آمریکا به واکسن تک ‌تزریقی کرونا مجوز داد
کد خبر: ۲۰۵۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 28    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
 به نقل از رویترز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به دنبال تایید اجماعی هیات کارشناسی مستقل این سازمان مجوز مصرف اضطراری این واکسن را برای بزرگسالان ۱۸ ساله و بالاتر صادر کرد.

 به نقل از رویترز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به دنبال تایید اجماعی هیات کارشناسی مستقل این سازمان مجوز مصرف اضطراری این واکسن را برای بزرگسالان ۱۸ ساله و بالاتر صادر کرد.

هیات مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا به نفع واکسن کرونای «جانسون‌اندجانسون» رای داد
در کارآزمایی بالینی جهانی واکسن جانسون‌اندجانسون که شامل ۴۴۰۰۰ نفر می‌شد، واکسن در پیشگیری از بیماری متوسط تا شدید کووید-۱۹ چهار هفته پس از تزریق ۶۶ درصد اثربخشی داشت و در پیشگیری از بستری شدن و مرگ به علت ویروس نیز اثربخشی آن ۱۰۰ درصد بود.

عوارض جانبی وخیم بسیار اندکی در کارآزمایی واکسن جانسون‌اندجانسون گزارش شد و همچنین شواهد مقدماتی حاکی از آن است که این واکسن عفونت‌های بی‌علامت را هم کاهش می‌دهد. اگر این تاثیر ثابت شود، به معنای آن است که واکسن‌های کووید-۱۹ علاوه بر حفاظت در برابر بیماری باعث کاهش سرایت ویروس می‌شوند.

انتظار می‌رود واکسن جانسون‌اندجانسون به طور گسترده‌ای در سراسر جهان به کار گرفته شود، زیرا این واکسن را می‌توان در دمای معمولی یخچالی جابه‌جا و ذخیره کرد و به این ترتیب توزیع آن بسیار از ساده‌تر از واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا خواهد بود که باید به صورت منجمد حمل‌ونقل شوند.

آمریکا به واکسن تک ‌تزریقی کرونا مجوز داد
شیشه‌های خالی واکسن جانسون‌اندجانسون در بیمارستانی در آفریقای جنوبی

جانسون‌اندجانسون قصد دارد تا پایان ماه مارس (اوائل فروردین) در مجموع ۲۰ میلیون دوز واکسن را در آمریکا توزیع کند که به همراه بیش از ۲۲۰ میلیون دوز واکسن‌های فایزر و مدرنا که تا آن هنگام توزیع می‌شوند، برای واکسینه کردن ۱۳۰ میلیون نفر از مردم این کشور کافی خواهد بود.

آمریکا تا به حال ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا را توزیع کرده است که برخی از آنها برای تزریق دوم در افراد استفاده شده‌اند. حدود ۱۴ درصد از آمریکاییان تا به حال دست کم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

کووید-۱۹ تا به حال جان بیش از نیم میلیون آمریکایی را گرفته است و ایالت‌های آمریکا خواستار دریافت دوزهای بیشتر واکسن برای جلوگیری از بیمار و بستری شدن و مرگ‌های ناشی از کرونا هستند.

مقامات بهداشت عمومی در آمریکا درباره افزایش شیوع گونه‌های جهش‌یافته واگیرتر ویروس هشدار داده‌اند که واکسیناسیون شمار هر چه بیشتری از افراد را با حداکثر سرعت ممکن ضروری می‌کند.

واکسن جانسون‌اندجانسون در اتحادیه اروپا نیز در دست بازبینی است و انتظار می‌رود توزیع این واکسن در اروپا از ماه آوریل (اواسط فروردین) آغاز و به مجموعه واکسن‌های موجود فایزر/بیونتک، مدرنا و آسترازنکا افزوده شود.

مقامات بهداشتی در آفریقای جنوبی در انتظار تایید واکسن جانسون‌اندجانسون بوسیله FDA بودند، چرا که دولت این کشور قصد دارد مقدارهای بیشتر از واکسن جانسون‌اندجانسون را برای مقابله با سویه جهش‌یافته B.1.351 به کار ببرد که می‌تواند تا حدودی از حفاظت ناشی از واکسن‌ها بگریزید.

واکسن جانسون‌اندجانسون پیش از تایید رسمی برای تزریق به حدود ۵۰۰۰۰۰ کارکنان مراقبت بهداشتی آفریقای جنوبی توزیع شده بود، چرا که این کشور می‌خواهد با عفونت‌های ناشی از سویه جهش‌یافته ویروس مقابله کند که اکنون سراسر این کشور را در نوردیده است و به سایر کشورهای جهان از جمله آمریکا هم رسیده است.

واکسن جانسون‌اندجانسون یکی از معدود واکسن‌هایی است که در کارآزمایی‌های بالینی بر ضد سویه آفریقای جنوبی کروناویروس آزمایش شده است و اثربخشی ۶۴ درصدی را در جلوگیری از بیماری متوسط تا شدید کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی نشان داده است.

شرکت جانسون‌اندجانسون روز جمعه اعلام کرد که این شرکت در حال ساخت نسل دوم این واکسن است که به طور مستقیم سویه جهش‌یافته آفریقای جنوبی را هدف قرار می‌دهد و در تابستان آینده برای کارآزمایی بالینی مرحله اول آماده خواهد بود.

واکسن جانسون‌اندجانسون از ویروس سرماخوردگی به نام «آدنوویروس نوع ۲۶» برای وارد کردن ژن‌های کروناویروس به درون سلول‌ها و ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند.

جانسون‌اندجانسون شکل دو دوزی (دو تزریقی) این واکسن را هم در دست آزمایش دارد و انتظار می‌رود نتایج آزمایش در تابستان منتشر شود.

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
3
ما هیچ، ما نگاه....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار