۵۱سال زندان برای حفاران غیرمجاز در نطنز
کد خبر: ۲۰۵۵۷۶
تاریخ انتشار: 2021 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت؛ ۱۷ حفار غیرمجاز در نطنز در مجموع به ۵۱ سال زندان محکوم شدتد.

 حسین یزدان‌مهر رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز اظهار داشت: حکم 51 سال حبس برای 17 متهم هر کدام 3 سال به واسطه حفاری غیر مجاز بقعه سید حسن واقف از سوی قاضی دادگستری شهرستان نطنز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و پیشینه تاریخی آن رکن اساسی و هویت هر جامعه بوده و شکوه فرهنگی و تمدن هر قوم ، موجب رشد ، بالندگی ، خودباوری ملی و ارتقای فرهنگ آن می‌‌شود ، افزود: شهرستان نطنز با پیشینه تمدنی 14 هزار ساله یکی از مناطق بسیار غنی به لحاظ تاریخی و فرهنگی است که گاهی اوقات افراد ناآگاه و یا سودجو با تخریب یا تاراج این آثار تاریخی هویت آن را به تاراج برده و یا باعث انهدام کامل آن می‌‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز ابراز داشت: هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به مقوله فرهنگ و تاریخ در کشورهای پیشرفته یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد آن‌ها بوده است اما حفظ و صیانت از این تمدن باشکوه از وظایف ذاتی میراث فرهنگی است.

یزدان‌مهر در ادامه به روند بررسی و پیگیری پرونده متخلفین حفاری در سردابه تدفین بقعه سید حسن واقف در افوشته اشاره تصریح کرد: از تلاش‌های مسئولان قضایی و امنیتی در خصوص صدور رای قاطع مجموع 51 سال حبس که نقش به‌سزایی در پیشگیری از بروز موارد مشابه را دارد تشکر می‌کنیم چراکه این مهم در عرصه شناسایی و رصد متهمین و همچنین فعالیت‌های حقوقی در راستای حفاظت و تقویت جایگاه میراث گرانبهای شهرستان نطنز موثر است و از همراهی و مساعدت آنها با اداره میراث فرهنگی تشکر می‌کند.

یزدان‌مهر ضمن اشاره به ماده قانون 562 قانون مجازات اسلامی افزود: هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار