ضرورت افزایش جذابیت سوادآموزی برای زنان
کد خبر: ۲۰۵۰
تاریخ انتشار: 2015 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
یک جامعه‌شناس گفت: فرهنگ‌سازی در کاهش بی‌سوادی زنان نقش اصلی را ایفا می‌کند البته لازم است جذابیت سوادآموزی را نیز برای زنان بی‌سواد افزایش دهیم و افرادی که در نهضت سواد آموزی تحت آموزش قرار می‌گیرند پس از قبولی در آزمون به عنوان تشویق مبلغی به آنان پرداخت شود.

امان‌الله قرایی مقدم با تاکید بر اینکه باید بی‌سوادی به یک «قبح» تبدیل شود، افزود: نقش زنان از گذشته‌های دور یعنی از زمان هخامنشیان تا کنون بسیار سازنده بوده است و آنان در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تعلیم و تربیت فرزندان و موفقیت همسران‌شان بسیار تاثیرگذاربوده‌اند. در واقع زنان، تولید کننده و مردان، دلال هستند. بنابراین نقش آنان در تمام زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بی‌نظیر است.

وی در ادامه گفت: حدود 12 سال پیش پژوهشی در منطقه 13 و 14 تهران انجام دادم که بر اساس آن موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، ارتباط مستقیمی با تحصیلات مادران‌شان داشت و به طور متوسط نمرات فرزندان زنان معلم 2 و نیم نمره از فرزندان زنان خانه‌دار بالاتر بود.

این جامعه‌شناس با اشاره به تحقیق انجام شده در نهضت سوادآموزی اظهار کرد: تنها گذراندن دوسال از دوره‌های نهضت سوادآموزی تاثیر بسیار زیادی در ارتقاء سطح بهداشت زنان و خانواده‌هایشان داشته است. در واقع نقش کلاس‌های نهضت سواد آموزی بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه به علت کم‌کاری مسئولان و سوء مدیریت - در حالی که قرار بود بر اساس فرمان حضرت امام (ره) بی‌سوادی ریشه‌کن شود- نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه میزان بی‌سوادی افزایش یافته است.

به گفته وی بر اساس اعلام مسئولان حدود 10 میلیون ایرانی بی‌سواد هستند.
قرائی مقدم در پایان گفت: لازم است تمام سازمان‌ها از جمله سازمان زندان‌ها، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت در این زمینه فعال باشد. البته در حال حاضر مشکل اصلی ترویج سواد آموزی زنان در روستاهاست که لازم است به آن بیشتر بپردازیم. اکنون معلمان نهضت سواد آموزی از میزان دستمزد خود راضی نیستند و همین امر موجب کاهش رضایتمندی آنان می‌شود.

 منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار