باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کد خبر: ۲۰۴۷۴۳
تاریخ انتشار: 2021 February 23    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
باند کشی با توجه به خاصیت کشسانی که دارد، پس از بستن ناحیه آسیب داده، باعث فشرده سازی آن، سرعت بخشیدن به عمل گردش خون و بازگشت خون به سیاهرگ‌ها می‌شود که در نهایت باعث کنترل و کاهش درد می‌گردد. باند‌های کشی استریل نیستند، پس، هرگز، برای کاهش دردِ زخم‌های باز، از باند کشی به تنهایی استفاده نکنید و حتما قبل از استفاده، زخمتان را با گاز استریل و باند پانسمان کنید و سپس روی آن باند کشی ببنید.

باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟«تابناک با تو» - اکثر ما تجربه استفاده از باند‌های کشی را داریم که بیشترین کاربرد آن برای کاهش و کنترلِ کشیدگی، کوفتگی و درد عضلات بدن، بعد از ورزش، کار زیاد و یا بلند کردن بار سنگین است. اما استفاده از باند کشی، واقعا برای کاهش درد‌های عضلانی و مفصلی مفید است؟

باند کشی با توجه به خاصیت کشسانی که دارد، پس از بستن ناحیه آسیب داده، باعث فشرده سازی آن، سرعت بخشیدن به عمل گردش خون و بازگشت خون به سیاهرگ‌ها می‌شود که در نهایت باعث کنترل و کاهش درد می‌گردد. باند‌های کشی استریل نیستند، پس، هرگز، برای کاهش دردِ زخم‌های باز، از باند کشی به تنهایی استفاده نکنید و حتما قبل از استفاده، زخمتان را با گاز استریل و باند پانسمان کنید و سپس روی آن باند کشی ببنید. به این نکته توجه داشته باشید، بیش از اندازه محکم بستن باند‌های کشی منجر به عدم خون‌رسانی، سوزن سوزن شدن یا کرخت شدن ناحیه بسته شده خواهد شد و بهترین کار باز کردن باند، و دوباره بستن آن، پس از بر طرف شدن موارد ذکر شده می‌باشد.

در ادامه، به درمان زانو درد با باند کشی، انواع فشار و سایز بندی‌های باند، نکات مهم هنگام خرید و دیگر کاربرد‌های آن پرداخته شده است.

باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد‌ها باند کشی

باند کشی یکی از لوازم پزشکی بسیار پر کاربرد است و در اکثر شاخه‌های پزشکی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باند‌ها در انواع و جنس‌های مختلف یافت می‌شوند.

بعد از فعالیت ورزشی و یا پس از بلند کردن وسیله سنگین یا زیاد کار کردن و کشیدن اشیاء، احساس کشیدگی و درد در قسمتی از دست یا پای خود می‌کنید، بی درنگ نخستین کاری که می‌کنید به سراغ باند‌های کشی می‌روید، اما آیا این کش‌ها واقعا منفعتی هم دارند؟

باند‌های کشی جهت کاهش درد برخی ورم‌های مفاصل زانو توصیه می‌شوند، آیا به راستی تاثیری دارند؟

مطالعات نشان می‌دهد؛ در هنگام بروز درد در کاسه زانو، استفاده از باند‌های کشی ورزشی به تسکین درد کمک می‌کند.

باند کشی، نوعی بانداژ با خاصیت کشسانی، از جنس پارچه و البته عموما چندبار مصرف است که برای پیچیدن روی نواحی آسیب‌دیده، مفاصل کشیده شده و دارای درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باند‌های کشی در کنترل تورم و کاهش درد کاربرد دارند. مطالعاتی مبنی بر تاثیر استفاده از باند کشی روی درد کاسه زانو وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از باند‌های کشی روی زانو‌های دردمند می‌تواند به تسکین درد موجود نیز کمک کند. در این مطالعات تاثیر باند بستن دور زانو، بر روی ۱۴ نفر با مشکل «Patellofemoral osteoarthritis»، نوعی از ورم مفاصل که در پشت و اطراف کاسه زانو ایجاد درد می‌کند، انجام شد. بستن باند برای افراد جوان با درد مزمن «Patellofemoral» مفید تشخیص داده شد، این درد برای دوندگان آشنا است و معمولا به ناترازی در مفصل زانو، جایی که کاسه زانو در امتداد استخوان ران حرکت می‌کند، مرتبط است. برای این تحقیق ۱۴ فرد با ورم مفاصل «Patellofemoral» و میانگین سنی ۵۷ و همچنین ۱۴ نفر بدون ورم مفاصل و همان میانگین سنی انتخاب شدند. با استفاده از اسکن MRI مشخص شد افرادی که انحراف کاسه زانوی آن‌ها به سمت خارج است، درد مفاصل و ناترازی در مفصل کاسه زانو بیشتر است. این ناترازی هنگامی که بیماران با درد مفصل از باند‌های کشی استفاده می‌کردند، بهبود می‌یافت، به علاوه این افراد در هنگام انجام برخی ورزش‌ها، درد کمتری نیز احساس می‌کردند. محققان می‌گویند: نتایج این بررسی، مزایای استفاده از باند‌های کشی در افراد مبتلا به ورم مفاصل کاسه زانو را تایید می‌کند.

بستن باند به همه افرادی که در زانوی خود احساس درد می‌کنند، کمک نمی‌کند؛ بنابراین افراد باید پیگیر سایر معالجات باشند.

استفاده از این باند‌ها باعث فشرده سازی ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و این فشرده‌سازی به کنترل و کاهش تورم و درد کمک می‌کند. از سوی دیگر، استفاده از باند کشی باعث می‌شود نسبت به ناحیه آسیب‌دیده یا دردمند آگاهانه‌تر رفتار کنید و از فراموش کردن لحظه‌ای نواحی دچار مشکل و در نتیجه ایجاد فشار بیش از حد به این نواحی به‌طور ناخودآگاه جلوگیری خواهد شد.

استفاده از باند کشی برای ورزشکارانی که در نواحی مختلف دچار کشیدگی یا آسیب‌های نه‌چندان جدی شده‌اند پیشنهاد می‌شود تا بتوانند به ضمیر ناخودآگاه خود یادآوری کنند که این ناحیه دچار درد بوده و نباید بیش از حد به آن فشار وارد کنند. باند کشی برای آسیب‌های نه‌چندان جدی ورزشکاران در هنگام ورزش قابل استفاده است و باید بدانید درصورتی که آسیب بیش از حد بوده و هرگونه فشاری می‌تواند به صدمات جبران ناپذیر منجر شود، استفاده از بریس‌های ارتوپدی به ورزشکاران توصیه می‌شود.

استفاده دیگر از باند‌های کشی، برای نگه داشتن یخ و دیگر درمان‌های موضعی در محل آسیب‌دیدگی است. اگر بخواهید یک بسته یخ را روی ناحیه‌ای از بدن حفظ کنید تا بتواند با سرد کردن ناحیه، از تورم بیشتر جلوگیری کنید، بهترین انتخاب آن است که از یک باند کشی استفاده کنید. در چنین شرایطی می‌توانید ابتدا مقداری از باند کشی را روی ناحیه مذکور ببندید و سپس بسته یخ را روی آن قرار داده و بقیه‌ی باند کشی را روی یخ‌ها ببندید تا از محل خود جابجا نشود.

هم‌چنین برای محافظت از نواحی‌ای از بدن که دچار برآمدگی شده‌اند و امکان اصابت به نواحی مختلف را دارند نیز می‌توانید از باند‌های کشی استفاده کنید تا در صورت اصابت، درد کمتری را متحمل شوید و از شدت ضربه بکاهید.

انواع باند کشی

باند‌های کشی معمولا در اندازه و فشار‌های مختلف (فشارضعیف، فشار متوسط و فشار زیاد) به بازار ارائه می‌شوند که هر اندازه برای استفاده روی نواحی خاصی کاربرد دارد. در ادامه به انواع باند کشی و کاربرد‌های آن اشاره می‌کنیم:

باند کشی ۵ سانتی متری

این سایز باند کشی پرطرفدارترین نوع باند کشی بوده که معمولا یک یا چند عدد از آن در هر خانه‌ای یافت می‌شود. این سایز پرطرفدار برای استفاده روی نواحی باریک‌تر مناسب است که از جمله این نواحی می‌توان به ناحیه مچ دست اشاره کرد.

طول باند‌های کشی در زمان استفاده، عموما تا ۴۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. لازم به ذکر است که این سایز باند کشی برای نگه‌داشتن بسته‌های یخ چندان مناسب نبوده و صرفا برای گرم نگه داشتن نواحی دردمند و آسیب‌دیده توصیه می‌شود.

باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

باندکشی ۷/۵ سانتی متری

باند کشی ۷/۵ سانتی‌متری، برای نواحی بزرگ‌تر از مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی مواقع، باند کشی ۷/۵ سانتی‌متری برای مچ دست آقایان مناسب نبوده و ناچار به استفاده از باند با سایز بزرگ‌تر خواهید شد.

باند‌های ۷/۵ سانتی‌متری، عموما برای استفاده در نواحی‌ای مانند مچ پا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و احتمالا می‌توانند یک بسته یخ کوچک را نیز روی ناحیه آسیب‌دیده حفظ کنند.

باندکشی ۱۰ سانتیمتری

باند کشی ۱۰ سانتی‌متری، برای نواحی بزرگ‌تر و البته آسیب‌دیدگی‌های وسیع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر وسعت آسیب دیدگی روی مچ دست شما بسیار زیاد است، احتمالا باند‌های کشی سایز‌های کوچک‌تر برایتان کاربرد کافی نداشته لازم است از سایز ۱۰ سانتی‌متری استفاده کنید تا بتوانید تمام ناحیه آسیب‌دیده را به خوبی بپوشانید و گرم و محافظت شده نگهداری کنید.

باند کشی ۱۵ سانتیمتری

این سایز از باند کشی، سایز معمولی نبوده و فقط در صورتی که ناحیه آسیب‌دیده یا متورم بسیار وسیع باشد از باند کشی ۱۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود.

استفاده از باند کشی ۱۵ سانتی‌متری عموما برای نواحی‌ای مانند ران پا، گردن یا شانه توصیه می‌شود. این سایز باند کشی به آسانی می‌توان کیسه یخ یا درمان‌های دیگر را روی ناحیه آسیب‌دیده حفظ کند.

این سایز از باند کشی نیز همانند دیگر سایز‌های آن، در زمان استفاده تا ۴۵۰ سانتی‌متر خواهد بود.

باند کشی ۲۰ سانتی‌متری

این سایز باند کشی، بزرگ‌ترین سایز از این محصول بوده که در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و بیمارستانی موجود است. از باند کشی ۲۰ سانتیمتری برای بستن نواحی بزرگی مانند دور شکم یا دور لگن استفاده می‌شود و همانند دیگر سایز‌های اشاره شده، در صورتی که وسعت آسیب‌دیدگی بزرگ باشد، سایز ۲۰ سانتیمتری آن قابل استفاده خواهد بود.

البته باید بدانید انتخاب سایز باند کشی از قوانین دقیقی پیروی نمی‌کنند و اگر باندی با ابعاد بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به خوبی می‌تواند ناحیه آسیب‌دیده بدن شما را بپوشاند، می‌توانید از آن استفاده کنید.

روش استفاده و نکات مهم استفاده از باند کشی

نحوه بستن باند کشی

* رول باند را به نحوی نگه‌دارید که شروع آن رو به بالا باشد. این امر باعث ساده‌تر شدن روند باند پیچی خواهد شد.
* از گیره‌های فلزی برای نگه‌داری باند در محل خود استفاده کنید. دقت داشته باشید اگر ناحیه آسیب‌دیده در محلی واقع شده است که استفاده از گیره فلزی می‌تواند باعث خراشیدگی ناحیه مذکور یا دیگر نواحی باشد، از گره زدن باند کشی برای تثبیت جای آن استفاده کنید.
* در هنگام بستن باند کشی دقت داشته باشید که باند را از ناحیه پیش از آسیب‌دیده باید شروع به بستن کنید و در ادامه روی ناحیه را بپوشانید و سپس باندپیچی را پس از ناحیه آسیب‌دیده پایان دهید. این روش از باندپیچی باعث می‌شود اگر پانسمان شما اندکی جابجا شود، ناحیه آسیب‌دیده باز هم در منطقه محافظت شده باقی بماند.

باند کشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نکات مهم در زمان استفاده از باند کشی

* یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از باند کشی به جای بانداژ‌های استریل آن است که شما می‌توانید باند کشی را به‌طور منظم دور ناحیه آسیب‌دیده بپیچید و از آن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کنید.
* باند‌های کشی برای استفاده روی زخم‌های باز توصیه نمی‌شوند، اگر نیاز به استفاده از باند بزرگ‌تری را روی زخم باز خود دارید، پیشنهاد می‌شود ابتدا زخم مربوطه را با گاز و باند استریل ببندید و سپس برای محافظت و گرمای بیشتر ناحیه آسیب‌دیده، از باند کشی استفاده کنید.
* تاثیر باند کشی روی ناحیه‌های دچار کشیدگی آن است که با استفاده از این نوع پانسمان، به بافت ناحیه فشار وارد کرده و در نتیجه این فشار گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده بیشتر شده و در نهایت منجر به بازگشت خون به سیاهرگ‌ها می‌شود.
* جنس باند‌های کشی عموما از پلی استر و اسپاندکس تشکیل شده است.
* استفاده طولانی مدت از باند کشی معمولا باعث شل شدگی این محصول نمی‌شود، به همین علت استفاده شبانه‌روزی از آن در اصطکاک بیشتر محصول تاثیری نخواهد داشت.
* در زمان استفاده از باند کشی باید دقت داشته باشید که لازم است روزانه دو بار حداقل آن را باز کنید تا ناحیه آسیب‌دیده هوا بخورد و روی باند کشی محیط مرطوبی ایجاد نشود. در صورتی که باند کشی را در طول شبانه روز باز نکنید، محیط مرطوب ایجاد شده می‌تواند باعث کشت باکتری‌ها و آلودگی‌های مختلف شود و در نتیجه سلامت شما را به خطر بیندازد.
* اگر در زیر باند کشی به عنوان درمان از موادی مانند ژل‌های سرد استفاده می‌کنید، لازم است هرزمان باند حالت کشسانی خود را از دست داد، آن را بشویید و پس از خشک شدن کامل آن، دوباره از باند مذکور استفاده کنید.
* بیش از اندازه سفت بستن باند کشی می‌تواند منجر به عدم خون‌رسانی به ناحیه مذکور شود. هر زمان در ناحیه بسته شده، سوزن سوزن شدن یا کرخت شدن را احساس کردید، لازم است باند را باز کنید، مدت زمانی را برای برطرف شدن احساس مذکور در ناحیه صبر کنید و دوباره باند را ببندید.
* باند‌های کشی مناسب همگی دارای خاصیت کشسانی کافی و البته منافذ کافی برای عبور و مرور جریان هوا هستند. از خرید باند‌هایی که دارای منافذ باز نیستند، خودداری کنید.
* در برخی از درمان‌های مربوط به شکستگی استخوان‌ها، استفاده از باند‌های کشی نیز مرسوم است. البته استفاده از باند کشی در چنین شرایطی، منوط به توصیه پزشک خواهد بود. بااین وجود در زمان‌هایی که در اثر ضربه، دردی بدون ورم روی استخوان‌های ایجاد می‌شود می‌توان از باند‌های کشی به عنوان نگه‌دارنده استخوان آسیب‌دیده استفاده نمود.
* در هنگام درمان پیچ خوردگی‌هایی که به شکستگی یا در رفتگی مچ پا منجر نمی‌شوند، استفاده از باند کشی بسیار مرسوم است.
* در صورتی که ناچار به گچ گرفتن پای خود شده‌اید و بخش زیرین آن سُر بوده و امکان سُر خوردن را بالاتر می‌برد، می‌توانید با استفاده از باند کشی از سُر خوردن روی گچ پای خود پیشگیری کنید. همچنین برای حفظ گچ پا (یا گچ دیگر نواحی بدن) از ضربه‌های مختلفی که می‌تواند به اطراف بخورد، می‌توان از باند کشی استفاده کرد و با این روش از شدت ضربات کاست.
* هم‌چنین استفاده از باند کشی روی نواحی آسیب‌دیده، می‌تواند به جلوگیری از ایجاد ضایعات پوستی نظیر اضافه شدن گوشت به ناحیه زخمی جلوگیری کند.

منبع: دکتر سلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار