آمبولی ریوی چیست و چه علائمی دارد؟
کد خبر: ۲۰۵۹۰۴
تاریخ انتشار: 2021 March 08    -    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
فوق تخصص ریه گفت: آمبولی به دلیل لخته خونی اتفاق می افتد که معمولا از پاها حرکت کرده و به سمت عروق ریوی حرکت می کند.
فوق تخصص ریه گفت: آمبولی به دلیل لخته خونی اتفاق می افتد که معمولا از پاها حرکت کرده و به سمت عروق ریوی حرکت می کند.
 
 عاطفه فخاریان فوق تخصص ریه  درباره آمبولی ریه و علائم آن گفت: لخته خونی که معمولا از پاها حرکت کرده و در مسیر جریان خون قرار می گیرد وارد عروق ریوی می شود و در جایی قرار می گیرد که باعث اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن شده و آمبولی ایجاد می کند. علائم آمبولی بستگی به اندازه رگ دارد. اگر رگ بزرگ ریه درگیر شود علائم آن به طور تنگی نفس شدید، احساسا سنگینی و درد شدید در قفسه سینه و افت فشار خون نمایان شود. اما اگر این لخته در رگ های انتهایی ریه قرار داشته  و ریز باشد می تواند موجب درد تیزی در کناره های قفسه سینه شده و لخته خونی در خلط ایجاد کند اما نفس تنگی خیلی شدید ندارد. پس لخته هایی که می توانند باعث عواقب ناگوار برای فرد شوند لخته هایی هستند که در رگ های بزرگ ریوی قرار می گیرند. 
 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عواملی همچون سیگار کشیدن، بیماری های قلبی و کلیوی و دیابت، دراز کشیدن برای مدت های طولای در بستر در ابتلا به آمبولی بسیار تاثر گذار دانست و افزود: بیماری های مزمن بدخیم هم شانس لختگی خون را بالا می برند. در حال حاضر افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ خیلی شدید می شوند و در بیمارستان بستری هستند هم می توانند دچار لختگی خون و آمبولی ریه شوند.
 
فخاریان فوق تخصص ریه کشورمان در راستای پیشگیری از آمبولی ریه گفت: افرادی مثل رانندگان که مجبورند ساعت های طولانی پای خود را آویزان نگه دارند باید جوراب های ضد انعقاد خون بپوشند و یا در مواردی باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کرد. اگر چه کنترل بیماری زمینه ای می تواند احتمال آمبولی را کاهش دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: خلط خونی می تواند به دلیل مشکل در مجاری تنفسی بالایی(بینی، حلق و حنجره) یا ریه باشد و یا حتی مربوط به مجاری گوارشی باشد که معاینه پزشک را می طلبد.
 
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار