خانه‌های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش‌ها
کد خبر: ۲۰۴۶۱۱
تاریخ انتشار: 2021 February 23    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
زمین کم کم جای کافی برای اقامت ما نخواهد داشت. بشر برای رفع این معضل تمهیداتی اندیشیده است. او از سالیان پیش با ساختن خانه‌ها روی هم و تبدیل آن‌ها به آپارتمان و آسمان خراش سعی کرده از کمترین فضا بیشترین بهره را ببرد. اما همین راه حل چهره زمین را به کل دگرگون ساخته و مشکلات زیست محیطی متعددی به وجود آورده است.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها«تابناک با تو» - جمعیت جهان رو به رشد است و زمین کم کم جای کافی برای اقامت ما نخواهد داشت. بشر برای رفع این معضل تمهیدات بسیاری اندیشیده است. او از سالیان سال پیش با ساختن خانه‌ها روی هم و تبدیل کردن آن‌ها به آپارتمان و آسمان خراش سعی کرده است از کمترین فضا بیشترین بهره را ببرد. اما همین راه حل چهره زمین را بطور کلی دگرگون ساخته و مشکلات زیست محیطی متعددی بوجود آورده است. ایده دیگری که در چند سال اخیر غوغایی در معماری جهان به پا کرده ساختن خانه‌های زیرزمینی است، که هم از جهت ظاهری و هم صرفه جویی در میزان مصرف انرژی، هماهنگی بیشتری با طبیعت دارند. برخی از بزرگ‌ترین معماران جهان با دیدن مزایایی خانه‌های زیرزمینی به فکر طبع آزمودن در طراحی این قبیل خانه‌ها افتادند. ارائه لیستی از برترین خانه‌های زیرزمینی جهان احتمالا توجه شما را هم به این خانه‌ها جلب خواهد کرد، پس در ادامه با ما همراه باشید.
گسترش این ایده تا حد زیادی مرهون آثار سینمایی، چون ارباب حلقه هاست. عده کثیری از مردم از این که مثل هابیت‌ها زیر زمین زندگی کنند، لذت می‌برند. خانه‌های زیرزمینی در فصل سرما به سادگی گرم می‌شوند و در فصل گرما هوایی خنک و مطبوع دارند. اما نباید فکر کنید این خانه‌ها با کوچکترین تغییری در درجه حرارت خاک سرد یا گرم می‌شوند. یکی دیگر از مزایای خانه‌های زیرزمینی آن است که این خانه‌ها در برابر تمام حوادث و بلایای طبیعی ایمن هستند.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

این خانه در غار ماسه سنگی معروف میسوری به نام فستوس قرار دارد

خانه‌ای در غار فستوس (Festus) در میسوری

خانه زیرزمینی که در اینجا قصد داریم به شما معرفی کنیم مساحتی حدود چهارصد متر مربع دارد و در ساخت آن به مصرف بهینه انرژی توجه بسیاری شده است. این خانه در غار ماسه سنگی معروف میسوری به نام فستوس قرار دارد و طراحی داخلی زیبای آن بیانگر آرامشی است که بر خانه و ساکنانش حکم فرما است.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

ورودی خانه به شکل یک روزنه طراحی شده است

خانه ملاتور (Malator) در ولز

با وجود نقشه بسیار ساده این خانه به حق یکی از شاهکار‌های معماری عصر حاضر در ولز است. ورودی آن به شکل یک روزنه طراحی شده است. سقف خانه پوشیده از چمن طبیعی و دودکشی فلزی هم دارد. تنها اتاق خواب این خانه با دیوار‌های پیش ساخته رنگی از باقی بخش‌ها متمایز می‌شود.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

شکل کلی خانه شبیه صدف خرچنگ با حلزون‌هایی است

خانه تپه ماهوری در ساحل آتلانتیک فلوریدا

خانه تپه ماهوری را می‌توان به عنوان نمونه‌ای ایده آل برای ساخت خانه‌های زیرزمینی مثال زد. طراحی و ساخت این خانه بر عهده معمار بزرگ جهانی ویلیام مورگان (William Morgan) بوده است که پیش‌تر خانه زیرزمینی هیل پات در فلوریدا را نیز ساخته بود.
شکل کلی خانه شبیه صدف خرچنگ با حلزون‌هایی است که در ساحل پیدا می‌شوند. این خانه در دو طبقه ساخته شده است. خانه تپه ماهوری ویژگی‌های بسیاری دارد که آن را از سایر خانه‌های زیرزمینی متمایز می‌کند. چیز‌هایی مثل پله کان حلزونی، اتاق خواب زیرشیروانی، مجسمه‌هایی که از مواد طبیعی ساخته شده اند و عقب نشینی زیبایی در نقشه ساختمان که فضایی آرام و دلپذیر برای استراحت فراهم می‌آورد.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

شیروانی مورب و دیوار شیشه‌ای فضای داخلی خانه را غرق نور می‌کنند

خانه زیرزمینی در کامبریا، انگلستان

این خانه از یک سو رو به آفتاب درخشان دارد و از سه جهت دیگر زیر خاک و چمن سبز پنهان شده است. شیروانی مورب و دیوار شیشه‌ای فضای داخلی خانه را غرق نور می‌کنند. حرارتی که از طریق دیوار‌های شیشه‌ای از دست می‌رود به کمک سه وجه دیگر خانه جبران می‌شود، این بده بستان دلپذیر تقریبا در تمام خانه‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

این خانه از هر سو در محاصره چمن‌ها و سایر عناصر طبیعی است

خانه گل ناز در نورث فولک بریتانیا

خانه‌ای که با نور طبیعی آفتاب، آب باران و عایق حرارتی طبیعی، همچون خاک، احاطه شده باشد قطعا قرار نیست هماهنگی اش را با طبیعت اطراف از دست بدهد، بلکه باید بدون صدمه وارد کردن به طبیعت، آسایش ساکنان خانه را هم فراهم کند. این خانه از هر سو در محاصره چمن‌ها و سایر عناصر طبیعی است. به لطف همین عایق بندی مناسب است که در تمام طول سال هوای مطبوعی دارد.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

تک تک این خانه‌ها از جهت طراحی داخلی خاص و بی نظیر هستند

املاک لاتنستراسه در دتیکون سوئیس

در لاتنستراسه مجموعه مسکونی کوچکی، شامل ۹ خانه زیرزمینی، در اطراف دریاچه‌ای با پوشش گیاهی غنی ساخته شده است که همگی از طریق پله کان‌های متعدد به هم راه دارند. زیرزمینی مشترک هم برای این خانه‌ها در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن به عنوان پارکینگ یا انباری استفاده کرد. تک تک این خانه‌ها از جهت طراحی داخلی خاص و بی نظیر هستند و از خاک به عنوان سپری در برابر عوامل طبیعی استفاده می‌کنند به همین دلیل هم در میان مردم محلی به خانه‌های خاکی معروف هستند.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها
دو تپه مجاور در حقیقت بخشی از خانه هستند

خانه سنگی در کویر یونان

این خانه سازه‌ای مستطیل شکل است که ساختار آن بیانگر دقت، خلاقیت و تفکر عمیق سازندگان آن است. در ساخت این خانه به جهت وزش باد‌های محلی توجه ویژه‌ای شده است تا بیشترین میزان آسایش را برای ساکنان فراهم آورد. دو تپه مجاور در حقیقت بخشی از خانه هستند که هم از آن در برابر عوامل طبیعی محافظت می‌کنند و هم نقش عایق حرارتی را برعهده دارند.

 

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

ساختمان بر مبنای شیب طبیعی سنگی عظیم ساخته شده است

خانه غار کاج در ساکرومانته اسپانیا

معمار این خانه با بهره بردن از خلاقیت خود کاری کرده است تا طبیعت، این خانه زیبا را کاملا در بر بگیرد. این ساختمان بر مبنای شیب طبیعی سنگی عظیم ساخته شده است و برای جذب نور بیشتر پنجره‌هایی رو به جنوب دارد. دیوار‌های سفید و ساده این خانه زیرزمینی، یا زیر صخره ای، با تضاد خود بر فرم طبیعی سنگ‌ها تاکید می‌کنند. این تضاد زیبا، فضایی هنرمندانه ایجاد می‌کند و خانه را هم از یک ساختمان ساده به یک اثری هنری بدل می‌سازد.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

این خانه‌ها در طول هفت صد سال گذشته بار‌ها بازسازی شده اند

خانه‌هایی بنا شده در دل غار‌های کندوان ایران

خانه غار‌های کندوان که بیش از هفت صد سال قدمت دارند در غار‌هایی متشکل از سنگ‌های آتشفشانی بنا شده اند. این مجموعه بنا‌ها در کوهپایه کوه سهند قرار دارند.
این خانه‌ها در طول هفت صد سال گذشته بار‌ها بازسازی شده اند. امروزه در این خانه‌ها از در و پنجره‌هایی استفاده می‌شود که عایق حرارتی بسیار خوبی محسوب می‌شوند و این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کنند که با آسایش کامل از حضور در یک خانه هفت صد ساله لذت ببرند. البته از آنجا که نیمی از این خانه‌ها در دل کوه تراشیده شده اند و نیم دیگر با مصالح ساخته شده اند در حقیقت خانه زیرزمینی محسوب نمی‌شوند، اما تجربه حضور در چنین مکانی چنان جذاب است که دست کمی از زیبایی خانه‌های زیرزمینی ندارد. مورد دیگر آن که بسیاری از خانه‌های زیرزمینی معرفی شده در این گفتار جز املاک شخصی محسوب می‌شوند و حضور در آن‌ها برای عموم مجاز نیست. اما خانه‌های غاری کندوان جز مناطق گردشگری کشور عزیزمان هستند و گردشگران می‌توانند آن‌ها را برای مدت زمان مشخصی اجاره کنند.

خانه های زیرزمینی؛ جایگزین آسمان خراش ها

می‌توانید پای پیاده در این غار‌ها قدم بزنید

غار‌هایی در ناتینگهام انگلستان

بخش پر جنب و جوش و دوست داشتنی شهر ناتینگهام بیشتر بخاطر گذشته افسانه‌ای اش ما را مجذوب خود می‌کند. این بخش در حقیقت هزار تویی از تپه ها، قلعه‌ها و غار‌های زنجیره‌ای است. این روز‌ها می‌توانید پای پیاده در این غار‌ها قدم بزنید و مکان هایی، چون زاغه‌های عصر ویکتوریایی یا پناه گاه‌های ویژه حمله‌های هوایی در زمان جنگ جهانی را مشاهده کنید.
بر فراز این شهر قلعه‌ای سر بر آسمان می‌ساید و با هیبت مجسمه وار خود تاریخ غنی شهر را یادآور می‌شود. البته اصل بنا در جنگ‌های داخلی انگلستان سوخته و از میان رفته، ولی بخش ورودی آن، چون یادگاری از گذشته‌های دور باقی مانده است. هنوز هم رمز و راز‌های این بنا عطش سیری ناپذیر اکتشاف را در وجود مسافران و گردشگران ناتینگهام شعله ور می‌سازد.

منبع: خوگر نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار