فوکاچیا، نان پرطرفدار و سالم ایتالیایی
کد خبر: ۲۰۶۰۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 March 10    -    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
فوکاچیا، نانی ایتالیایی است که به عنوان نان ساندویچ و یا کنار غذا سرو می‌شود. فوکاچیا نان پرطرفداری در دنیاست که مواد لازم و طرز تهیه‌های بسیار زیادی در دنیا و حتی در موطن اصلی خود، یعنی ایتالیا دارد. به طوری که حتی در شهر‌های مختلف ایتالیا، این نان را همراه مواد غذایی مختلف می‌پزند.

فوکاچیا، نان پرطرفدار و سالم ایتالیایی

فوکاچیا، نان پرطرفدار و سالم ایتالیاییاختصاصی تابناک با تو؛ فوکاچیا، نانی ایتالیایی است که به عنوان نان ساندویچ و یا در کنار غذا سرو می‌شود. فوکاچیا نان پرطرفداری در دنیاست که مواد لازم و طرز تهیه‌های بسیار زیادی در دنیا و حتی در موطن اصلی خود، یعنی ایتالیا دارد. به طوری که حتی در شهر‌های مختلف ایتالیا، این نان را همراه مواد غذایی مختلف می‌پزند. از بادمجان تا پیاز و انواع فلفل دلمه‌ای و سیر تا انواع پنیر‌های مختلف، اما همه آن‌ها یک نام دارند فوکاچیا.

نام فوکاچیا از نام رومی به معنای نان سالم گرفته شده و این نانی است که زمان روم باستان به صورت سنتی بر روی ذغال طبخ می‌شده است.

چه چیزی فوکاچا را از دیگر نان‌ها متمایز می‌کند؟

فوکاچیا با آرد کامل به عمل می‌آید به همین علت گلوتن آن بسیار زیاد است و حاوی پروتئین مواد معدنی و فیبر بیشتری است.‌ می‌دانیم که هرچه میزان پروتئین آرد بالاتر باشد میزان گلوتن آن هم بیشتر خواهد بود، در نتیجه آرد سنگین نسبت به آرد سبک میزان گلوتن بیشتری دارد.

وجه مشترک همه این نان‌ها، استفاده از روغن زیتون و نمک است. این نان به خاطر کربوهیدرات فراوان انرژی را به آهستگی به بدن می‌رساند و به گردش خون کمک می‌نمایند.

نکاتی در مورد نگهداری نان فوکاچیا

فوکاچیا در دمای اتاق با پوشش پلاستیکی برای دو روز سالم می‌ماند. همچنین می‌توان آن را در فر گرم نمود. این نان در داخل یخچال تا یک هفته و در فریزر تا سه ماه (بعضی از منابع این مدت زمان را یک ماه دانسته اند) هم قابل استفاده است.

دلیل پف نکردن فوکاچیا چیست؟

می‌بایستی تاریخ مصرف خمیر مایه مورد استفاده را کنترل نمایید تا به پایان نرسیده باشد و یا خمیر نان را در زمان استراحت در محل سرد نگه ندارید.

مسئله مهم دیگر اینکه اگر مواد افزودنی و خوراکی مانند پیاز، فلفل دلمه‌ای و دیگر افزودنی‌ها را در درون خود مایع خمیر بریزید، پف کمتری خواهد کرد، ولی اگر خمیر را آماده کرده و پهن نمایید و بعد این مواد را روی آن بریزید نان پف بیشتری میکند.

نکته آخر اینکه درست است که فوکاچیا دستور پخت و مواد لازم مختلفی دارد، اما این نان به همراه پنیر پارمزان و سیر طعم بهتری پیدا می‌کند و طرفداران بیشتری دارد.

فوکاچیا، نان پرطرفدار و سالم ایتالیایی

مواد لازم برای فوکاچیا ساده

۵۰۰ گرم آرد کامل + مقداری آرد برای کنار دست و روی میز

۷ گرم خمیر مایع

۲ قاشق چای خوری نمک

۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون + مقداری روغن زیتون برای چرب کردن ظرف و دست

یک قاشق غذاخوری نمک دریا

یک چهارم قاشق غذاخوری رزماری

مرحله اول

آرد را درون کاسه ریخته و یک طرف آن را خمیرترش و طرف دیگر را نمک بریزید بعد از چند دقیقه همه را با هم مخلوط کنید این جدایی اولیه نمک و خمیر مایع، مانع از بین رفتن خمیر مایع میشود.

مرحله دوم

وسط آرد را گود نموده روغن زیتون و ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی آب را کم کم اضافه میکنیم. (چرا که شاید به همه این میزان آب احتیاج نداشته باشید) مقداری روی میز کار، آرد پاشیده و سپس چانه را روی آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید.
این خمیر را درون یک ظرف تمیز دیگر که آن را چرب نموده اید، انتقال دهید. سپس با پارچه‌ای روی آن را پوشانده و به مدت یک ساعت آن را استراحت دهید، در طول این مدت خمیر دو برابر می‌شود.

مرحله سوم

میز کار را در حدود ۲۵ در ۳۵ سانتیمتر چرب نموده و خمیر را روی سطح آن باز کنید پس از باز کردن خمیر دوباره روی خمیر را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بگذارید تا خمیر مجدداً استراحت نماید.

(اگر سطح کار به این اندازه باشد در واقع شما ضخامت نان را به درستی میزان خواهید نمود.)

مرحله چهارم

اجاق فر را در دمای ۲۲۰ درجه روشن کنید و بعد یک قاشق آب به همراه یک قاشق و نیم دیگر از روغن مایع و نمک دریا را مخلوط کرده روی این خمیر بمالید بر روی این خمیر پودر رزماری را بپاشید.

مرحله پنجم

نان‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از پخت نان همانطور که گرم است، روی آن را با روغن زیتون آغشته نمایید و به صورت مربع برش داده و هر طور که دوست دارید گرم یا سرد میل نمایید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
1
0
فکر نمی کنم با این موادی که نوشتی همچین نانی تولید بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
1
نان با آرد کامل، یعنی همون نون سنگک خودمون؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار