تطبیق جالب و خواندنی اهواز با شهر اگینیس
کد خبر: ۲۰۵۴۰۳
تاریخ انتشار: 2021 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
اهواز یکی از کلان‌شهر‌های ایران است، که در بخش مرکزی شهرستان اهواز قرار دارد و از سال ۱۳۰۳ تا کنون به‌عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. جمعیّت این شهر طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۱٬۱۸۴٬۷۸۸ نفر است که به‌عنوان هفتمین شهر پرجمعیت ایران به‌ شمار می‌آید.

همه چیز درباره اهواز

همه چیز درباره اهوازاختصاصی «تابناک با تو» - اهواز یکی از کلان‌شهر‌های ایران است، که در بخش مرکزی شهرستان اهواز قرار دارد و از سال ۱۳۰۳ تا کنون به‌عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. جمعیّت این شهر طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۱٬۱۸۴٬۷۸۸ نفر می‌باشد که به‌عنوان هفتمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌آید.

شهر اهواز با مساحت ۱۸۶۵۰ هکتار، به عنوان یکی از شهر‌های وسیع ایران (پنجمین شهر بزرگ ایران)، محسوب می‌شود. شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت ایران، شرکت ملی حفاری ایران بزرگ‌ترین شرکت حفاری کشور، شرکت فولاد خوزستان از تولیدکنندگان بزرگ فولاد خام کشور و برخی از بزرگترین کارخانه‌های مادر کشور از جمله شرکت گروه ملی فولاد ایران، شرکت لوله سازی اهواز، شرکت نورد و لوله اهواز، شرکت فولاد کاویان، شرکت لوله سازی خوزستان، شرکت سپنتا، شرکت راکتورساز، شرکت فولاد اکسین و… در اهواز قرار دارند. رودخانه کارون پرآب‌ترین رودخانه ایران، با سرچشمه گرفتن از کوه‌های بختیاری، با ورود به اهواز، این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند.

تاریخچه نام اهواز

کلیفورد باسورث در دانشنامه ایرانیکا و لاکهارت در دانشنامه اسلام، هاینزهایم و مایکل بونر، علی کرم همدانی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه بریتانیکا ولادیمیر مینورسکی و سوات سوجک عبدلمجید ارفعی و جان کورتیس ریشه نام اهواز را برگرفته از قوم خوزی (یا هوزی) می‌دانند که ساکنان بومی استان خوزستان بوده‌اند و زبان آن‌ها تا زمان ساسانیان و حتی تا چند قرن بعد از اسلام زبان رایج در خوزستان بوده‌است و احتمالاً بازماندگان ایلامی‌ها بوده‌اند. یونانیان به این قوم Ouxioi می‌گفتند و نام این شهر در نوشته‌های مسیحیان سریانی بث هوزایی در تلمود بی خوزایی ثبت شده‌است.

تلاش‌هایی برای مطابقت دادن اهواز با شهر اگینیس که استرابون از آن نام برده انجام شده‌ است، لیکن محتمل‌تر آن است که اهواز در محل شهر قدیم تاریانا هخامنشی که نئارخوس، سردار اسکندر، در مسافرت خود به خلیج فارس در کنار آن لنگر انداخت قرار گرفته باشد.

کلیفورد ادموند باسورث می‌گوید که در جستجوی ریشه نام اهواز، جغرافی‌دانان عربی- [اسلامی]دچار سردرگمی بوده‌اند. اردشیر یکم، بنیان‌گذار سلسله ساسانی نام شهر را به هرمز اردشیر تغییر داده‌است. بنابر گفته مقدسی فرزند اردشیر (شاپور یکم) بود که شهر را در دو سوی رودخانه از نو بنیان نهاد و یکی را به نام خدا و دیگری را تحت نام خود نامگذاری کرد. این دو نام بعد‌ها با یکدیگر مخلوط و به صورت هرمز-اردشیر یا به صورت خلاصه‌شده داراواشیر درآمد. این شهر در همه جا مرکز تجاری خوزستان، هوجستان واجار (بازار خوزستان) نامیده می‌شد و شهر سوی دیگر رودخانه به‌عنوان مرکز فرماندار و نجبا، هرمشیر خوانده می‌شد. شهر دوم در حمله عرب‌ها در قرن اول هجری (هفتم میلادی) از بین رفت. اما نام شهر دیگر را عرب‌ها «سوق الاهواز» ترجمه کردند و در این ترجمه اهواز جمع عرب، نام قبیله بومی استان خوزستان بوده‌است.

گای له استرنج در قسمتی از فصل شانزدهم کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی نوشته‌است که:

"باید دانست که در آغاز اسلام عرب‌ها کشور خوزستان را «اهواز» نامیدند. یاقوت حموی در مجم‌البلدان دربارهٔ آن نام چنین گوید: «جمع هوز است و آن در اصل «حوز» بود، چون فارسیان این نام را فراوان بکار بردند تغییر دادند چنانکه اصل آن از میان رفت، زیرا در سخن فارسیان «حاء» نباشد و در هر کلمه که آن حرف بیاید به «هاء» بدل کنند و حسن را «هسن» و محمد را «مهمد» گویند. سپس عرب‌ها، چون آن را از فارسیان گرفتند و به پیروی از ایشان «اهواز» گفتند. پس اهواز نام عربی است که در زمان اسلام به آن کشور داده شد و در زمان فارسیان نام آن «خوزستان» بود.

ولی کسروی این گفته و امثال آن را گفته‌هایی بی‌پایه می‌داند که هیچگونه ارزش و بهایی را در بازار علم و دانش ندارد. زیرا آنکه گفته یاقوت است کِی روی داده که عرب‌ها کلمهٔ عربی‌ای را که حاء دارد به پیروی فارسیان با «هاء» گویند؟ پس چرا این معامله را دربارهٔ حسن و محمد نکردند؟ وانگهی اگر نام اهواز به خوزستان در زمان اسلام داده شده و اصل آن با حاء بوده پس چرا «احواز» در شعری یا جمله که از قرن‌های نخستین اسلام مانده آورده نشده‌ است؟

این شهر علاوه بر نام‌های ذکرشده به نام‌های «رام‌شهر» و «شهررام» نامیده می‌شد. در دوره قاجار و از زمان ناصرالدین‌شاه اهواز را ناصری و ناصریه نامیدند، ولی از شهریور ۱۳۱۴ ش با تصویب هیات وزیران اهواز نامیده شد.

همه چیز درباره اهواز

موقعیت

اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از کلان شهر‌های ایران است که به لحاظ وسعت سومین شهر و به لحاظ جمعیت هفتمین شهر پر جمعیت ایران است. همسایگی این استان با استان لرستان از شمال، کهگیلویه و بویر احمد از شرق، خلیج فارس از جنوب و کشور عراق از غرب موقعیت ویژه و استراتژیکی را به این شهر داده است. هم چنین وجود کارخانجات و تاسیسات بزرگ صنعتی، شرکت‌های مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری، اهواز را به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران تبدیل کرده و همین موضوع باعث شده تا رفت و آمد‌های کاری به اهواز زیاد باشد. وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری و همجواری این شهر با شهر‌های تاریخی همچون: آبادان، دزفول، شوش، شوشتر، اندیمشک و خرمشهر باعث شده تا افراد زیادی برای تفریح به این شهر سفر کنند. اهواز دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای دارد که آب و هوا آن گرم و نیمه بیابانی است و تابستان‌های بسیار گرمی دارد بطوریکه دمای هوا در برخی از روز‌ها به پنجاه درجه بالای صفر میرسد!

موقعیت جغرافیایی شهر

شهر اهواز در استان خوزستان و در بخش جلگه‌ای واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۸ متر است و با وسعتی نزدیک به ۲۰.۰۰۰ هکتار یکی از شهر‌های وسیع استان خوزستان و همچنین کشور ایران است. رودخانه کارون در شهر اهواز که از کوه‌های بختیاری سرچشمه می‌گیرد این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است. این شهر ارتباط زمینی و هوایی مختلفی با سایر نقاط کشور دارد و بندر‌های مختلفی را به هم متصل می‌کند.

آب و هوای شهر اهواز

شهر اهواز در استان خوزستان به سبب موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای متنوعی است. به طور کلی این استان در دو منطقه جلگه‌ای و کوهستانی طبقه بندی می‌شود. قسمت‌های جلگه‌ای شامل مناطق جنوبی این استان است و قسمت‌های کوهستانی شامل بخش‌های شمال و شرق است. این موضوع باعث شده شهر‌های این استان دارای آب و هوای مختلفی باشند. اهواز یکی از شهر‌های چهار فصل است که هر فصل آن زیبایی مخصوص به خود را دارد. به طور کلی زمستان و بهار بهترین فصل‌های اهواز هستند که از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است.

قومیت‌ها

اهواز بزرگترین شهر استان خوزستان است که علاوه بر وسعت زیاد خود قومیت‌های متفاوتی را در خود جای داده است. طبق آخرین سرشماری‌ها این شهر دارای جمعیتی بالغ بر ۲.۰۰۰.۰۰۰ نفر است و تقریبا ۵ درصد جمعیت کل این استان را به خود اختصاص داده است. با گذری در بازار‌ها و کوچه و خیابان‌های اهواز شاهد طایفه‌ها و ایل‌های مختلفی می‌شوید که به طور کلی در سه دسته ترک، لر و عرب قرار می‌گیرند. بختیاری‌ها و عرب‌ها بیشترین آمار افراد این شهر هستند.

فاصله از شهر‌های مهم (راه‌های دسترسی)

اهواز، چون از مرکز کشور دور است از بیشتر شهر‌های بزرگ کشور فاصله زیادی دارد. به شکلی که نزدیک‌ترین مرکز استان به اهواز خرم آباد است که بیش از ۳۲۰ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. همچنین وجود رشته کوه زاگرس در شمال شرقی استان باعث شده است مسیر زمینی اهواز به بیشتر شهر‌ها بسیار پر پیچ و خم باشد. مثلا اگرچه فاصله مستقیم اهواز تا شهرکرد خیلی زیاد نیست، اما نزدیک‌ترین راه زمینی اهواز به شهرکرد حدود ۴۶۰ کیلومتر است. دیگر مرکز استانی که که حدودا نزدیک به اهواز، بوشهر است. فاصله بوشهر تا اهواز از نزدیک‌ترین مسیر زمینی ۴۴۰ کیلومتر است که با ماشین شخصی حداقل ۵.۵ ساعت طول میکشد. در واقع به جز بوشهر و یاسوج و شهرکرد و ایلام و خرم آباد بقیه مراکز استان فاصله‌ی ۵۰۰ کیلومتر یا بیشتر با اهواز دارند. فاصله تهران تا اهواز نیز ۸۱۷ کیلومتر است و با ماشین حداقل ۹.۵ ساعت زمان می‌خواهد؛ بنابراین اگر زمان برای شما مهم است بهتر است به فکر رزرو بلیط هواپیما اهواز تهران باشید و اتوبوس را برای مسیر‌های کوتاه‌تر بگذارید. به شکل خلاصه راه‌های دسترسی به اهواز متفاوت است بجز ماشین شخصی شما از بیشتر شهر‌های ایران برای سفر به اهواز با سه گزینه رو به رو هستید. گزینه اول بلیط هواپیما اهواز است که برای شهر‌های شمالی و غربی و شرقی که در فاصله دورتری نسبت به این شهر هستند گزینه مناسب تری است. گزینه دوم بلیط قطار اهواز است که با توجه به مبدا سفر شما قیمت‌های متفاوتی دارد و مدت زمان متفاوتی در راه هستید و، اما گزینه آخر بلیط اتوبوس اهواز است که برای شهر‌های نزدیک به اهواز و یا مسافرت اقتصادی گزینه مناسبی است.

گونه‌های گیاهی خوزستان

دشت وسیع خوزستان با برخورداری از مواهب طبیعی فراوان در زمینه کاشت انواع درختان و گیاهان زینتی و مثمر دارای استعداد‌ها و قابلیت‌های درخور توجهی است. گرچه عبور رودخانه کارون از میان شهر‌های استان، وجود آب فراوان و خاک حاصلخیز امکان کشت بسیاری از گونه‌های گیاهی را فراهم آورده است، اما شرایط آب و هوایی گرم و خشک و بارش سالانه ۲۳۰ میلی متر و در برخی مناطق شوری و قلیایی بودن خاک محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است. مهمترین محصولات گیاهی با ارزش اقتصادی خوزیتان عبارتند از: گل و گیاه زینتی، انواع خرما، مرکبات، زیتون و قارچ خوراکی. اکالیپتوس، کهور، برهان، اکاسیا، انجیرمعابد، کنار، نخل (۱۵۰ نوع)، شمشاد اهواز، شاه پسند، شیشه شور، گل سرخ، گل کاغذی، محبوبه شب، ناترک، مورد و کنوکارپرس از جمله گونه‌های درختی و درختچه‌های زینتی هستند که به وفور در خوزستان کشت می‌شود.

همه چیز درباره اهواز

فرهنگ

آداب و رسوم

اهواز به دلیل وجود رود پر آب کارون و ویژگی‌های آب و هوایی محل زندگی اقوام مختلفی همچون فارس و عرب و بختیاری بوده است. در کنار رودخانه‌های این شهر اقوام دیگری ساکن هستند که به آنان مندایی گفته می‌شود که آب یکی از ارکان مهم در آیین‌های مذهبی این قوم محسوب می‌شود. گرگیعان، دله قهوه، قهوه خوری و بازی محیبس از جمله رسوم خاص و مهم، برای مردم اهواز است.

اقامت در اهواز

برای اقامت در اهواز گزینه‌های مختلفی از جمله هتل و اجاره سوئیت و خانه مسافر و حتی اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی دارید. در ادامه به وضعیت اقامتگاه‌ها و قیمت‌ها هر کدام از این گزینه‌ها می‌پردازیم.

هتل‌های اهواز

هتل‌های اهواز که مکان مناسبی برای اقامت در این شهر محسوب می‌شوند و دسترسی مناسبی به داخل شهرو سایر مکان‌های دیدنی اهواز و چشم انداز خوبی به رود زیبای کارون دارند. در واقع بیشتر هتل‌های اهواز در اطراف رود کارون متمرکز شده اند و شما با اقامت دریکی از هتل‌های اهواز می‌توانید به راحتی به رود کارون و جاذبه‌های اطراف آن نظیر پل سفید، پل طبیعت و … دسترسی داشته باشید. برای اقامت در هتل‌های اهواز شما میتوانید با توجه به بودجه و دیگر اولویت هایتان مثل خدمات و دسترسی، یکی از ان‌ها را انتخاب کنید. نمونه‌ای از هتل‌های برگزیده اهواز شامل:

هتل پارس اهواز: هتل پنج ستاره و لوکس اهواز است که دسترسی بسیار مناسبی به رود کارون و جاذبه‌های اطراف آن دارد قیمت رزرو اتاق در این هتل از ۵۱۴ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل نادری اهواز: این هتل دسترسی مناسبی به مکان‌های دیدنی اهواز دارد و امکان رزرو اتاق و سوئیت در این هتل فراهم است و به همین دلیل برای سفر‌های خانوادگی مناسب است. قیمت رزرو اناق در هتل نادری از ۲۱۱ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل ایران اهواز: هتلی مناسب برای سفر اقتصادی به اهواز است که هزینه‌ها و خدمات آن با هم مطابقت دارد؛ و شما با اقامت در این هتل می‌توانید متناسب با هزینه‌ای که میکنید و چندان زیاد هم نیست خدمات قابل قبولی دریافت کنید. قیمت رزرو اتاق در هتل دو ستاره ایران از ۱۹۱ هزار تومان شروع می‌شود.

اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی

با وجود خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های متعددی که در اهواز وجود دارد متاسفانه تعداد اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی که پذیرای مهمان باشند در اهواز کم است. با توجه به کم بودن تعداد و حتی سختی نسبی پیدا کردن بومگردی بهتر است بین رزرو هتل در اهواز یا پیدا کردن خانه و سوئیت مبله در اهواز یکی را انتخاب کنید. البته اگر در شهر‌های دیگر استان خوزستان اقامت میکنید مثل شوش و ایذه، شیمبار و … شانس پیدا کردن اقامتگاه‌های خوبی را خواهید داشت. مثل اقامتگاه سنتی سرابی شوشتر، لامردون گتوند، قلعه سرد ایذه و ….

خانه و سوئیت

یکی از اتفاقات خوب در گردشگری کشور ما این بوده است که در سال‌های اخیر تعداد کسانی که خانه‌های خود را برای استفاده‌ی مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند بیشتر شده است. اگرچه قبلا این اتفاق بیشتر محدود به مشهد و ویلا‌های شمال بوده است، اما امروزه در هر شهر ایران که بخواهید می‌توانید به راحتی خانه، واحد یا سوئیت برای اجاره پیدا کنید. توسعه‌ی سایت‌های رزرو اقامتگاه و خانه مسافر به سبک ایربی ان بی در ایران هم به توسعه بیشتر این موضوع کمک کرده است. اهواز هم از مثل بیشتر شهر‌هایی که گردشگر و مسافر جذب می‌کنند از این موضوع مستثنی نیست. شما به راحتی می‌توانید برای مدت اقامت خود در اهواز یک خانه یا سوئیت اجاره کنید. بدین شکل معمولا هزینه بسیار کمتری متقبل خواهید شد. معمولا برای محل اقامتگاه هم محدودیت کمتری نسبت به هتل دارید. چون هتل‌های اهواز در همه‌ی محله‌های آن نیستند، اما خانه‌ی مبله و سوئیت می‌توانند در هر محله‌ای باشند. شما می‌توانید با هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن برای هر شب یک آپارتمان تمیز برای اقامت حداقل ۴ نفر پیدا کنید. برای اینکه سفر خود به اهواز را بهتر مدیریت و برنامه ریزی کنید بهتر است قبل از رسیدن به اهواز از طریق سایت‌های رزرو آنلاین خانه و سوئیت واحد اقامتی مد نظر خود را پیدا کرده و اجاره کنید. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید توجه داشته باشید امتیاز و نظر مسافران قبلی آن واحد اقامتی در اهواز است. معمولا امتیاز و نظری که مسافران قبلی داده اند به خوبی نشان می‌دهد که می‌توان چه انتظاری از واحد اقامتی داشت.

جا‌های دیدنی اهواز

همانطور که قبلا نیز شاره کردیم رود کارون سهم به سزایی در شکل گیری شهر اهواز و بعد‌ها جاذبه‌های این شهر داشته است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی شهر اهواز که ناشی از تاریخ و قدمت طولانی این شهر دارد به علت وجود رود کارون و تسهیل رفت و آمد پل‌های زیادی بر روی این رود ساخته شده است که امروزه به یکی از جاذبه‌های شهری اهواز تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از جاذبه‌های این شهر آشنا شویم.

جاذبه‌های طبیعی

رود کارون

اولین چیزی که با شنیدن نام اهواز در ذهن تداعی میشود رود کارون است! پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رود ایران که به اقیانوس و آب‌های بین المللی راه دارد و شاهد حوادث تاریخی زیادی بوده است. جلگه خوزستان، خاک حاصلخیز خود برای کشاورزی را مدیون این رود است که شکل دهنده حیات و زندگی در این منطقه بوده است و وجود پل‌ها و سد‌های زیاد بر روی آن نشان از اهمیت این رود در گذشته و اکنون دارد.

جاذبه‌های تاریخی
پل سفید

همه چیز درباره اهواز

پل سفید امروزه به نماد شهر اهواز و یکی از جاذبه‌های دیدنی آن تبدیل شده است و اولین پل معلق در ایران است که سرگذشت جالبی دارد و در سال ۱۳۱۵ توسط یک زوج آلمانی ساخته شد. طول این پول ۵۰۰ متر است و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. نمایی که هم اکنون از این پل میبینیم شکل بازسازی شده آن است که در سال ۱۳۸۹ صورت گرفت و در حال حاضر به خاطر ایمنی بیشتر رفت و آمد روی پل فقط به صورت یکطرفه انجام می‌شود.

کاروانسرای معین التجار

همه چیز درباره اهواز

کاروانسرای معین التجار متعلق به فردی به نام محمدتقی معین التجار از بازرگانان و تاجران معروف شوشتری بود که اصالتی بوشهری داشت. کشتی‌های تجاری بار خود را در این کاروانسرا تخلیه میکردند، چون مسیر رسیدن به شوشتر با کشتی میسر نبود. امروزه بخش زیادی از این بنا تبدیل به ترمینال مسافربری شده و تنها قسمتی از آن برجای مانده است. در حال حاضر امکان بازدید از این بنا وجود ندارد و قرار است به زودی این کاروانسرا به مکانی برای استقرار انجمن‌های میراث فرهنگی اهواز و بازارچه صنایع دستی تبدیل شود.

خانه ماپار

همه چیز درباره اهواز

خانه ماپار یک خانه قدیمی مربوط به دوره اول پهلوی است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. ساختمان بنا در دو طبقه بنا شده است که امروزه استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود و دو حیاط در دو سمت خانه واقع شده که یکی از آن‌ها قابل استفاده است و فضای حیاط با حوض و دو درخت خمیده و کاشی‌های رنگارنگ بسیار زیبا و دلنواز است. این خانه مکانی برای تجمع انجمن‌های ادبی و برگزاری نمایشگاه عکس و صنایع دستی تبدیل شده و در شربتخانه آن امکان سفارش غذا و نوشیدنی را دارید.

کلیسا سورت مسروپ:

ترداد داویدیان یکی از کارمندان شرکت ملی نفت بود که در اهواز سکونت داشت و در سال ۱۳۴۷ یک کلیسا برای استفاده مسیحیان ساکن در اهواز ساخت و نام آن را سورت مسروپ گذاشت. نمای سفید رنگ کلیسا نشان از پاکی و همچنین خود واژه مسروپ به معنای مقدس است که نشان دهنده ارزش این بنا در نزد مسیحیان اهواز است. امروزه این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر اهواز محسوب می‌شود.

پل رنگین کمان

همه چیز درباره اهواز

پل رنگین کمان یا پل هفتم اهواز یکی از مکان‌های مورد علاقه مسافران و ساکنان این شهر است. طولانی‌ترین و زیبا‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه بر روی این پل جریان دارد و تلفیق نور‌های رنگی با آب رود کارون نمای منحصر به فردی به این پل داده است البته به علت مصرف بالای انرژی توسط این آبشار در ایام تعطیلات و یا مناسبت‌های خاص و آخر هفته‌ها فعال است و امکان لذت بردن از آن را بر روی پل هفتم خواهید داشت.

دانشگاه سه گوش:

در اطراف رود کارون بنای سه گوشی است که در طول تاریخ کاربری‌های متفاوتی داشته است. در ابتدا به عنوان ساختمان بانک مرکزی مورد استفاده قرار گرفت و چند سال بعد به ساختمان استانداری تبدیل شد و در زمان جنگ دوم که شهر اهواز نیز به اشغال متفقین درآمده بود این ساختمان مقر ارتش آن‌ها بود تا اینکه در سال ۱۳۳۶ این بنا به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور تبدیل شد و در یک دوره زمانی نیز به عنوان دانشگاه ادبیات و زبان‌های خارجی این دانشگاه شناخته میشد. در حال حاضر این بنا که به دانشگاه سه گوش شهرت دارد در حال بازسازی و مرمت است.

آرامگاه علی ابن مهزیار

همه چیز درباره اهواز

یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های اهواز آرامگاه علی ابن مهزیار است. علی ابن مهزیار یکی از فقیهان و دانشمندان شیعه و از یاران امام رضا (ع) بود که در مکان اقامت امام رضا (ع) در اهواز این مسجد را ساخت و پس از مرگ خودش در این مکان دفن شد. امروزه این آرامگاه به مکانی برای دعا و زیارت تبدیل شده است که در سفر به اهواز میتوانید از آن بازدید کنید.

غذا‌های اهواز:

استان خوزستان تنوع غذایی بسیار بالایی دارد به طوریکه می‌تواند یکی از نمایندگان گردشگری غذایی در کشور باشد. به خصوص شهر اهواز، که اقوام مختلف فارسی و عرب در آن ساکن هستند و این تنوع قومی باعث شکل گیری تنوع در غذا‌های محلی آن شده است و دراین غذا‌های محلی ادویه‌های بسیار متنوعی متناسب با ذائقه مردم این شهر استفاده شده است و مکان‌های مخصوصی نیز برای عرضه این غذا‌ها و همچنین مواد غذایی را هم در خود جای داده که این موضوع باعث استقبال فراوان مسافران از این بخش در شهر اهواز شده است. برای خوردن غذا‌های محلی اهواز بهترین گزینه هم سفره شدن با خانواده‌های خونگرم و مهمان نواز اهوازی است، اما اگر این شانس را نداشتید نگران نباشید. رستوران‌های اهواز مثل رستوران مپراطور و خوشه و… در سطح خوبی از ارائه خدمات هستند و تنها با یک جستجوی ساده و یا پرس و جو از مردم شهر می‌توانید به یکی از این رستوران‌ها بروید و انواع غذا‌های بین المللی تا فست فود و غذا‌های دریایی و همچنین غذا‌های محلی شهر اهواز را امتحان کنید. همچنین شهر اهواز کافه‌های زیادی دارد که بهترین گزینه برای گذراندن وقت در عصر هستند. از آنجاییکه اهواز شهر شب‌های زنده است و شور زندگی و حس سرزندگی در شب‌های آن جاری است بهترین زمان برای صرف شام در خیابان معروف و محبوب لشگر آباد است که بهترین فلافل‌های اهواز را در آنجا میشود خورد. اما فلافل تنها یکی از غذا‌های محلی و محبوب اهوازی است. توصیه میکنم برای آشنایی با تمامی غذا‌های محلی اهواز پست معرفی غذا‌های محلی اهواز را از دست ندهید. بدون شک شما نیز از طرفداران پر و پا قرص غذا‌های پر عطر و طعم اهوازی خواهید شد.

سوغات و صنایع دستی اهواز:

خوراکی:

خوراکی هایی، چون کلیچه، خرما، حلوا شکری و شیره خرما به همراه صنایع دستی این شهر مثل: عبا، گلیم، حصیر و کپو جزو سوغاتی‌های این شهر زیبا محسوب می‌شود که از مکان‌های مختلفی هم، چون بازار‌های اهواز می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. اهواز سه بازار به اسم بازار امام خمینی، بازار عبدالحمید و بازار ماهی فروشان دارد که علاوه بر جنبه تاریخی و قدمت طولانی که با قدم زدن در آن و دیدن اجناس و خوراکی‌ها با رنگ و بوی دلنشین حس بسیار دلچسبی را به مسافران القا می‌کند. نمونه از صنایع دستی این شهر عبارت است از؛

صنایع دستی

عبا بافی

بافت عبا در استان خوزستان سابقه‌ای ۵۰۰ ساله دارد و در حال حاضر تولید عبا بیشتر در شهر‌های سوسنگرد و بهبهان انجام می‌شود.

حصیر بافی

همه چیز درباره اهواز

هنر بوریا بافی در اکثر شهر‌های خوزستان به واسطه وجود درخت نخل وجود دارد. از نی‌های باتلاقی نیز برای بافتن حصیر استفاده می‌کنند.

کپو بافی

همه چیز درباره اهواز

کپو بافی در سال‌های گذشته در استان خوزستان رونق بسیاری پیدا کرده است. مواد اولیه مصرفی در بافت کپو را برگ‌های خشک نخل که در اصطلاح محلی به آن کرتک می‌گویند و یا ساقه‌های نازک گندم که هلفه نام دارد تشکیل می‌دهد و از کاموا‌های رنگی برای تزئین آن استفاده می‌شود.

گلیم بافی

هنر دست عشایر عرب و بختیاری استان خوزستان که به گلیم افشار معروف است روی دار‌های عمودی و افقی بافته می‌شود. این نوع گلیم پود‌های پشمی زبر و تار‌های پنبه‌ای دارد و رنگ‌های محدودی در آن به کار برده می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار