نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز
کد خبر: ۲۰۵۷۴۴
تاریخ انتشار: 2021 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
کم کم که به روز‌های پایانی سال نزدیک می شویم و همه کدبانو‌های با سلیقه به فکر تدارک کار‌های سال نو می‌افتند. یکی از هیجان انگیزترین تدارکات کاشتن سبزه عید است که جزو اصلی‌ترین گزینه‌های سفره هفت سین محسوب می‌شود. تنوع زیادی در سبزه‌های هفت سین وجود دارد که سبزه گندم و عدس محبوب‌ترین آن‌هاست.

نحوه کاشتن سبزه عید نوروز با عدس

سبزه عید با عدساختصاصی «تابناک با تو» - سبزه عید جزو اصلی‌ترین گزینه‌های سفره هفت سین است و به همین دلیل کاشت آن برای افراد بسیار مهم است، برای کاشت سبزه با عید با عدس باید مرحله به مرحله پیش بروید. 


حقایق جالب در مورد سبزه ی عید و نحوه کاشت بذر های گوناگون برای عید نوروز

وقتی که بوی بهار در دشت و دمن می پیچد و زمستان کم کم رخت سفیدش را از دشت بر می کند طبیعت آمدن بهار دل انگیز را مژده می دهد. بنا بر اسم قدیمی که از ایران باستان برجای مانده ما ایرانیان در اواخر سال با هیجان فراوان به پیشواز بهار می رویم و با سبز کردن سبزه ی عید تولد دوباره ی طبیعت را جشن می گیریم سبزه یکی از هفت سین سفره هفت سین عید می باشد که ما ایرانیان وقتی که به اواخر پایان سال نزدیک می شویم شروع به کاشتن آن می کنیم.

سبزه یکی از زیباترین سین ها می باشد که نماد تولد و زایش دوباره است و مژده ی نو شدن دوباره جهان را می دهد. در زمان های قدیم مادر ها و بزرگترهای منزل یکی دو هفته مانده به عید به کاشت سبزه اقدام می کردند و در ظرف های مختلف و در اندازه های کوچک و بزرگ اقدام به آماده سازی سبزه می نمودند اما این روزها به علت مشکلات زیاد دیگر بیشتر مردم خودشان سبزه نمی کارند بلکه به صورت حاضری از بیرون تهیه می کنند.

اگر فرد تنبلی در مورد سبز کردن سبزه باشید به راحتی می توانید چند روز مانده به عید از مغازه ها یا دست فروش ها آن را تهیه کنید اما اگر فرد با ذوق و با سلیقه ای باشید خودتان می توانید به سبز کردن آن پرداخته و در نهایت از کارخود لذت ببرید.اگر می خواهید امسال یک سبزه ی زیبا در سفره هفت سینتان داشته باشید و متفاوت از سالهای دیگر ، پس شما را به همراهی در چگونگی کاشت انواع بذر، مدت زمان خیس کردن بذر، انواع تخم و دانه ها و زمان مناسب برای رشد و نمو و چگونگی نگهداری تا چند بذر دعوت می کند.

تاریخ مختصری از سبزه سفره هفت سین

از ایام گذشته تا کنون در روزهای پایانی سال کاشت و سبز کردن سبزه برای عید رایج بوده و در واقع کاشت سبزه نمادی از زایش و تولد دوباره زندگی است و چون ماه اسفند که آخرین ماه فصل زیبای زمستان است زمان کاشت دانه و غلات می باشد به همین جهت سبز کردن سبزه نیز در اواخر این ماه انجام می گیرد.

سفره ی هفت سین از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است و سبزه نیز ابهت ویژه ای به آن می بخشد چرا که سبزه به دلیل رنگ زیبای سبز قلبها را شاد کرده و نبض زندگی را در طبیعت به جریان می اندازد.در زمان های خیلی دور مرسوم بوده که بیست و پنج روز مانده به عید در قصر شاهان، دوازده ستون از آجرهای خام درست می کردند و بر هر یک از این ستون ها یک نوع غله می کاشتند و بر این باور بودند که اگر سبزه ها به خوبی برویند آن سال برایشان، سالی پر از نعمت و برکت خواهد بود.

دانه های گندم ، لوبیا ، برنج ، عدس،ارزن ، باقلا ،کنجد و نخود جزو غلاتی بودند که بر روی این خشتها کاشته می شدند و روز ششم عید این غلات را می چیدند و به علامت برکت و آبستنی در تالارهای قصر پراکنده می کردند و اغلب سه قاب از سبزه به علامت اندیشه نیک ، گفتار نیک و کردارنیک بر سفره قرار می دادند و همچنین سه غله ی مهم که جز قوت و غذای اصلی مردم بود یعنی ارزن و جو و گندم نیز سبز می شدند تا آن سال برایشان سالی پر خیر و پر برکت باشد.

سبزه از زمانهای دور تا کنون توانسته جایگاهش را در سفره های هفت سین همچنان با قدرت تمام حفظ کند چرا که جزو ضروریات سفره هفت سین است .در شهر یزد از پانزده اسفند به بعد مردم شروع به کاشت سبزه در بشقابها و کاسه های زیبا ی سفالی با طرح و رنگهای زیبا می کنند زرتشتیان معتقدند که سبز شدن سبزه سمبل نو شدن دوباره حیات و فصل رشد و نمو دانه ها به عنوان برکت محسوب می شود.

زرتشتیان یزد در گذشته بر روی کوزه های سفالی " تره تیزک" که در زبان خود به آن "ششه" می گویند سبز می کردند.اما امروزه اغلب گندم و عدس کشت می شود ولی ماش و تره تیزک نیز سبز می کنند. به این صورت که در ابتدا تره تیزک را از شب قبل خیس می کنند و بعد در درون کیسه هایی که از پارچه های نازک تهیه شده می ریزند و در جای گرم می گذارند تا دانه ها جوانه بزنند جوانه زدن دانه در زبان زردتشتیان "روز آمدن " نام دارد بعد این دانه های روز آمده را در بشقابهای پهن بدون لبه که اغلب سه تا هستند و فقط برای کاشتن سبزه، می ریزند و بعد روی این جوانه ها را لایه ای از ماسه نرم می پاشند و کم کم آب می دهند تا به تدریج رشد کرده و سبز شود.

در بعضی از شهر های آذربایجان، روز سوم و چهارم به خیساندن و کاشتن دانه های عدس و گندم برای سفره های هفت سین عید می پردازند.این سبزه های زیبا از اول عید تا سیزدهم فروردین در سفره های عید نگه داری می شود و وقتی که مردم در روز طبیعت بر ای سیزده بدر به بیرون از شهر می روند سبزه خود را در هر کجا که آب روان و جاری ببینند به آن می سپارند.

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

چگونگی کاشت سبزه عید

سبز کردن ،سبزه عید دارای نکات مهمی است که اگر بخواهید یک سبزه ی زیبا داشته باشید باید آن نکات را رعایت کنید مثلا محل نگهداری سبزه بسیار مهم است اینکه سبزه را در کدام قسمت خانه قرار دهید تا خوب رشد کرده و تا آخر عید سبز بماند سبزه برای سبز ماندن باید در جاییکه نور و دمای کافی و مناسب دارد قرار داده شود .هرکس با توجه به سلیقه خود می تواند در هر ظرفی و در هر اندازه ای اقدام به کاشت سبزه کند و البته دانستن زمان کاشت سبزه نیز بسیار مهم است اینکه چه موقع و چند روز مانده به عید، اقدام به کاشت سبزه کنید.

چه بذرهایی برای سبز کردن، سبزه بهتر است

عدس ، گندم ، لوبیا ،نخود، قره ماش و ماش جزو غلاتی هستند که با آنها می توان سبزه درست کرد اما اگر دوست داشته باشید که امسال یک سبزه ی زیبا و متفاوت داشته باشید پس پیشنهاد می کنیم تخمه ی آفتابگردان و باقالی خشک را حتما یک بار امتحان کنید.

البته گندم از سایر غلات برای سبز کردن آسانتر است و شما می توانید یک هفته مانده به عید آن را سبز کنید اما بقیه ی غلات را دوازده روز مانده به عید باید سبز نمایید.باقالی و تخمه هم که قبل از سبز کردن باید سه روز در آب خیس بخورند و بعد کاشته شوند. البته هر کدام به نوبه ی خود از زیبایی خاصی بر خور دارند سبزه های عدس و ماش ریز و پر پشت هستند و قسمت بالای سبزه ها برگ ها ی کوچکی وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند سبزه گندم نیز صاف و کشیده است و دارای قامتی بلند ،که با روبانی قرمز و پهن که به دورش بسته میشود زیبایی نهفته اش به یک بار نمایان می گردد. و اما سبزه ی تخم آفتابگردان و باقالی که در عین درشتی بسیار بانمک جلوه می کنند.

طریقه ی سبز کردن

اگر بخواهید سبزه ها را در بشقاب سبز کنید به پنجاه تا صد گرم دانه از هر غله ای که دوست داشتید نیاز است. برای این منظور در ابتدا باید دانه ها را در آب خیس کنید.

بعد از اینکه بیست و چهار ساعت خیس شدند بذرها را در یک پارچه ی نمدار که از قبل آماده کرده اید می ریزید و در بشقاب یا ظرف مورد نظر قرار می دهید.بشقاب یا ظرفی که در آن بذرها را گذاشته اید نباید دارای آب باشد بلکه فقط پارچه را باید نمدار کنید تا رطوبت به بذر ها برسد و از خشک شدن آنها جلوگیری شود.برای اینکه بذرها خوب رشد کنند و خشک نشوند باید هر روز به اندازه ای روی پارچه آب بریزید به وسیله پارچه ای که بر روی آن کشیده شده از تابش نور مستقیم بر روی بذرها جلوگیری کنید.نکته ی مهم در این مورد این است که آب دادن به بذر ها نباید فراموش شود چرا که موجب خشک شدن و خراب شدن بذر ها می شود البته نباید زیاد از حد هم به گلها آب دهید چرا که زیاده روی هم موجب پلاسیدگی آن می شود. اگر مرتب و به مقدار کافی بذر آب دریافت کند و به دور از نور خورشید و در جای تاریک قرار بگیرد کم کم دانه رشد می کنند.

هر وقت که دانه ها کم کم جوانه زدند و سر از خاک بیرون آوردند آنها را به یک بشقاب گود انتقال داده و با دست آرام آرام و با احتیاط پهن کنید تا روی هم جمع نشوند و بعد دوباره پارچه ی نمدار را برای بیست و چهار ساعت دیگر روی بشقاب قرار دهید و مقدار اندکی نیز آب در بشقاب بریزید .بعد از طی یک روز، بشقاب را در جاییکه نور کافی وجود دارد قرار داده و پارچه را از روی بشقاب بر دارید و بعد کم کم شاهد رشد سبزه ی زیبایتان خواهید بود و آب دادن را در این مدت نباید از یاد ببرید بعد از اینکه به سبز ه ها آب دادید آبی را که در بشقاب جمع می شود را باید دور بریزید چرا که اگر آب در ته بشقاب جمع شود موجب پلاسیدگی و بوی بد سبزه ها خواهد شد.

آفتاب نقش مهمی در رشد بهتر و سریع تر سبزه ها دارد.ما ایرانیان همیشه سبزه را از موقعی که کاشته ایم تا سیزه ده بدر نگه می داریم تا در روز سیزده بدر آن را به دست آبهای روان و جاری بسپاریم البته اگر تا آن موقع سبزه هایمان سبز بمانند و خشک نشوند اگر می خواهید سبزه هایتان تا سیزده بدر سبز و زیبا بمانند پس مواظب باشید که به سرعت رشد نکنند برای اینکار شما می توانید سبزه هایتان را در یک مکان خنک بگذارید چرا که هوای خنک و کمی سرد از رشد سریع تر آن جلوگیری به عمل می آورد.

در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را با کاشت انواع دیگر بذرها آشنا کنیم پس ما را همراهی کنید :

نحوه کاشتن سبزه عید نوروز با عدس

کم کم که به روز‌های پایانی سال نزدیک میشویم همه کدبانو‌های با سلیقه به فکر تدارک کار‌های سال نو می‌افتند یکی از هیجان انگیزترین تدارکات کاشتن سبزه عید است که جزو اصلی‌ترین گزینه‌های سفره هفت سین محسوب می‌شود. تنوع زیادی در سبزه‌های هفت سین وجود دارد که سبزه گندم و عدس محبوب‌ترین آن‌ها است در این بخش ما قصد داریم آموزش کامل و مرحله به مرحله کاشت سبزه با استفاده از عدس را در اختیار شما کاربران خوش ذوق قرار دهیم امید است این آموزش کاربردی برای تک تک شما عزیزان مفید واقع شود.

کاشت سبزه عید نوروز با عدس

چنانچه تصمیم دارید سبزه هفت سین را با عدس سبز کنید می‌توانید از ظروف مختلف برای سبز کردن آن استفاده نمایید، ولی بهترین گزینه برای سبز کردن سبزه عید ظروف چینی و سفالی می‌باشند. البته باید بگوییم که انتخاب ظرف کاملا به سلیقه شما برمی گردد و می‌توانید با توجه به چیدمان سفره هفت سین خود اقدام به انتخاب ظرف مورد نظر خود نیز بکنید. برای کاشتن سبزه عید با عدس دو تا سه هفته پیش از جشن نوروز عدس را تهیه کرده و اقدامات لازم را جهت کاشت شروع کنید تا به موقع سبز شود.

سبزه عید با عدس

برای کاشت سبزه عید با عدس مراحل زیر را بایستی پیش بگیرید تا نتیجه کار یک سبزه پرپشت و زیبا از آب درآید.

در ابتدای کار پس از اینکه عدس مورد نیاز را تهیه کردید تقریباً ۱۶ الی ۱۸ روز پیش از فرا رسیدن سال نو عدس‌ها را داخل ظرفی ریخته و کمی آب روی آن بریزید و ظرف را در دمای معمولی فضای اتاق قرار دهید. در این مرحله به خاطر اینکه آب جذب عدس‌ها می‌شود بنابراین بایستی میزان آب را زود به زود چک کنید و درصورت اینکه ملاحظه کردید آب آن خشک شده است مقداری آب ولرم به آن بیفزایید.

پس از اینکه چند روز سپری شد تغییراتی در شکل ظاهری عدد‌ها ملاحظه می‌کنید در این حالت وقت آن است که عدس‌ها را لایه پارچه نمدار بگذارید دقت کنید که در این مرحله جوانه زدن عدس‌ها کامل می‌شود پس نباید بگذارید عدس‌ها بی آب و خشک شوند برای جلوگیری از این کار می‌توانید با استفاده از اسپری دستمال را هر روز نمدار کنید.

سبزه عید با عدس

هنگامی که مطمئن شدید که عدس‌ها جوانه زدند بهترین کار این است که آن‌ها را به ظرف اصلی انتقال دهید و پس از اینکه جوانه‌ها به اندازه کافی رشد کرده و سبز شدند، دستمال را از روی آن بردارید، ولی همچنان دست از آبکشی و آبیاری عدس‌ها با اسپری برندارید بهتر است سبزه در محیطی همچون کنار پنجره قرار بگیرد که هوایی معتدل دارد.

باید بدانید چنانچه سبزه‌ها با نور طبیعی رشد کرده باشند سرسبزی بیشتری خواهند داشت بنابراین گاهی اوقات بهتر است اقدام به چرخاندن ظرف سبزه بکنید تا سبزه عدس به صورت کج رشد نکند.

تا عید نوروز همینطور به شکل مستمر روزانه اقدام به آبیاری سبزه تان بکنید تا زمان تحویل سال زیباترین سبزه را در سفره هفت سین تان بگذارید.

سبزه عید با عدس

نکات تکمیلی برای تهیه سبزه عدس

- برای جلوگیری از خرابی و پوسیدگی عدس‌ها بهتر است هر روز آب آن را تعویض بکنید.

- هر نوع بذری که می‌خواهید با آن سبزه بکارید حتماً از تازه و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

- آبی که در درست کردن سبزه عدس استفاده می‌کنید بهتر است ولرم باشد.

- دقت کنید که به صورت نازک اقدام به ریختن عدس‌ها داخل ظرف نکنید بهتر آن است که نحوه قرار گیری عدس‌ها داخل ظرف به صورت ضخیم و گنبدی شکل باشد تا زیبایی بیشتری داشته باشد.

- از قرار دادن سبزه عدس در محیطی که سرما و گرمای شدیدی دارد به شدت خودداری کنید و بدانید که بهترین دما برای رشد آن دمای معتدل است.

- چنانچه قصد دارید سبزه عدس را در داخل خاک بکارید حدود ده روز پیش از عید عدس‌ها را روی خاک ریخته و با اسپری آبیاری کنید تا رشد کنند.

- هنگامی که رشد سبزه‌ها به حد دلخواه و معیار شما رسید می‌توانید شب‌ها در یک فضای خنکی از منزل خود قرار دهید تا بیش از اندازه رشد نکنند.

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

سبزه ماش را چگونه سبز کنیم؟

1- با توجه به ظرفی که برای کاشت سبزه در نظر گرفته اید مقداری ماش سالم و بدون لک و خرابی را در ظرف گودی بریزید و داخل ظرف مقداری آب بریزید تا کمی بالاتر از سطح ماش را بپوشاند(حدود دو بند انگشت). اجازه دهید ماش شانزده ساعت خیس بخورد.

2- پس از خیس خوردن، ماش را در ظرف مورد نظر بریزید و سطح آن را صاف کنید و بعد روی ماش را با یک دستمال تمیز نمدار بپوشانید و در طول روز دو یا سه (بار بسته به دمای اتاق) با اسپری دستمال را مرطوب کنید تا زمانی که ماش ها جوانه بزند. اصولا حدود سه روز طول می کشد تا ماش جوانه بزند(دقت کنید اگر مقدار مقدار ماش( با توجه به گنجایش ظرف) بیشتر باشد سبزه پرتر و زیباتری خواهید داشت ولی حتما فضای کافی برای رشد کردن گیاه را در نظر بگیرید تا هنگام بلند شدن، دانه های ماش بیرون نریزد)

3-پس از جوانه زدن دستمال را از روی سبزه ماش بردارید تا به خوبی رشد کند و پربار شود.(برای آبیاری گیاه حتما از اسپری استفاده کنید تا گیاه غرق آب نشود و فقط رطوبت کافی برای رشد داشته باشد. در طول روز بسته به دمای محیط دو یا سه بار روی گیاه آب ولرم بپاشید)

چه زمانی برای سبز کردن سبزه ماش مناسب است؟

سبزه ماش کمی دیرتر از سبزه گندم رشد می کند و البته بستگی به دمای محیط دارد ولی اصولا 12 تا 14 روز، زمان کافی برای رشد گیاه ماش است پس اگر قصد دارید سبزه را برای عید آماده کنید زمان مناسب را مدنظر قرار دهید تا سبزه ماش خوشگلی برای سفره هفت سین پرورش دهید.

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

مهم ترین نکات سبز کردن ماش چیست؟

– سبزه ماش نیاز به محیطی تقریبا معتدل رو به گرم دارد تا در زمان مناسب رشد خوبی داشته باشد. هوای سرد رشد آن را کند می کند.

– این گیاه نیاز به نور کافی دارد پس جای مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

– بهتر است سبزه را در ظرف سفالی یا چینی سبز کنید. ظروف پلاستیکی برای سبز کردن سبزه چندان مناسب نیست.

– آب زیاد باعث کپک زدن و خراب شدن گیاه می شود پس در آب دادن به گیاه زیاده روی نکنید.

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

برای سبز کردن گندم:

۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.

وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.

وقتی گندمها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.

روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

طرز تهیه سبزه خاکشیر

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

تهیه سبزه خاکشیر به راحتی انجام می‌گیرد و می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تهیه نمایید.

برای کاشت انواع سبزه خاکشیر ابتدا باید بذر خاکشیر را به مدت یک شب خیس نمایید.

کوزه سفالی مناسبی تهیه نموده و روی آن را با پارچه تنظیف یا جوراب زنانه نازک بپوشانید.

جوراب را خیس نموده و بذرهای خاکشیر را که خوب لعاب داده‌اند، با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید.

توجه کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود.

سپس کوزه را پر از آب نمایید.

توجه داشته باشید که تا زمان سبز کردن خاکشیرها باید مرتب آن را با اسپری آب دهید.

سبزه عید با هسته پرتقال، لیمو یا نارنج

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه هسته پرتقال، لیمو یا نارنج، ابتدا هسته‌های میوه را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید. به این ترتیب که باید بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد.

سپس تخم مرکبات پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.

بعد از 24 ساعت دوم، هسته‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید.

گلدانی که دانه‌ها را درون آن می‌کارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد آن نگردد.

دقت کنید که فاصله دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.

روی دانه‌ها، یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگ‌های ریز بپوشانید.

با اسپری یا آبپاش کوچک خاک را مرتب خیس کنید.

دو روز اول روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید.

سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید.

دانه‌ها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه‌زدن خواهند کرد.

جوانه‌ها کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید.

سبز کردن سبزه تخم کتان (بذر کتان)

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

برای سبز‌کردن سبزه تخم کتان باید به اندازه ظرف مورد نظر، حدود یک تا دو قاشق غذا خوری بذر کتان را به مدت 24 ساعت خیس کنید تا مثل بذر شاهی حالت ژله‌ای پیدا کند.

حالا ظرف مورد نظر را تا نیمه پر از خاک سبک کنید و تخم کتان‌ها را روی خاک پخش کنید به طوری که کاملا سطح ظرف را بپوشانند.

روی ظرف را با اسپری آب بپاشید و یک کیسه پلاستیک روی ظرف بکشید و به مدت 2 روز آن را در جایی تاریک و گرم قرار دهید.

پس از این مدت، ظرف را به محلی خنک و کاملا پر نور مثل پشت پنجره انتقال دهید.

حدود یک هفته بعد، ارتفاع سبزه شما تقریبا 5،6 سانت خواهد شد.

فراموش نکنید که باید هر روز یکی دوبار سرپوش پلاستیکی را حدود نیم ساعت بردارید تا اکسیژن کافی به سبزه برسد در غیر این صورت، کپک خواهد زد.

بعد از نیم ساعت دوباره آب روی سبزه اسپری کنید و پلاستیک را روی آن بکشید.

آموزش کاشت سبزه ذرت

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

برای کاشت سبزه ذرت که از خاص‌ترین و ناشناخته‌ترین انواع سبزه است، باید حدود بیست روز قبل از عید دست به کار شوید.

برای چهار رو،ز ذرت را خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید ولی جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند.

سپس ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.

روی ذرت‌ها را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت‌ها جوانه بزنند.

وقتی ذرت‌ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ها را داخل سبد بریزید.

تنگ را پر از آب کرده به صورتیکه ذرت‌ها داخل آب باشند.

بعداز ده روز دانه‌ها ریشه داده و سبز می‌شود. می‌توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه ذرت زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.

طرز تهیه سبزه کنجد سیاه برای عید

نحوه کاشتن انواع سبزه عید نوروز

روند کار به این صورت است که باید دانه کنجد را برای حدود 6 الی 8 ساعت در آب خیس کنید. بهترین زمان جهت جوانه زدن کنجد، 8 روز قبل از عید می‌باشد. این دانه تا سیزدهم فروردین رشد کمی دارد و می‌توان ار آن به عنوان سبزه مناسب سفره هفت سین استفاده کرد.

پس برای کاشت سبزه کنجد، ابتدا یک قطعه پارچه را روی یک بطری خالی یا همان ظرف دلخواه پیچانده و سپس مقداری از دانه‌های کنجد را در آب خیس کنید و بر روی پارچه قرار دهید.

بعد از چند روز، دانه‌های کنجد بر روی پارچه دور بطری جوانه می‌زند و به صورت ستون کوچکی از سبزه به شکلی زیبا و تماشایی چشمان هر بینده‌ای را به خود خیره می‌کند.

به همین راحتی و به همین سرعت، شما یک سبزه بسیار زیبا خواهید داشت که شبیه به هیچ سبزه دیگری نیست و داخل سفره هفت سین شبیه به یک درخت سبز کوچک به چشم می‌آید.

امیدواریم از این آموزش استفاده کنید و یک سبزه متفاوت و زیبا برای سفره هفت سین امسال خود تهیه کنید.

نکات آموزنده بر ای پرپشت شدن سبزه عید

باید این نکته را به یاد داشته باشید که ظرفهای فلزی گزینه ی مناسبی برای سبز کردن سبزه نیستند.همچنین ظرف انتخاب شده و مقدار بذر استفاده شده باید با هم متناسب باشند این یک نکته طلایی در پر پشت شدن سبزه می باشد.برای آبیاری کردن مناسب است از آبپاش استفاده کنید.زمانی که دانه ها در حال خیس خوردن هستند باید مرتبا آب آن را عوض کنید دقت کنید که نوع بذر مهم نیست بلکه اندازه آب در ظرف باید به حدی باشد که دانه ها در آب شناور باشند.بهترین ظرفها برای سبزه سبز کردن، ظرفهای سفالی است و اگر ظرف سفالی نداشتید ظرف چینی هم می تواند گزینه ی بهتری باشد .در آبیاری دقت کنید اگر به ظروف نایلونی زیاد آب بدهید باعث بوی بد و گندیدگی سبزه می شود پس از آبپاشی زیاد اجتناب کنید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار