تولد اولین نوزاد از بافت فریزشده تخمدان مادر
کد خبر: ۲۰۵۸
تاریخ انتشار: 2015 June 12    -    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
یک زن بلژیکی به عنوان اولین زن در جهان توانست فرزندی را از بافت فریزشده تخمدان خود که در کودکی از وی گرفته شده بود به دنیا آورد.

یک زن بلژیکی به عنوان اولین زن در جهان توانست فرزندی را از بافت فریزشده تخمدان خود که در کودکی از وی گرفته شده بود به دنیا آورد.

به گفته پزشکان، یکی از تخمدان‌های این زن 27 ساله در سن 13 سالگی و پیش از شروع درمان تهاجمی کم‌خونی داسی شکل در وی، طی یک عمل جراحی خارج شد. همچنین تخمدان باقی‌مانده او به دنبال دوره درمان دیگر کارایی خود را نداشت به این مفهوم که احتمال بارداری او بدون پیوند به صفر رسیده بود.

(در همین زمینه: فقه درباره فریزکردن تخمک دختران مجرد چه می‌گوید؟)
کارشناسان امیدوارند این روش در نهایت به دیگر بیماران جوان هم کمک کند. این زن در نوامبر سال 2014 فرزند خود را به دنیا آورده که جزئیات آن امروز (چهارشنبه) در مجله باروری انسان منتشر شد.

این بیمار که نامی از او منتشر نشده‌ است در سن پنج سالگی به بیماری کم‌خونی داسی شکل مبتلا شد که پزشکان در بررسی‌های خود اعلام کردند بیماری او وخیم است و به همین دلیل لازم است با استفاده از بافت مشابه برادرش، پیوند مغز استخوان زده شود.

اما پیش از شروع پیوند مغز استخوان لازم بود به منظور از کار انداختن سیستم ایمنی و متوقف کردن واکنش آن به بافت پیوندی، تحت شیمی درمانی قرار گیرد. شیمی درمانی می‌تواند در کارکرد تخمدان اخلال ایجاد کند و به همین دلیل تخمدان بیمار را در همان کودکی خارج و بافت آن را منجمد کردند. در آن زمان در بیمار علائم بلوغ مشاهده شد اما عادت ماهانه در او آغاز نشده بود. در سن 15 سالگی تخمدان باقی‌مانده او کارکرد خود را از دست داد.

حدود 10 سال بعد این بیمار تصمیم گرفت صاحب فرزند شود بنابراین پزشکان چهار تکه از بافت منجمد شده تخمدان را به تخمدان باقی‌مانده او پیوند زدند. پنج ماه بعد عادت ماهانه در این بیمار آغاز شد و در سن 27 سالگی و به طور طبیعی توانست باردار شود.

پزشکان امیدوارند با این روش بتوانند به زنانی که در معرض خطر نارسایی تخمدان هستند کمک کنند هرچند موفق بودن این روش مستلزم انجام بررسی‌های بیشتر در دختران و پیش از بلوغ است.
منبع : مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار