ورود رسمی حوزه‌های علمیه به تألیف کتب درسی
کد خبر: ۲۰۵۱۵۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 28    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه به‌صورت رسمی وارد حوزه تألیف کتب درسی شده‌اند، گفت: پیشنهاد شد تا مدارس علوم و معارف اسلامی در استان‌ها ایجاد شود.

 دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه به‌صورت رسمی وارد حوزه تألیف کتب درسی شده‌اند، گفت: پیشنهاد شد تا مدارس علوم و معارف اسلامی در استان‌ها ایجاد شود.

علیرضا حاجیان‌زاده عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت و توسعه مدارس امین در استان سمنان اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دغدغه‌های مشترک دارند.

ورود رسمی حوزه‌های علمیه به تألیف کتب درسی

وی افزود: بحث مشارکت دستگاه‌های برون‌سازمانی و ارتباط با شرکای آموزش و پرورش یکی از موضوعات جدی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود و همه دستگاه‌ها به کمک بیایند.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه مشارکت‌جویی، امری مهم در آموزش و پرورش تلقی می‌شود، ادامه داد: متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور آموزش و پرورش است؛ اما بسیاری از دستگاه‌ها، در این زمینه نقش مؤثر و فعال دارند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید در عرصه‌های مختلف مردمی و حاکمیتی تأثیرگذار باشند، اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های حوزه علمیه این است که اثرگذاری خود را هدفمند و ساختاری کند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از ۱۰۰ دستگاه هدف موردتوجه قرار گرفته‌اند که حوزه و حوزویان بتوانند در آن نقش مؤثری ایفا کند.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه به علت اثرپذیری و گستردگی آموزش و پرورش این دستگاه در اولویت برنامه‌های حوزه علمیه قرار دارد، عنوان کرد: بعد از یک دهه فعالیت مشترک حوزه و آموزش و پرورش به شکلی ساختار و منسجم دست یافته‌ایم.

وی با عنوان اینکه امروز حوزه‌های علمیه به‌صورت رسمی وارد حوزه تألیف کتب درسی شده‌اند، بیان کرد: مغز آموزش و پرورش سازمان تألیف کتب درسی است و حوزه‌های علمیه در تمامی گروه‌های درسی نماینده دارند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد: خروجی تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های علمیه منجر به ارائه دستورالعمل و روش‌های فعالیت مربیان پرورشی در مدارس شده است.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه از ظرفیت‌های حوزه علمیه در ارائه آموزش‌های ضمن خدمت فرهنگیان استفاده می‌شود، تصریح کرد: طلاب، علاوه بر تحصیل دروس تخصصی دینی و اسلامی بسیاری از رشته‌های جدید درسی و علمی را نیز کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد ۲۰ رشته در حوزه‌های علمیه، به‌طور مشخص در حوزه تعلیم و تربیت است، افزود: درس‌های خارج فقه برای تعلیم و تربیت در حوزه‌های علمیه با تدریس آیت‌الله اعرافی راه‌اندازی شده است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه‌های علمیه با تأسیس برخی مدارس خاص می‌توانند الگوسازی کنند، عنوان کرد: پیشنهاد شده است تا مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه‌های علمیه در استان‌های کشور ایجاد شود.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه بیشترین کار حوزه‌های علمیه در مدارس، در حوزه تبلیغ به انجام رسیده و حضور مبلغان ثابت در مدارس بهترین کار تبلیغی است، خاطرنشان کرد: حضور طلاب در مدارس بسیاری از کمبودهای آموزش و پرورش را برطرف می‌کند.

از منبر تا ممبر اختلاف زیادی وجود دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز در این جلسه با اشاره به تعاملات بسیار خوب مسؤولان استان با روحانیون و طلاب علوم دینی گفت: به همکاری و تعامل بسیار خوب با حوزه‌های علمیه و روحانیت معزز استان و کشور مباهات و افتخار می‌کنیم.‌

حبیب‌الله خجسته‌پور با اشاره به شیوع کرونا و وضع جدید آموزشی در مدارس گفت: در سال تحصیلی جاری و بخشی از سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع کرونا با چالش‌هایی مواجه شدیم که علاوه بر دغدغه همیشگی ما برای آموزش، نگرانی ما در حوزه پرورشی را نیز افزایش داد.‌

وی افزود: طی سال‌های گذشته همواره توصیه ما به دانش‌آموزان فاصله گرفتن از گوشی تلفن همراه و فضای مجازی و سعی در ارتباط بیشتر با معلمان و دانش‌آموزان به‌صورت چهره به چهره بود؛ اما به دلیل شیوع کرونا و لزوم ارائه آموزش از طریق فضای مجازی مجبور شدیم تا فرزندان و دانش‌آموزانمان را به استفاده از این تجهیزات و حضور در فضای مجازی تشویق کنیم.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به اینکه راه‌اندازی شبکه اجتماعی شاد، اقدامی انقلابی در عرصه آموزش و پرورش کشور بود، گفت: با اطلاعات فعلی دانش‌آموزان و در دسترس بودن تجهیزات مدرن، کشیدن حصار در فضای مجازی کار بسیار سختی بود.

خجسته‌پور عنوان کرد: واقعیت در خصوص فضای مجازی این است که دانش‌آموزان به‌واسطه حس کنجکاوی و اطلاعات ذهنی خود علاوه بر کنکاش در خصوص مسائل درسی و دانش‌آموزی خود به سایر فضاهای موجود نیز وارد شده و در معرض بسیاری از سؤالات و شبهات قرار خواهند گرفت.‌

وی افزود: افراد زیادی وجود دارند که در فضای بی در و پیکر مجازی برای دانش‌آموزان ما شبهات مختلفی را ایجاد کرده و آنان را در معرض خطر قرار می‌دهند.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل نوع ارائه آموزش در فضای مجازی و ارتباط بیشتر دانش‌آموزان با بسترهای مختلف اینترنتی، نیاز به فعالیت مدارس طرح امین بیش از پیش احساس می‌شود.‌

خجسته‌پور با تأکید بر اینکه ما در زمان تحصیل خود، پای منبرها حاضر شدیم و رشد یافتیم اما امروزه دانش‌آموزان ما بیشتر با ممبرها سروکار دارند، بیان کرد: از منبر تا ممبر اختلاف زیادی وجود دارد و می‌طلبد تا بار دیگر ارتباط بین دانش‌آموزان و منابر ولو به‌صورت مجازی برقرار شود.

وی گفت: آمادگی داریم تا در استان سمنان، به‌عنوان استان علم و دانش و ایمان و عرفان با پیشینه غنی معنوی در حد توان و وسع خود پای‌کار بوده و با آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در توسعه مدارس امین همکاری و مشارکت کنیم.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: ما علاوه بر جایگاه اداری به‌عنوان یک پدر یا مادر نیز با فرزندانمان سر و کار داریم و تغییرات را در وجود آنها مشاهده می‌کنیم.

خجسته‌پور تأکید کرد: ارتباط با نسل جوان دارای ظرافت‌های خاصی است که از حوزه‌های علمیه انتظار داریم در هنگام اعزام مبلغان به مدارس این ظرافت‌ها را موردتوجه قرار دهند.

وی عنوان کرد: ما باید به‌عنوان کودکان دیروز در کنار کودکان امروز قرار بگیریم و آنها را برای فردا تربیت نمایم و اگر با همان برنامه‌ها و ایده‌های دیروز برای جوانان و نوجوانان امروز صحبت کنیم و آنها را برای فردا آماده کنیم، ممکن است به نتیجه مدنظر دست پیدا نکنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با تأکید بر اینکه ارتباط بین نسلی از گذشته تا آینده و ارتباط با دانش‌آموزان با اذهانی سرشار از سؤالات و شبهات فراوان، نیاز به تبحر خاص دارد، اظهار کرد: پیش از آنکه به دنبال کمیت و پوشش ۱۰۰ درصدی مدارس در اجرای طرح امین باشیم باید به دنبال کیفیت‌بخشی به این طرح باشیم.

خجسته‌پور گفت: طلاب استان سمنان اهل علم و پاسخگو به سؤالات جوانان هستند اما به دلیل حساسیت زیاد موجود، باید به دنبال ایجاد جاذبه حداکثری برای جوانان و نوجوانان بود تا بار دیگر در فضای مجازی غبارآلود، آنان را به‌سوی معارف عظیم الهی و اسلامی سوق دهیم.

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور موفقیت بیشتر مدارس در اجرای طرح امین باید از مربیانی آشنا با علم روز و با تسلط به پاسخگویی به نوجوانان استفاده کرد، اضافه کرد: می‌توان اتفاقات خوب را علی‌رغم زمان بسیار کوتاه رقم زد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: اگر به فنون ارتباط با نسل جدید آشنایی داشته باشیم قطعاً موفق به تأثیرگذاری میان آنان خواهیم شد.

خجسته‌پور عنوان کرد: طلاب مجری طرح امین در مدارس باید به فضای مجازی اشرافیت داشته و به نیازهای روز دانش‌آموزان و شبهات آنان آشنایی داشته و به سؤالات آنان پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت‌بخشی بیشتر در آموزش علوم دینی و مذهبی امری ضروری و مهم است که باید بیش از پیش موردتوجه مسؤولان حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
2
61
هر چقدر دنیا در کتب درسی شون به علم نزدیک میشن ، ما دور میشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
22
انشاا... از این به بعد بجای دکتر مهندس آخوند تحویل جامعه میدیم. مبارک است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
18
این ره که تو .........!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
17
در خود قم ،اگر موثر بودند الان از نفوذ فرهنگ غربي در انجا شاكي نبودند
دانیال
|
United Kingdom
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
19
اگر فردی دوست نداشته باشه که فرزندانش بجای تحصیل علم مجبور به تحصیل علوم دینی و ایدئولوژی اسلامی بشوند چه باید بکند؟من شخصا حاضر به فرستادن فرزندانم به مدرسه در این مملکت نیستم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
16
خدا به خیر بگذرونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
19
فاجعههههههههه
نه كه تا بحال خروجيهاي حوزه كشور رو گل و بلبل كرده!!!
اصلأ چطوره آموزش و پرورش رو بدهند به حوزه علميه تا خيالتون راحت بشه؟؟؟
پيشنهاد ميكنم بيش از بين مردم و روحانيت و دينداري فاصله نياندازيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
16
واااااا اسفا. عملکرد حوزه در سیاست و اقتصاد کافی نبود؟ با کدام سابقه درخشان باز پا میذارین تو یه حوزه تخصصی دیگه؟ چرا به کار خودتون مشغول نیستید؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
1
6
معنویت و اخلاق عالی اما پیشنهاد میکنم زبان خارجه از ابتدایی(انگلیسی و چینی) و علم اقتصاد و کسب و کار از پایه چهارم ابتدایی تا آخر در تمامی رشته ها گنجاده شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
13
بار قبل که در دفع بلایای طبیعی ورود رسمی داشتند به این روز افتادیم ؛ خدا به خیر گرداند این ورود رسمی را.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
15
حوزه بیشتر از این وارد زندگی مردم نشوند. همین مقدار هم که در امور جامعه وارد شده اند دافعه ایجاد کرده است. آيا گوش شنوایی است یا زور کار و کاسبی راه انداختن برای حوزه ها بیشتر است؟ پیشنهاد حضور آنها در کلانتریها هنوز یادمان نرفته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
14
ما اگر میخواستیم بچه مون طلبه بشه نمیفرستادیمش مدرسه . شما یک لطف کن اون دینت رو واسه خودت نگه دار بگذار بچه ما علم یاد بگیر. چون تو خونه چیز دیگه ای میبینه اتفاقا خیلی بیشتر تعارض پیدا میکنه و یک هزارم درصد هم به خواسته شما نمیرسه اینو مطمئن باشید
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
12
همین الان هم کتابهای فارسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مثل کتابهای دینی قدیم است. بیچاره بچه ها که مجبورند این کتابها را بخوانند. آدم فقط دلزده میشه بره به طرف کتاب فارسی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
6
دیگه بچه ها از کودکی فکر رفتن به بهشت خواهند داشت
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
1
10
هر کسی فکر بچه بزرگ کردن تو ایران باشه در گمراهیِ مطلق فکری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار