مردان درباره یائسگی خود چه می دانند؟
کد خبر: ۲۰۵۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 March 01    -    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
به گفته یک کارشناس؛ مردان در زمینه باروری جنسی یک نیاز آموزشی فراموش شده دارند؛ چراکه هیچگاه برنامه های آموزشی استاندارد برای پسربچه ها چه در دوران تحصیل و چه بعد از آن نداشته ایم.
سلامت مردان؛ بحثی که چند سالی درباره ابعاد مختلف آن زیاد گفته و شنیده شده است. باید  گفت؛ معمولا مردان در سنین بالا در پی حل معضلات مربوط به سلامت خود اعم از جسمی و جنسی می روند.
 
مردان درباره یائسگی خود چه می دانند؟
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند ما توقعات بی جا از مردان در باب آگاهی از موضوع سلامت خودشان داریم؛ چراکه تلاش جدی برای افزایش آگاهی آنان آنگونه که برای بانوان انجام شده صورت نگرفته است.
 
در این راستا؛زهره کشاورز، دکترای تخصصی سلامت باروری و فلوشیپ جنسی به مناسبت هفته ملی سلامت مردان گفت: مهم‌ ترین موضوع در بحث سلامت مردان، سواد و آگاهی آنان در این زمینه است. در واقع باید گفت؛ سواد سلامت مردان، یک نیاز فراموش شده است. 
 
وی افزود: بر اساس تعریف سازمان ملل از واژه سلامت؛ سلامت یعنی «رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی»؛ و تنها به فقدان بیماری اشاره نمی کند. اما سلامت در مردان بحثی پیچیده است که ابعاد گوناگون آن مانند حلقه های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و اخلال در هر کدام باعث بروز مشکل در موارد دیگر می شود. 
 
به گفته کشاورز، یکی از مواردی که باعث می شود افراد به مشکلات عدیده در  بحث سلامت خود مواجه شوند، این است که در زمان بروز نشانه های بیماری سراغ مشاوره های درمانی می روند؛ در حالیکه پیگیری بحث سلامت نباید منوط به زمانی شود که بدن با اخلال مواجه شده است. در واقع زمانی که تمرکز ما بر درمان باشد، دیگر توجهی بر پیشگیری نمی کنیم. 
 
وی با بیان اینکه امروزه نگاه جامعه بر بحث سلامت مردان بهداشت محورتر شده است، گفت: غربالگری ها و دستورالعمل های گوناگونی برای بیمار یابی در کشور ما وجود دارد؛ اما تمرکز اصلی باید بر مسائل آموزشی باشد؛ در همین راستا پروتکل های زیادی هم در کشور ما تدوین شده است. در کل ما باید یک قدم عقب تر بیاییم و بر بحث آموزش، فراگیری دانش و آگاهی تاکید بیشتری کنیم. اینکه فرد باید بداند چه زمانی به پزشک مراجعه کند؛ تا راه های پیشگیری از آسیب دیدگی سلامت از جنبه های گوناگون را در پیش گیرد.  
 
به گفته کشاورز، موضوع مورد اهمیت در بحث سلامت مردان پیگیری رفتارهای ارتقا دهنده سلامت است که باید اقدامات جدی در این زمینه انجام داد؛ بسیاری از مردان نمی دانند که از چه سنی باید نسبت به سلامت خود حساسیت نشان دهند و اغلب آنان پس از ابتلا به بیماری ها در مسیر آگاهی قرار می گیرند. 
 
وی ادامه داد: مردان باید در زمینه رفتارهایی چون پرهیز از دخانیات یا رعایت میزان چربی و خون قند خون و کنترل کننده های آن و یا داشتن فعالیت های بدنی منظم و رفتارهای خود مراقبتی آموزش لازم ببینند تا در مورد سلامت خود با مشکل رو به رو نشوند. 
 
این پزشک متخصص با اشاره به اهمیت آگاهی های جنسی مردان در دوران بلوغ و نوجوانی گفت: بسیاری از مشکلات ناشی از عدم آگاهی مردان در باب سلامت جنسی خود و شریک زندگیشان، به دوران نوجوانی بر می گردد. باید یادآور شویم آموزش ها در این زمینه باعث می شود تابوها شکسته شود و برخی از بحث هایی که باعث خجالت زدگی افراد می شود به راحتی گفته شود. در نتیجه چنین روندی افراد نگاه واقع بینانه‌تری نسبت به سلامت خود خواهند داشت.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی جامعه اغلب مردم زمانی برای درمان و دریافت اطلاعات در زمینه سلامت باروری به پزشک مراجعه می کنند که غرق در مشکلات بسیاری شده اند و حتی برخی زوجین در آستانه جدایی و طلاق هستند که برای درمان نزد پزشک یا مشاوران سلامت می آیند. 
 
این کارشناس آگاهی مردان در زمینه باروری جنسی را یک نیاز آموزشی فراموش شده دانست و تاکید کرد: در زمینه باروری جنسی مردان یک نیاز آموزشی فراموش شده دارند چراکه هیچگاه برای پسربچه ها چه در دوران تحصیل و چه بعد از آن برنامه ای در راستای آموزش آنان نداشته ایم. همواره تلاش های آموزشی ما برای دختران و بانوان بوده است و در کل نظام آموزشی دقیق تری برای بانوان داشته ایم تا مردان. با توجه به شرایط گفته شده معمولا بانوان دارای دانش کافی و آموزش دیده تر از مردان هستند؛ اما از آنجایی که مردان از این نوع آگاهی ها دور نگه داشته شده اند نمی توان انتظار داشت که بتواند در مواقع بروز مشکلات رفتار مناسبی از خود بروز دهد. در حقیقت این فرد هم به لحاظ مراقبت خود اطلاعات ناکافی دارد و هم  سواد چندانی در ارتقای سلامت خانواده ندارد. 
 
کشاورز گفت: باید آموزش ها در محیط هایی که مردان بیشتر حضور دارند، داده شود؛ در غیر این صورت وقتی فرد در یک بازه زمانی طولانی در روز مشغول به کسب درآمد و اشتغال است، در کدام سیستم آموزشی می تواند خود را معرفی کند تا آموزش های لازم را فرا بگیرد؟ تجربه ثابت کرده است، زمانی که روند درمان معضلات جنسی و باروری با همکاری مردان صورت می گیرد روش های درمانی تا ده ها برابر موثر خواهد بود. بنابراین نیاز آموزشی برای این افراد به شدت احساس می شود. به اعتقاد من باید بنیان آموزشی مهارت های زندگی در مردان جا بیفتد. 
 
وی با اشاره به اهمیت دانش یائسگی در مردان به سیناپرس گفت: با افزایش سن در مردان انتشار سطح برخی هورمون ها کاهش می یابد و بر رفتار آنان تاثیر می گذارد. در واقع وقتی سطح تستسترون در بدن کاهش پیدا کند، به طور طبیعی بر زندگی زناشویی، بافت استخوانی و ماهیچه ای هم تاثیر می گذارد. چراکه این هورمون بدن را عضلانی می کند و باعث ثبات استخوان ها می شود؛ حال زمانی که سطح آن کاهش پیدا کند، بدن مردان به نوعی به تحلیل می رود، به همین دلیل مردان باید باور کنند که همان فرد چند سال قبل نیستند و باید رفتارهای خود را متناسب با سنشان طراحی کند. 
 
به گفته کشاورز؛ یائسگی در مردان بر خلاف زنان دارای پراکندگی سنی زیادی است و افراد در سنین مختلف به این مرحله می رسند. در کل یائسگی در مردان امکان دارد از ملایم تا شدید باشد و با آن روندی که درمورد زنان آشنا هستیم مواجه نشویم و بارزترین نشانه آن اختلالاتی است که در کارکردهای جنسی پیش می آید. 
 
وی ادامه داد: بسیاری از مردان درباره یائسگی خود که اغلب اطلاعات کافی هم از آن ندارند نگاه بیمار گونه دارند و نگرش منفی نسبت به خود می گیرند؛ در حالیکه می توان با برخی رفتارهای پیشگیرانه به راحتی این مسیر را طی کرد.
 
منبع: سیناپرس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
3
در مدارس همراه با اموزه هاي ديني بايد هم به دختران و هم به پسران به جِد در مورد فيزيولوژي و كاركرد رواني هر دو جنس اموزش داده بشوند تا جوانان از همديگر شناختي داشته باشن و در زندگي كمتر دچار مشگل بشوند.خوشبختانه ما در قرن بيست و يك زندگي ميكنن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار