مناقصه اولین توئیت تاریخ؛ بالاترین قیمت از یک ایرانی
کد خبر: ۲۰۶۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 March 10    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
خبر فروش اولین توییت توسط جک دورسی (Jack Dorsey) بنیانگذار توییتر جنجالی تازه به راه انداخت. رقم پیشنهادی برای خرید این توییت تاکنون ۲.۵ میلیون دلار بوده است! آیا ارتباطی بین فروش این توییت و افزایش ارزش رمز ارز‌هایی نظیر اتریوم و بیت‌کوین وجود دارد؟ با هم ببینیم.

 خبر فروش اولین توییت توسط جک دورسی (Jack Dorsey) بنیانگذار توییتر جنجالی تازه به راه انداخت. رقم پیشنهادی برای خرید این توییت تاکنون ۲.۵ میلیون دلار بوده است! در این مطلب میخواهیم بدانیم آیا ارتباطی بین فروش این توییت و افزایش ارزش رمز ارز‌هایی نظیر اتریوم و بیت‌کوین وجود دارد؟ بخش‌هایی از این مطلب از مجله پلازا و اقتصاد نیوز برداشته شده است. با هم ببینیم.

مناقصه فروش اولین توئیت؛ بالاترین قیمت از یک ایرانی

جک دورسی، بنیانگذار توییتر به تازگی اعلام کرد قصد فروش اولین توییت خود در توییتر را در قالب نسخه رمزگذاری شده و به صورت NFT در پلت فرم Valuables دارد. اگرچه او از دسامبر ۲۰۲۰ این توییت را به فروش گذاشته بود، اما توییت جدید او توجه همگان را دوباره به سمت فروش آن توییت جلب کرد و به نوعی یک جنگ جدید به راه انداخت. حالا همه راجع به تاثیر این مناقصه بر قیمت‌های ارز‌های دیجیتال ماند اتریوم و بیت کوین حرف می‌زنند. اما این واژه‌های NFT و پلت فرم Valuables چه هستند؟

رقابت ۲.۵میلیون دلاری بر سر فروش اولین توییت برنامه توئیتر

اگر اهل توییتر باشید مطمئنا جک دورسی مدیرعامل و بنیانگذار آن را می‌شناسید. جک دورسی بعد از راه اندازی توییتر اولین توییت خود را در ماه مارس سال ۲۰۰۶ پست کرد:

مناقصه فروش اولین توئیت؛ بالاترین قیمت از یک ایرانی

just setting up my twttr (همین الان حساب توییترم را ایجاد کردم).

حالا آقای جک دورسی سرمایه دار این توییت خود را از روز جمعه به فروش گذاشته است؛ و جالب است بدانید تنها طی چند دقیقه چندین هزار دلار پیشنهاد خرید داشته است. البته فروش اولین توییت جک دورسی به معنی دسترسی به حساب توییتری او یا حتی به همین پست همین نیست. خریدار تنها یک گواهی دیجیتالی دریافت می‌کند که جک دورسی آن را امضا و تایید کرده است؛ و به خاطر همین خیلی خاص و منحصر به فرد محسوب می‌شود.


این توئیت به صورت NFT به فروش می‌رسد. اما NFT چیست؟

NFT مخفف اصطلاح non-fungible token است به معنی توکن غیرقابل تعویض. این توکن‌های غیرقابل تعویض درواقع فایل‌های دیجیتالی هستند که به آن‌ها امضای دیجیتالی هم گفته می‌شود و نشان می‌دهد چه کسی صاحب یک عکس خاص یا فایل، ویدئو و ... است.

بنیانگذار توییتر که اخیرا علاقه خود را به ارز‌های دیجیتال از جمله اتریوم و بیت کوین نشان داده است. گویا با فروش اولین توییت خود به صورت یک توکن رمزگذاری شده می‌خواهد تکانی به بازار ارز‌های دیجیتالی و رمزگذاری شده بدهد. این در حالی است که چندی پیش جک دورسی با کمک جی زی، رپر معروف به برنامه‌ای برای پیشرفت ارز‌های دیجیتال در هند و آفریقا کمک کرده است. به نظر شما این کار‌های اخیر او بی دلیل نیست؟ شاید هم می‌خواهد به روش خودش تکانی در دنیای پرطرفدار این روز‌ها یعنی دنیای ارز‌های دیجیتالی اتریوم و بیت کوین دهد.

خریدن توییت به صورت NFT در واقع مثل این است که عکس یک بازیکن معروف را بدهید برایتان امضا کند! شاید این کار برای خیلی‌ها بی‌معنی و مسخره باشد. اما خوب برای افراد زیادی هم مهم است. چرا که ممکن است باعث تغییراتی در قیمت ارز‌های دیجیتالی شود. مبحثی که این روز‌ها همه به نوعی در مورد آن می‌شنویم. همان‌طور که تا الان رقم‌های بالایی برای خرید آن پیشنهاد شده است؛ و بالاترین رقم هم متعلق به Sina Estavi بود با مبلغ ۲.۵ میلیون دلار! سینا استوی بنیانگذار شرکت مالزیایی Bridge Oracle است. او بر سر این توییت تاریخی با جاستین سان بنیانگذار Torn و مدیرعامل بیت تورنت رقابت می‌کنند.

بیت تورنت (Bit torent) یک نوع ارز دیجیتال است که سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد؛ و توسط جاستین سان اداره می‌شود.

پیش از این خرید و فروش چنین توکن‌های غیر قابل تعویضی (NFT) هم انجام شده است. برای مثال چندین گیف اینترنتی با قیمت‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار به فروش رفتند.

اگر نمی‌دانید توکن غیرقابل معاوضه (NFT) چیست، باید بگوییم که این توکن نوع خاصی از توکن‌های رمزنگاری بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین است که منحصر به فرد بوده و قابل تکثیر نیست. در واقع تفاوت NFT‌ها با رمزارز‌های معمول مانند بیت‌کوین در این است که به واسطه منحصر به فرد بودنشان قابل معاوضه نیستند و مانند یک اثر هنری خاص نمی‌توان آن‌ها را با نمونه مشابه مبادله کرد. این در حالی است که همه بیت‌کوین‌ها ارزشی برابر دارند و هیچ فرقی بین آن‌ها نیست.

برای روشن‌تر شدن قضیه فرض کنید، شما یک بلیط برای فیلم A دارید و دوست‌تان بلیطی برای تماشای فیلم B تهیه کرده است. در چنین شرایطی با اینکه هر دو بلیط از یک جنس هستند و حتی ممکن است ابعاد و شکل ظاهری یکسانی هم داشته باشند، اما تعویض آن‌ها امکان‌پذیر نیست، چرا که هر کدام به یک فیلم خاص تعلق دارند. به این ترتیب، یک NFT نیز اغلب با استاندارد ERC-۷۲۱ و روی بستر اتریوم ایجاد شده و مانند یک سنگ قیمتی، اثر هنری و یا یک شی کلکسیونی در دنیای واقعی، ارزش مشخص و معینی ندارد.

بنابراین، NFT‌ها این زمینه را فراهم کرده‌اند که افراد بتوانند دارایی‌های خاص و منحصر به فرد خود در دنیای مجازی را تحت مالکیت خود درآورده و یا آن‌ها را در حراجی‌ها به فروش بگذارند. کاری که جک دورسی نیز آن را انجام داده و قصد دارد اولین توییت شبکه توییتر را در این قالب به فروش برساند.

جک دورسی همواره طرفدار پروپاقرص ارز‌های دیجیتال بوده و حتی هشتگ bitcoin# را هم در بخش بیوی حساب توییتر خود اضافه کرده است. بنابراین، اصلاً تعجبی ندارد که وی به سمت NFT‌ها گرایش پیدا کرده و تلاش کند تا از مزایای این فناوری نهایت استفاده را ببرد.

مناقصه فروش اولین توئیت؛ بالاترین قیمت از یک ایرانی

نکته جذابی که باعث بالا رفتن هیجان در این حراج شده، ارائه بالاترین پیشنهاد قیمتی به مبلغ ۲.۵ میلیون دلار توسط یک فعال حوزه بلاکچین ایرانی با نام سینا استوی است.


پلت‌فرم Valuables

سایت Valuables سه ماه پیش راه اندازی شد؛ و درواقع یک سایت برای خرید و فروش همین توکن‌های غیر قابل تعویض است. این پلت فرم توسط شبکه اجتماعی Cent توسعه یافته و بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند.

مناقصه فروش اولین توئیت؛ بالاترین قیمت از یک ایرانی

Valuables به کاربران توییتر اجازه می‌دهد که توییت‌های خود را برای فروش بگذارند (به همان صورت توکن رمزگذاری شده). جالب است بدانید که اولین پیشنهاد برای فروش اولین توییت جنجالی در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ داده شد. حساب کاربری @TheGaloisCxn پیشنهاد ۱ دلار برای خرید آن داده بود. چیزی که الان به نظر سینا استوی ۲.۵ میلیون دلار می‌ارزد! دنیای عجیبی است نه؟!

معمولا این خرید‌ها در حمایت از هنرمندان انجام می‌شوند. اما باید ببینیم فروش اولین توییت جک دورسی که صاحب میلیارد‌ها دلار سرمایه است، چه نفعی به حال او دارد؟ آیا واقعا می‌خواهد همانند ایلان ماسک در قیمت‌های ارز دیجیتالی تاثیر گذار باشد؟ باید ببینیم تا چه اندازه موفق خواهد بود.

برترین‌ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
1
به این میگن مزایده نه مناقصه!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار