متأسفانه اکنون نگرش اقتصادی و معامله‌گری در ازدواج در حال جایگزین‌شدن است. مثلاً مهریه که نشان محبت است، اکنون تبدیل به معامله شده است. فرزندآوری نیز به دلیل راحت‌طلبی کم شده؛ چراکه افراد نمی‌خواهند از خود بگذرند و برای دیگران وقت بگذارند. امروزه بزرگ‌کردن منافع اقتصادی برای خودمان یک حرکت جاهلی است که در دوران تمدن اتفاق می‌افتد. متأسفانه اعتقاد به این‌که خدا روزی فرزند را می‌رساند، مهریه باید در توان مرد باشد و هرچه زندگی ساده‌تر باشد زوج‌ها مقرب‌تر هستند؛ در حال رنگ‌باختن است. =

حقیرشمردن نقش مادری و همسری در حال سرایت به جامعه ماست

وی افزود: امروزه شاهد تغییر سبک‌های زندگی خاصه برای زنان و دختران دانشجو هستیم، اما دختران باید علاوه بر تحصیل، ازدواج و فرزندآوری را هم در برنامه‌های خود قرار دهند. نباید به مسیری برویم که غرب رفته و الان در حال برگشتن است. متأسفانه حقیرشمردن نقش مادری و همسری در حال سرایت به جامعه ما است و این نقش‌ها را شغل نمی‌بینیم. این در حالی است که تربیت نسل که بالاترین شغل است، به دست مادران است.

رییس دانشگاه الزهرا (س) ضمن بیان این مطلب که زنان می‌توانند برای نقش‌های چندگانه خود برنامه‌ریزی کنند، عنوان داشت: ما با نگاه بومی باید تلاش کنیم خانواده از دست نرود و جلوی این اتفاق را بگیریم. مسئله خانواده در وهله نخست باید در مقوله فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. اگر توقعی که از خانواده‌ها و زوجین است تغییر نکند و نگاه‌های آسیب‌زا ترمیم نشود، مشکلات بیشتری به‌وجود می‌آید، اما باید توجه داشت که برای اصلاح این وضعیت، اصول دیگر را از بین نبریم.

به گزارش مهرخانه، حجت‌الاسلام خان‌بیگی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه الزهرا (س) سخنران دیگر این همایش بود. وی طی سخنانی گفت: قرآن به نفاثات فی العقد اشاره دارد. در همین رابطه شیطان‌ها دوست دارند هر گره‌ای که پایداری اجتماع به آن است را باز کنند و چه گرهی مهم‌تر از خانواده؟

اشکال جدید خانواده

وی بیان داشت: تعریف خانواده همیشه این بوده که یک زن و مرد براساس رسوم مقبول جامعه با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما اولین تغییری که طی سال‌های اخیر ایجاد شد، این بود که دو نفر بپذیرند بدون توجه به رسوم مقبول با یکدیگر زندگی کنند. تغییر دیگر، زندگی دو انسان هم‌جنس با هم بود تا به این وسیله هم‌جنس‌گرایی را رواج دهند. شیطان بنیان خانواده را برهم می‌زند و تعهدات و عقدها را باز می‌کند که مهم‌ترین آن عقد یک خانواده است.

در فرهنگ دینی ما نقش زن محوری‌تر از مرد است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: در اسلام گفته شده است که زن و شوهر با هم مهربان، صبور و وفادار باشند. همچنین، روی حجاب و کنترل چشم تأکید شده است که هم مربوط به زن است؛ هم مربوط به مرد. البته، حجاب در جانب زنان و کنترل چشم در جانب مردان پررنگ‌تر است. این در حالی است که ماهواره و فیلم‌های مبتذل که بنیان خانواده را برهم می‌ریزد، رواج پیدا کرده است. در جامعه‌ای مثل جامعه ما با تعهداتی که وجود دارد نمی‌شود با این مسایل کنار آمد. در فرهنگ دینی ما، نقش زن محوری‌تر از مرد است و مدیریت خانواده بیشتر بر دوش زن است. البته این به این معنا نیست که نقش مردان کم‌رنگ است. این زن خانواده است که اجازه می‌دهد ماهواره به خانه بیاید یا خیر و این مسئله را مدیریت می‌کند.

منبع: مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار