بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز
کد خبر: ۲۰۴۶۱۷
تاریخ انتشار: 2021 February 22    -    ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
مواد غذایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند اثر قابل توجهی بر روحیه، احساسات و توانایی‌های شناختی ما داشته باشند. در میان مواد غذایی، خوراکی‌هایی وجود دارد که می‌توانند به تقویت عملکرد مغز از جمله حافظه، تمرکز و ... کمک کنند. بسیاری از این مواد غذایی حاوی ترکیبات سالمی همچون چربی‌های امگا-۳ هستند که می‌توانند به مقابله با زوال عقل کمک کنند.

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز«تابناک با تو» - مواد غذایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند اثر قابل توجهی بر روحیه، احساسات و توانایی‌های شناختی ما داشته باشند. در میان مواد غذایی، خوراکی‌هایی وجود دارد که می‌توانند به تقویت عملکرد مغز از جمله حافظه، تمرکز و ... کمک کنند.

بسیاری از این مواد غذایی حاوی ترکیبات سالمی همچون چربی‌های امگا-۳ هستند که می‌توانند به مقابله با زوال عقل کمک کنند. برخی از آن‌ها هم ممکن است آنتی اکسیدان زیادی داشته باشند که باعث جریان پیدا کردن اکسیژن و خون به سمت مغز و در عین حال، کاهش التهاب می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند نکته‌ی کلیدی خودداری از مصرف مواد غذایی فرآوری شده است که متأسفانه این روز‌ها عمده‌ی رژیم غذایی بیشتر ما را تشکیل می‌دهند. مواد غذایی طبیعی، حاوی مواد مغذی، مواد شیمیایی و چربی‌های سالمی هستند که به عملکرد مغز کمک می‌کنند.

در ادامه با مفیدترین مواد غذایی برای مغز که به بهبود حافظه، تمرکز و خلق و خو کمک می‌کنند آشنا خواهیم شد.

میوه‌های توت مانند

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

این میوه‌ها به دلیل وجود رنگدانه‌های ضد اکسایشی که رنگ خود را از خود می‌گیرند، می‌توانند التهاب را کاهش دهند، از سلول‌های مغزی محافظت کنند و به برقراری ارتباط میان این سلول‌ها کمک کنند، امری که خطر بروز بیماری‌های تخریبگر اعصاب همچون زوال عقل را کاهش می‌دهد.

طبق تحقیقات بلوبری بیشترین خاصیت را دارد، اما دیگر میوه‌های توت مانند مفید برای سلامت مغز نیز عبارتند از: توت فرنگی، تمشک، توت سیاه، توت سفید، انگور فرنگی سیاه و قره گیله.

آجیل

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

بسیاری از انواع آجیل سرشار از ویتامین E هستند که از مغز در برابر تنش اکسیداتیو محافظت می‌کند، نوعی عدم توازن در بدن که می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها صدمه بزند.

گردو به طور خاص برای حافظه، اضطراب و یادگیری مفید است. این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی اسید چرب گیاهی با خاصیت ضد التهابی است.

دیگر انواع آجیل مفید برای سلامت مغز عبارتند از: پسته، بادام و فندق.

ماهی‌های چرب

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

۶۰ درصد مغز انسان از چربی تشکیل شده به همین دلیل برای داشتن یک عملکرد مناسب به مقادیر زیادی چربی‌های سالم نیاز دارد.

ماهی‌هایی مانند سالمون و خال مخالی حاوی نوعی اسید چرب امگا-۳ هستند که در مقایسه با اسید‌هایی که از منابع گیاهی هستند، بهتر جذب مغز می‌شوند.

چربی‌های امگا-۳ کارکرد‌های متعددی دارند، از جمله ساخت غشای سلول در مغز که جلوی زوال عقل را می‌گیرد.

تخم مرغ

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

تخم مرغ سرشار یک ماده‌ی مغذی ضروری به نام کولین است که عصب‌ها و مغز به آن نیاز دارند.

کولین در بدن تبدیل به یک انتقال دهنده عصبی می‌شود که نقش مهمی در عملکرد مغز از جمله حافظه و تمرکز ایفا می‌کند. بیشترین کولین تخم مرغ در زرده‌ی آن است.

سبزیجات برگ دار

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

سبزیجات برگ دار حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مثل فولات، لوتئین و ویتامین E هستند که جلوی افت شناختی مغز را می‌گیرند.

بهترین سبزیجات برگ دار برای سلامت مغز آن‌هایی هستند که دارای آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی مانند لوتئین هستند که به آثارش بر سلامت چشم‌ها و مغز معروف است. برخی سبزیجات برگ دار عبارتند از: اسفناج، کلم کیل و کلم برگ.

تخم کدو

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

تخم کدو میان وعده‌ی مفیدی برای سلامت مغز محسوب می‌شود به شرط آنکه با شکر تفت داده نشده باشد، امری که آنتی اکسیدان‌های مفید آن را از بین می‌برد.

تخم کدو سرشار از زینک است، ماده‌ای که به تنظیم ارتباطات میان سلول‌های مغزی کمک می‌کند، امری که در تشکیل خاطرات نقش دارد.

قهوه

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

کافئین موجود در قهوه به بهبود تمرکز و خلق و خو، افزایش انرژی و پیشگیری از افت شناختی کمک می‌کند.

با این حال حد تعادل باید در مصرف کافئین رعایت شود. توصیه می‌شود روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین که معادل ۴ یا ۵ فنجان قهوه در روز است مصرف نکنید. مصرف بیشتر از این مقدار می‌تواند عوارض جانبی منفی مثل به هم ریختن معده، سردرد و بی خوابی به دنبال داشته باشد. برای برخورداری از فواید قهوه بهتر است خامه، شیر یا شکر زیادی به آن اضافه نکنید، چون باعث بالا رفتن کالری و قند قهوه می‌شود، امری که موجب افزایش التهاب می‌شود.

چای سبز

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

چای سبز اضطراب را کاهش می‌دهد و حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

بخشی از خواص چای سبز از کافئین موجود در آن نشأت می‌گیرد، اما این نوشیدنی حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام ال-تیانین هم هست که آرامش بخش است و تنش را کاهش می‌دهد.

چای سبز کافئین کمتری در مقایسه با قهوه دارد، به همین دلیل نوشیدن آن تا حداکثر ۸ فنجان در روز ایرادی ندارد.

پرتقال

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

ویتامین C موجود در پرتقال و دیگر میوه‌ها و سبزیجات – مانند فلفل دلمه، توت فرنگی، کلم بروکسل و کلم بروکلی – در بهبود خلق و خو و حافظه مؤثر است.

این ویتامین ممکن است جلوی سکته مغزی و بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون را هم بگیرد که همگی ممکن است اثری منفی بر عملکرد مغز داشته باشند.

زردچوبه

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

کورکومین، ماده‌ای که این ادویه رنگ طلایی خود را از آن می‌گیرد، به مقابله با بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

تحقیقات از ارتباط میان مصرف زردچوبه با بهبود حافظه و خلق و خو در افرادی حکایت دارد که افزایش سن حافظه‌ی آن‌ها را ضعیف کرده است.

شکلات تلخ

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

شکلات تلخ حاوی فلاونول، یک ماده‌ی گیاهی با خواص ضد التهابی و ضد اکسایشی است.

تحقیقات نشان داده مصرف شکلات تلخ به بهبود حافظه، گردش خون در مغز و سطح اکسیژن در بدن کمک می‌کند. شکلات تلخ در بهبود افسردگی، اضطراب و ایجاد آرامش هم مؤثر است.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار