تابناک با تو» - مهم نیست در شرکت خودتان چه لقبی دارید؛ شما یک رهبر هستید، اما مهم این است که در چه سطحی رهبری میکنید؟
درون کسبوکارها، ردههای مختلفی از عملکرد و رهبری تجاری وجود دارد. اگرچه همه اینها برای ایجاد یک تجارت قدرتمند کلیدی هستند؛ اما یک مورد آنها باید هدف شما باشد. اگر شما یک کارآفرین با هدف موفقیتهای بسیار بزرگ هستید؛ نیاز دارید که یک رهبر واقعی کسبوکار بشوید.
در ادامه میخواهیم به سه سطح از رهبری اشاره کنیم و اینکه چگونه میتوانید از یک سطح به سطح رهبری دیگری بروید تا در نهایت یک رهبر واقعی برای کسبوکار خودتان شوید. شما میتوانید رشد کنید و مهارتهای رهبری خود را مرتبا توسعه و ارتقا دهید.
سطح ۱: شما یک دنبالهرو هستید
در این سطح، شما هیچکاری که باعث بهتر شدن وضعیت رهبری شود؛ انجام نمیدهید، ولی مهارتها و دانشهای پایهای بسیار خوبی دارید.
هر کسبوکاری به دنبالهروها (Followers) نیاز دارند و غالبا مولفه حیاتی برای پیشبرد اهداف شرکت هستند. اما اگر میخواهید از این سطح بالاتر بیایید؛ باید دنبال روشهایی برای گسترش نقش و تخصص خود باشید.
شاید شما یک مهندس بسیار خوب باشید و همه مهارتها و دانش مورد نیاز در رشته تخصصی خود را داشته باشید، ولی برای رشد نیاز دارید با مفاهیم بازاریابی هم آشنا شوید و بدانید یک زنجیره تامین چه زمانی بهترین عملکرد خود را دارد؛ چگونه میتوان یک بخش خدمات مشتری و پشتیبانی کامل راهاندازی کرد که واقعا به مصرفکنندهها و خریداران کمک کند. در این سطح، میتوانید با کنجکاوی، یادگیری سریع و آشنایی با بخشهای مختلف یک کسبوکار، سریعا رشد کنید.
برای عبور از این سطح باید با استعداد قوی خود دنبال کانالهای ارتباطی در جنبههای ناشناخته تجارت باشید. اجازه ندهید دانش انباشته شده در مغزتان بیاستفاده و بیکار بنشیند. از آن در مکالمات و ارتباطات خود استفاده کنید. با دیگران برای اشتراکگذاری اطلاعاتتان همکاری کنید و در هر حوزهای که میتوانید اثرگذار ظاهر شوید.
سطح ۲: شما افراد را مدیریت میکنید
در این سطح شما از دانش و استعداد خود برای مدیریت یک تیم استفاده میکنید. اگر میخواهید یک رهبر واقعی شوید؛ ابتدا باید رهبرانی در اطراف خود پرورش دهید.
برای این هدف باید دیگران را آموزش دهید و به خودباوری و خودکفایی برسانید تا بتوانند در تصمیمهای مهم و سطح بالاتر اثرگذار شوند. وقتی یکی از اعضای تیم شما به مشکلی برمیخورد؛ باید توجه ویژهای نشان بدهید و با ترسیم یک الگو، دنبال یک یا دو راهحل باشید.
وقتی این مسیر را در پیش بگیرید؛ تیم شما شروع به رشد و اعتماد به نفس میکند. آنها به طور خودکار میتوانند کارها را پیش ببرند و به پرسشها و چالشها، پاسخ دهند. با گذشت زمان، تیم شما دیگری نیازی به شما نخواهد داشت و بهترین فرصت است از آنها فاصله بگیرید و سراغ چشماندازهای بزرگتر و گستردهتر بروید.
سطح ۳: شما یک رهبر واقعی هستید
برای رهبری و هدایت یک کسبوکار، غالب اوقات نیازی به دانستن مشخصات محصولات یا راهکارهای آن شرکت ندارید؛ چون رهبری واقعی برای مدیریت اشخاص، افراد و داشتن بینش است. ماموریت شما الهام بخشیدن، برقراری ارتباط و متصل شدن به افراد مختلف است.
غالب اوقات، مشکل یک رهبری واقعی در کسبوکاری، تداوم و باقی ماندن در راس هدایت آن شرکت است. شما باید مرزهایی تعیین کنید تا درگیر کارهای روزمره هریک از دپارتمانها و تیمها نشوید.
یک راهحل، فکر کردن به تصویرهای بزرگتر برای کسبوکار است. چگونه شما میتوانید موفقیتهای یک شرکت را تداوم بدهید و او را به جایگاه بزرگتری در بازار و صنعت خود برسانید.
اگر میخواهید یک رهبر واقعی شوید؛ باید انجام کارها را رها کرده و کاملا روی اهداف، دلایل، مزایا و معایب تجارت خود تمرکز کنید. بهتر است به جای مشغول شدن به رفع مشکلات جاری و روزمره طبیعی در شرکت، دنبال چشماندازهای جدیدتر و دلایل انتخابهای مسیرهای آینده باشید.
منبع: یک پزشک