زیتون سیاه نخورید!
کد خبر: ۲۰۴۷۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 23    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
زیتون سیاه اگر به صورت صنعتی رنگ شده باشد مضر است. در غیر این صورت زیتون سیاه با زیتون سبز تفاوتی ندارند.
 زیتون یکی از میوه های لذیذی است که مصرف آن به صورت ترشی خوشمزگی آن را دوچندان می کند. تفاوت رنگ در زیتون زیاد مهم نیست و از نظر ارزش غذایی تفاوت زیادی با هم ندارند. اما اگر زیتون را به صورت صنعتی رنگ کرده باشند مسئله فرق دارد. در این مقاله به بررسی این که چرا زیتون سیاه نخوریم، پرداخته ایم.
 
زیتون سیاه نخورید!
 
چرا نباید زیتون سیاه خورد؟
 
یک کارشناس کشاورزی گفت: هم اکنون زیتون‌های سیاه تقلبی وارد بازار کشور شده و به طور گسترده نیز در کشور توزیع شده است، اما مصرف این زیتون‌ها عوارض بسیار وخیم و ناگواری برای سلامتی انسان به دنبال دارد.
 
کریم مصطفوی اظهار کرد: در کل دنیا دو نوع زیتون سیاه وجود دارد. یکی زیتون‌هایی است که عمدتاً در کشورهای اسپانیا و ایتالیا تولید می‌شود و رقم آنها، زیتون سیاه است که تاکنون از این نوع زیتون‌ها وارد کشور نشده و این زیتون در کشور وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: نوع دیگر این زیتون‌ها، زیتون سیاهی است که کشورهایی مثل ترکیه و لبنان با خریدزیتون سبز معمولی، آنها را با استفاده از سولفات آهن، فرآوری کرده و در بازارهای کشور و دنیا توزیع می‌کنند.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه کشور ترکیه از طرق مختلف این زیتون‌ها را فرآوری می‌کند، عنوان کرد: این فرآوری باعث می‌شود که زیتون خام به زیتون سیاه تبدیل شود که استفاده از آن از لحاظ سلامتی خطرات عمده‌ای برای فرد به همراه دارد.
 
رییس ایستگاه تحقیقاتی زیتون طارم ادامه داد: فرآوری این زیتون‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که مردم عادی قادر به تشخیص اصلی یا تقلبی بودن آنها نیستند و تنها افراد متخصص می‌توانند با انجام آزمایش‌های لازم به تقلبی بودن آنها پی ببرند.
 
این کارشناس به عوارض استفاده از این زیتون‌ها اشاره کرد و گفت: مصرف این نوع زیتون‌های تقلبی، عوارض فراوانی در مغز و معده ایجاد می‌کند. همچنین به دلیل استفاده بیش از حد مواد شیمیایی، کلیه فرد به صورت کامل از کار می‌افتد و فرد در معرض خطرات بی‌شماری قرار می‌گیرد.
 
مصطفوی بیان کرد: شباهت این زیتون‌های تقلبی به زیتون‌های اصلی تا اندازه‌ای است که تشخیص آنها به هیچ وجه ممکن نیست و تنها کارشناسان با حضور در آزمایشگاه و انجام آزمایش‌های لازم می‌توانند این امر را تشخیص دهند. البته هم اکنون این زیتون‌های سیاه اصلی در کشور وجود ندارد و می‌توان گفت تمامی زیتون‌های موجود در بازار تقلبی هستند.
 
وی تصریح کرد: وجود زیتون و روغن زیتون‌های تقلبی در بازار، اطمینان از اصلی و سالم بودن این محصول کشاورزی در هنگام خرید از سوی مردم را ضروری می‌سازد.
 
این مقام مسئول با بیان آنکه مردم تا از برندها و الصاق‌های نصب شده بر روی ظروف مطمئن نشده‌اند، نباید این کالا را خریداری کنند،‌ توصیه کرد: از آنجا که انواع مواد شیمیایی که رنگ محصولات کشاورزی را تغییر می‌دهد، برای سلامتی انسان مضر است، از این محصولات استفاده نشود.
 
 زیتون رنگ‌شده نخورید!
 
زیتون تیره به دلیل خاستگاهش ظاهر و شاید کمی طعم متفاوتی با زیتون سبز داشته باشد اما از لحاظ ارزش غذایی، غیر از مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد، تفاوت قابل ذکری ندارد
 
نکته قابل ذکر در مقایسه زیتون سیاه و سبز این است که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند و از آنجا که بخش عمده‌ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است، می‌‌توان گفت زیتون‌های تیره از این نظر غنی‌تر هستند. به طور کلی، روغن زیتون یکی از روغن‌های بسیار مطلوب است و عنصر تعیین‌‌کننده‌ای در درجه‌بندی زیتون‌ها به شمار می‌آید. اما همین زیتون‌های سیاه هم 2 نوع دارند: یک نوعشان به صورت ژنتیک سیاه هستند و در روند رسیدن از سبز به سیاه تبدیل می‌شوند. نوع دیگر زیتون‌هایی هستند که در صنعت، با ترکیبات شیمیایی آهن‌دار سیاه می‌شوند که مصرف این نوع زیتون سیاه توصیه نمی‌شود.  در واقع زیتون سیاه طبیعی به‌دلیل روغن بیشتری که دارد، طعم مطلوب‌تری هم نسبت به زیتون سبز دارد اما اگر زیتونی باشد که به صورت صنعتی سیاه شده باشد، مصرفش چندان توصیه نمی‌شود. البته سیاه کردن زیتون به صورت صنعتی به معنی غیرمجاز بودنش نیست. برخی از زیتون‌های سیاه که در بسته‌بندی‌های استاندارد هستند، به همین شیوه سیاه شده‌اند که البته استفاده از ترکیبات آهن برای تیره کردن زیتون‌ها، روی بسته‌بندی‌شان درج شده است. این نوع زیتون‌ها در صورت استفاده موقت، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهند کرد اما بعضی‌‌ها اعتقادی به افزودنی‌ها و دستکاری‌های انسانی در مواد غذایی ندارند و این کار را نمی‌‌پسندند و ترجیح می‌دهند از نوع اصیل خوراکی‌ها استفاده کنند.
 
منبع: الو دکتر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
البته در استان کرمان و از سالها قبل تعدادی درخت زیتون سیاه توسط اداره کشاورزی بین باغداران برخی مناطق توزیع شده که الان به ثمر نشسته اند ولی غالبا برای روغن گیری استفاده می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
داداش زیتون سیاه با اونی که شما میفرمایید فرق میکنه! زیتون سیاه نارسش هم سیاهه، اغلب ارقام زیتون بعد از رسیدگی کامل سیاه میشن و وقتی سیاه شد فقط به درد روغن کشی میخورن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار