فرزندان در آینده بستگان نزدیک نخواهند داشت!
کد خبر: ۲۰۵۵۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 March 03    -    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه کاهش جمعیت و تک‌فرزندی عوارض اجتماعی بسیاری دارد، گفت: اکنون نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده که به معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است، فرزندان در آینده بستگان نزدیک نخواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه کاهش جمعیت و تک‌فرزندی عوارض اجتماعی بسیاری دارد، گفت: اکنون نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده که به معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است، فرزندان در آینده بستگان نزدیک نخواهند داشت.

دکتر رئیسی با اشاره به رشد سالانه جمعیت در کشور، یادآور شد: در سال 63، شاخص 3.5 درصد افت می کند و در سال 98 به کمتر از یک می رسد که این موضوع زنگ خطری برای جوامع مختلف از جمله ایران است. این میزان سرعت در کاهش بسیار بالا است. در سال 58 تا 64-65 خانم هایی که در سنین باروری بودند در بالاترین وضعیت خود قرار گرفتند و بعد افت می کند. سپس این آمار از سال 90 به بعد تا 94 افزایش پیدا می‌کند تا اینکه در سال 94 شاهد رشد می شویم؛ از سال 94 دوباره جمعیت بانوان در سنین باروری افزایش پیدا کرد، زیرا فرزندان این مادران در دهه 60 به سنین باروری رسیده بودند این در حالی است که نرخ باروری در حال کاهش بوده است.

نرخ باروری کشور در سال 60 تا 62 به عدد 6.8 درصد رسید

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت روی همه موضوعات تاثیر گذاشته است و تک فرزند ‌ها اغلب افسرده می‌شوند؛ بسیاری از این کودکان لوس و وابسته هستند؛ ما به فرزند کمتر زندگی بهتر دست پیدا نکردیم و فقط فرزند کمتر محقق شد، اما زندگی بهتر را تجربه نکردیم. فرزند کم اصول تربیتی را هم به هم می ‌ریزد و کاهش جمعیت و تک فرزندی عوارض اجتماعی بسیاری دارد.

از سال 95 تا 98 حدود 20 درصد میزان باروری در کشور کاهش پیدا کرده است؛ طی 20سال آینده ایران جزو پیرترین کشورها در منطقه خواهد شد که این امربسیار بد است و باید نیروی کار از افغانستان و پاکستان بیاوریم چون نیروی کاری در کار نخواهد بود.

مصوبه مجلس برای اعطای وام 70 میلیونی به افرادی که فرزند سوم خود را به دنیا می‌آورند، بسیار مثبت بود

وی توضیح داد: در سال‌های 96 و 97 میزان باروری کل در 17 استان بالاتر از میانگین باروری سراسر کشور بود؛ در سال 98، استان‌ های گیلان، سمنان، البرز، مازندران و تهران کمترین میزان باروری و استان ‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان بیشترین میزان باروری را داشتند و فقط در این سه استان نرخ رشد جمعیت بالای 2.1 بوده که این وضعیت نگران کننده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصوبه مجلس برای اعطای وام 70 میلیونی به افرادی که فرزند سوم خود را به دنیا می‌آورند، بسیار مثبت بود، ارائه پیشنهاد افزایش حق اولاد در حقوق کارکنان را هم سیاست تشویقی خوبی دانست.

وی عنوان کرد: براساس گزارش های دریافتی اجرای برنامه صیانت از جمعیت در روز ملی جمعیت در 30 اردیبهشت 1400 در سراسر کشور آغاز خواهد شد که در تلاش هستیم برنامه عملیاتی صیانت از جمعیت و اخذ تایید ملی تا فروردین 1400 تدوین و نهایی شود. برنامه را پس از آغاز، هر 6 ماه پایش و سالیانه ارزشیابی کنیم.

سقط غیرقانونی خلاف سیاستهای ما و شرع است

دکتر رئیسی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم سقط جنین است، گفت: این عدد‌ها مهم نیستند، زیرا حدسی هستند؛ سقط جنین یک اقدام غیرقانونی است و چون خود فرد درخواست سقطو آن را با رضایت انجام می‌دهد، شاکی نداریم و نمی‌توانیم عدد و رقم درستی عنوان کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: سقط غیر قانونی پدیده شومی است و باید از آن جلوگیری کرد، یکی از توصیه‌های ما به بهورزان این است که پیگیری کنند تا مادران باردار به دنبال سقط غیرقانونی نروند؛ هر چند دلایل بسیاری برای این اقدام وجود دارد و باید دانست که سقط غیرقانونی قتل نفس بوده و کاری حرام و گناه کبیره محسوب می‌شود. باید به بهورزان ومراقبین بگوییم مراقبت کنند تا در جمعیت تحت پوشش آنها چنین اقدامی رخ ندهد.

میزان مراقبت از مادران باردار در دوران کرونا به 104 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه بالاترین آمار سقط غیرقانونی در خانه ‌ها اتفاق می‌افتاد، بیان کرد: بیشترین ابزار سقط غیرقانونی قرص است که این قرص‌ ها باعث سقط ناقص یا کامل می‌شود و بعد مادران به دلیل خونریزی به بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند. بنا بود قرص‌های سقط جنین در دسترس نباشد، اما متاسفانه با یک جستجو در موتورهای جستجوگر قرص سقط جنین در کمتر از یک ساعت به دست فرد می ‌رسد که باید پلیس فتا و دادستان ها به موضوع سقط غیرقانونی و عرضه این قرص‌ها ورود کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان با اشاره به رشد میزان مراقبت از مادران باردار در دوران کووید 19 بیان کرد: میزان مراقبت از مادران باردار در دوران کرونا افزایش پیدا کرد و به 104 درصد رسیده است که این نشان دهنده اعتماد مردم است وامدوارم بتوانی در مهار و واکسیانسیون این بیماری به توفیقاتی که مد نظر داریم دست یابیم.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
5
حالا ما كه بستگاني داريم چه كرديم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
7
تا وضعيت معيشت مردم درست نشود و اميد به زندگي و اينده در مردم در حد كنوني باشد هيچ فرد عاقلي فرزند نمياورد حتي اگر دولتمردان وام چن صد ميليوني براي ازدواج و مسكن و...بدهند.متاسفانه جامعه دلمرده شده ، بايد قبول كنيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار