همه دلایل علت درد بیضه در مردان
کد خبر: ۲۰۶۲۰۳
تاریخ انتشار: 2021 March 13    -    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
یکی از آزاردهنده‌ترین درد‌ها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه‌ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. بیضه‌ها، اندام‌های تولیدمثلی تخم مرغی شکل هستند که در کیسه‌ی بیضه جای دارند. درد بیضه می‌تواند توسط آسیب‌های جزئی به این ناحیه ایجاد شود.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

همه دلایل علت درد بیضه در مردان«تابناک با تو» - یکی از آزاردهنده‌ترین درد‌ها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه‌ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد.

بیضه‌ها، اندام‌های تولیدمثلی تخم مرغی شکل هستند که در کیسه‌ی بیضه جای دارند. درد بیضه می‌تواند توسط آسیب‌های جزئی به این ناحیه ایجاد شود. درد بیضه یک شکایت شایع خصوصا در مردان جوان بوده که میتواند باعث ایجاد نگرانی و کاهش کیفیت زندگی فرد شود.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

درد بیضه راست و چپ علل احتمالی متعددی می‌تواند داشته باشد. بیضه‌ها خیلی حساس هستند، و حتی یک آسیب کوچک هم می‌تواند درد و ناراحتی بیضه را سبب شود. بیضه در یک فرد بالغ حدود ٤ تا ٥ سانتی متر طول، ٣ سانتی متر عرض و ٢/٥ سانتی متر قطر دارد. حجم هر کدام از بیضه‌ها حدود ٣٠cc است. بیضه‌ها مسئول تولید اسپرم و ترشح هورمون‌های جنسی می‌باشند.

شبکه عصب دهی بیضه‌ها گسترده بوده و شامل ٢ رشته عصبی عمده، منشاء گرفته از شبکه عصبی کلیوی و شبکه عصبی لگنی می‌باشد. در ضمن بعضی از رشته‌های عصبی با سمت مقابل نیز ارتباط دارند. این گستردگی شبکه عصبی بیانگر این موضوع می‌باشد که اغلب، قبل از اینکه درد در بیضه‌ها آغاز شود، مشکلات بیضه ای، سبب درد در شکم یا کشاله‌ی ران می‌شوند. درد‌های شکمی و کشاله ران که دلیل آن‌ها مشخص نیست، باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

عوامل متعددی باعث ایجاد درد بیضه می‌شوند که با توجه به شرح حال، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم استفاده از روش‌های تصویر برداری و آزمایشگاهی، تشخیص و درمان مناسب انجام می‌گیرند. درد‌های مبهم و مزمن بیضه که پس از معاینه و تصویر برداری دلیل خاصی برای آن‌ها یافت نمی‌شود. غالبا منشاء این دردها، التهاب بیضه بوده و با تغییر سبک زندگی و اقدامات حمایتی (عدم استفاده از لباس زیر تنگ، خنک نگه داشتن بیضه، اجتناب از ایستادن و یا نشستن طولانی مدت) بهبود می‌یابند. هم چنین در بعضی موارد علت این درد‌ها تحریک پذیری بیش از حد اعصاب بیضه به ضربه‌های مکرر و جزئی محیطی می‌باشد.

علت درد در بیضه

دلایل بروز درد بیضه قابل درمان است و می‌تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

* تروما (ضربه)
* عفونت
* سابقه‌ی جراحی بیضه
* پیچ خوردگی بیضه
* درد به دلیل وازکتومی
* اختلال عملکرد کف لگن، و در نهایت

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

در ادامه به شایع‌ترین علل درد بیضه می‌پردازیم:

ضربه یا آسیب دیدگی

به دلیل این که بیضه‌ها بسیار حساس هستند، هر نوع ضربه مستقیم می‌تواند باعث ایجاد درد شود. در بسیاری از موارد، حتی اگر بیضه‌ها متورم و کبود شده باشند، هیچ آسیب جدی یا دائمی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

با این حال گاهی اوقات یک بیضه ممکن است پاره شود یا دچار هماتوسل (جمع شدن خون در اطراف بیضه) شود. در صورت بروز این موارد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک شرایط اضطراری و اورژانسی است. بیضه‌ها در داخل کیسه‌ی بیضه قرار دارند و به اسپرماتیک کورد متصل هستند که شامل رگ‌های خونی تغذیه کننده و تخلیه کننده‌ی بیضه‌ها است. علت واقعی پیچ خوردگی بیضه مشخص نیست، اما عوامل تحریک کننده، جابجایی ناگهانی بیضه (ضربه، سرما، شیرجه ناگهانی در آب سرد، دوچرخه سواری یا اسب سواری) میتوانند از علل ایجاد پیچش بیضه باشند.

وقتی بیضه در داخل کیسه بیضه دچار پیچ خوردگی می‌شود، رگ‌های خونی آن نیز پیچ خورده و باعث قطع خون رسانی به بیضه می‌شود. این یک شرایط اورژانسی است و برای نجات بیضه، بیمار حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درد ناشی از پیچ خوردگی بیضه معمولا خیلی ناگهانی اتفاق می‌افتد و گا‌ها همراه با حالت تهوع و استفراغ است. اگر مردی یک بار دچار پیچ خوردگی بیضه شود، به احتمال زیاد دوباره دچار این عارضه خواهد شد.

اپیدیمیت

اپیدیدیم عضوی در کنار بیضه است که در آن اسپرم به بلوغ می‌رسد. اغلب اوقات عفونت اپیدیمیت باعث تورم و درد در اپیدیدیم می‌شود و نه در خود بیضه. در این حالت، کیسه‌ی بیضه ممکن است متورم شده و احساس گرما کند و درد به تدریج بروز پیدا می‌کند.

این عفونت‌ها ممکن است از یک بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک یا از عفونت دستگاه ادراری ناشی شوند. برای از بین بردن این عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

ارکیت (ورم بیضه)

ارکیت از این نظر که شامل التهاب خود بافت بیضه است کمی با اپیدیدیمیت متفاوت است. اگر عارضه‌ی اپیدیدیمیت در اسرع وقت و به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به ارکیت شود. ویروس اوریون نیز می‌تواند باعث بروز ارکیت شود.

به هر حال آنتی بیوتیک‌ها روی این ویروس تاثیری ندارند و می‌توان از سایر روش‌های درمانی ساده مانند مصرف تسکین دهنده‌ی درد، استراحت کردن، حمایت کردن یا بالا بردن اسکروتال به از بین بردن درد و تورم کمک کرد.

فتق

فتق زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از دیواره شکم ضعیف شود و باعث می‌شود بخشی از روده یا سایر محتویات داخل شکمی به بیضه‌ها فشار بیاورند. اگر این اتفاق در نزدیکی کیسه بیضه رخ دهد، کیسه فتق می‌تواند خون رسانی به بیضه یا مناطق دیگر کیسه بیضه را تحت فشار قرار دهد. معمولا سرفه یا عطسه کردن باعث بدتر شدن درد می‌شود.

واریکوسل

این وضعیت شامل تورم رگ‌های تخلیه کننده‌ی بیضه است و معمولا در سمت چپ بروز پیدا می‌کند. واریکوسل‌های بزرگ‌تر به صورت یک توده‌ی نرم در بالای بیضه احساس می‌شوند، یا حتی در حالت ایستاده هم قابل رویت هستند.

واریکوسل همچنین می‌تواند بر باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. واریکوسل ممکن است در مواردی که بیمار درد شدیدی را تجربه می‌کند که از بین نمی‌رود، در صورت رد شدن سایر علل احتمالی، بروز درد را واریکوسل در نظر می‌گیرند.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

خود ارضایی و درد بیضه سمت راست

فضایی بین غدد هیپوفیز – آدرنال بیضه وجود دارد که وظیفه تولید اکسی توسین و تستوسترون را بر عهده دارد. اکسی توسین و تستوسترون خاصیت ضد التهابی دارند و استمناء بیش از حد منجر به کاهش تولید این ماده ضد التهابی می‌شود؛ بنابراین منجر به یک درد کشاله ران می‌شود که می‌تواند در بیضه‌ها گسترش یابد و به صورت مزمن ادامه یابد.

تومور بیضه

بروز تومور سرطانی در بیضه به ندرت باعث درد می‌شود، اما می‌تواند باعث ایجاد تورم یا نودول‌های سفت در بیضه شود. در صورت ابتلا به سرطان بیضه، اگر به موقع تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد.

درمان درد بیضه

دردی که نیاز به مراقبت پزشکی ندارد از طریق موارد زیر در خانه می‌تواند درمان شود:

* استفاده از یک بیضه بند ورزشی یا کاپ بیضه بند، جهت محافظت از کیسه‌ی بیضه
* استفاده از یخ برای کاهش ورم کیسه‌ی بیضه
* گرفتن دوش آب گرم
* با قرار دادن یک حوله‌ی لوله شده زیر کیسه‌ی بیضتان هنگام دراز کشیدن، از بیضه هایتان محافظت کنید.
* از دارو‌های مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد استفاده کنید.

با بیشتر شدن درد، نیاز است که پیگیر درمان از طریق پزشکتان باشید. پزشک شما یک معاینه‌ی بدنی از شکم، کیسه بیضه و کشاله‌ی ران، انجام خواهد داد تا علت ایجاد درد را پیدا کند و از شما در مورد دیگر علائم سوال خواهد کرد.

همه دلایل علت درد بیضه در مردان

پیشگیری از درد بیضه

از همه‌ی موارد درد بیضه‌ای نمی‌توان جلوگیری کرد، اما اقداماتی وجود دارند که می‌توانید جهت کاهش عوامل زمینه ساز این درد انجام دهید. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:

* داشتن عمل جنسی ایمن که شامل استفاده از یک کاندوم در حین رابطه‌ی جنسی است.
* معاینه کردن بیضه هایتان یکبار در ماه، برای آگاه شدن از تغییرات یا توده‌ها
* خالی کردن مثانه تان به طور کامل در هنگام ادرار کردن، جهت جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری

اگر بیضه دردتان یکی از شرایط زیر را دارد، باید پیگیر مراقبت پزشکی اورژانسی باشید:

* درد بیضه‌ی شما، ناگهانی و شدید است.
* درد بیضه همراه با حالت تهوع یا استفراغ رخ می‌دهد.
* بیضه درد توسط آسیبی ایجاد شده که دردناک است و یا یک ساعت پس از آسیب بیضه متورم شود.

منبع: برترین‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار