زنی ‌که عاشق ایجاد فن‌آوری‌های نوین است
کد خبر: ۲۰۵۱
تاریخ انتشار: 2015 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
نوریه الیور؛ زنی عاشق ایجاد فن‌آوری‌های نوین

نوریه هم‌چنین معتقد به‌ضرورت افزایش زنان کارآفرین در حوزه فن‌آوری است. او می‌گوید به دلیل شرایط تحصیلی و علمی خود قادر بوده است با افرادی چون پادشاه قبلی اسپانیا، بیل گیتس؛ مالک مایکروسافت، و بسیاری چهره‌های دیگر دیدار کند و در اکثر مواقع، تنها زن در جمع باشد.
نوریه در مصاحبه با فروم زنان می‌گوید: «زمانی‌که من کارم را شروع می‌کردم، اسمارت‌فون‌ها، فیس‌بوک، توییتر، و... وجود نداشت و گوگل در آغاز راه خود بود و مسلماً دنیا جای خیلی متفاوتی از اکنون بود. من عاشق ایجاد فن‌آوری‌های جدید هستم و همیشه به تأثیرات مثبتی که دانش من می‌تواند بر زندگی مردم داشته باشد، فکر می‌کنم».



نوریه الیور، دانشمند اسپانیایی دانش‌آموخته MIT (دانشگاه فنی ماساچوست) است. او یکی از چهره‌های زن برتر در عرصه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بوده و تاکنون جوایز متعددی را از آن خود کرده است. نوریه مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته علوم رایانه و مهندسی الکتریک از دانشگاه فنی مادرید (UPM) در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ گرفت و مدرک دکترای خود را از دانشگاه فنی ماساچوست در ۲۰۰۰ دریافت کرد. از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ نوریه پژوهشگر ماکروسافت در واشنگتن بود و در این سال به اسپانیا بازگشت تا شرکت تلفونیکا را راه‌اندازی کند.

هوش مصنوعی، کنترل سلامت، فن‌آوری موبایل، تحلیل داده‌های خرد و کلان، داده و ماشین‌‌‌‌‌های آماری، محیط هوشمند، هوشیاری متنی، تحلیل داده چندرسانه‌ای، تحلیل رسانه‌های اجتماعی، علوم اجتماعی محاسبه‌ای/ رایانه‌ای، و ارتباطات انسانی رایانه‌ای، علاقه‌مندی‌های نوریه را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، او مشغول کار بر روی سیستم‌های انسان‌محور هوش و توسعه جهانی فن‌آوری است.

نوریه بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در کنفرانس‌ها، نشریات و کتب فصلی منتشر کرده است و بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ ارجاع‌دهی به مقالات او انجام شده است. طبق داده‌های گوگل‌اسکالر (Google Scholar) نوریه بیش‌ترین آمار ارجاع‌دهی در علوم رایانه‌ای را در اسپانیا در میان هم‌تایان زن خود دارد. او بیش از ۴۰ حق انحصاری ایده دارد. نوریه عضو کمیته برنامه‌ریزی و داوری کنفرانس‌های برتر در حوزه دانش خود است.

او سخنران مدعو ویژه در کنفرانس ۲۰۱۱ IEEE (مؤسسه مهندسان الکتریک و الکترونیک) کنفرانس وایرلس اروپا در ۲۰۱۴، مدل‌های IEEE و ACM (اتحادیه ماشین‌آلات رایانه‌ای) در ۲۰۱۴، و NTTS در ۲۰۱۵ بوده است. هم‌چنین، نوریه در مجلس سنای اسپانیا سخنرانی داشته و از همکاران اولین کنفرانس آموزش TEFxBCN بوده است.

به اعتقاد او، فن‌آوری نقش مثبت در بهبود شرایط زندگی بشر داشته و خواهد داشت. جوایز نوریه شامل جایزه ۲۰۱۴ ACM، جایزه نابغه جوان فروم زنان اقتصاد و جامعه در ۲۰۰۹، جایزه نوآوران جوان MIT در ۲۰۰۴، و اولین جایزه فارغ‌التحصیلان EECS اسپانیا در ۱۹۹۴ است. او هم‌چنین عضو ارشد ACM و IEEE است.

نوریه انگیزه قوی‌ برای واردکردن فن‌آوری به عرصه زندگی عموم مردم دارد و برای مجلات Techno2000 و El Pais می‌نویسد. آثار او در رسانه‌های بسیار دیگری اعم از روزنامه‌ها، تلویزیون، رادیو، و مجلات در آمریکا و اسپانیا منتشر شده‌اند. مجله گلمور نوریه را به‌عنوان یکی از مدیران برتر زن معرفی کرد. او یکی از ۱۳ زن تأثیرگذار در اسپانیا و ۱۰۰ پیش‌رو آینده، و جزو ۴۰ زن نسل سوم اسپانیا در خبرسازبودن در هزاره سوم شناخته ‌شده است.

نوریه در مصاحبه با فروم زنان می‌گوید: «زمانی‌که من کارم را شروع می‌کردم، اسمارت‌فون‌ها، فیس‌بوک، توییتر، و... وجود نداشت و گوگل در آغاز راه خود بود و مسلماً دنیا جای خیلی متفاوتی از اکنون بود. من عاشق ایجاد فن‌آوری‌های جدید هستم و همیشه به تأثیرات مثبتی که دانش من می‌تواند بر زندگی مردم داشته باشد، فکر می‌کنم».

او معتقد است که همین فن‌آوری است تأثیر مثبتی برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی برای او داشته است و می‌تواند برای هر زنی که فرزند دارد، همین تأثیر را داشته باشد؛ چراکه مادام که دسترسی به اینترنت وجود دارد، می‌توان امورات را از هر مکان و در هر زمان انجام داد.

نوریه هم‌چنین معتقد به‌ضرورت افزایش زنان کارآفرین در حوزه فن‌آوری است. او می‌گوید به دلیل شرایط تحصیلی و علمی خود قادر بوده است با افرادی چون پادشاه قبلی اسپانیا، بیل گیتس؛ مالک مایکروسافت، و بسیاری چهره‌های دیگر دیدار کند و در اکثر مواقع، تنها زن در جمع باشد. نوریه از سوی فرون زنان کارآفرین برتر زن با ۱۱ تا ۵۰ پرسنل در شرکت تلفونیکا انتخاب شده است.
منبع:مهرخانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار