جزئیات قصاص یک زن در زندان رجایی‌شهر
کد خبر: ۲۰۴۵۲۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 21    -    ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
زنی که 3سال قبل شوهرش را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود پس از تأیید حکم قصاص، انجام مقدمات قانونی و با اصرار ولی‌دم در زندان رجایی‌شهر به دار مجازات آویخته شد. اما اجرای این حکم حواشی زیادی را هم به همراه داشت. درحالی‌که برخی از رسانه‌های بیگانه مدعی شده بودند که زن محکوم به قصاص قبل از اجرای حکم دچار سکته قلبی شده است، اما شواهد و بیانیه سازمان زندان‌ها از این حکایت دارد که زن اعدامی پیش از قصاص در سلامتی کامل بوده است.

زنی که 3سال قبل شوهرش را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود پس از تأیید حکم قصاص، انجام مقدمات قانونی و با اصرار ولی‌دم در زندان رجایی‌شهر به دار مجازات آویخته شد. اما اجرای این حکم حواشی زیادی را هم به همراه داشت. درحالی‌که برخی از رسانه‌های بیگانه مدعی شده بودند که زن محکوم به قصاص قبل از اجرای حکم دچار سکته قلبی شده است، اما شواهد و بیانیه سازمان زندان‌ها از این حکایت دارد که زن اعدامی پیش از قصاص در سلامتی کامل بوده است.

پرونده این زن از 25تیر96 به جریان افتاد. آن روز ساکنان ساختمانی حوالی خیابان سهروردی متوجه صدای شلیک گلوله در یکی از واحدها شدند و پلیس را خبر کردند. با حضور مأموران مشخص شد که جنایت هولناکی در این آپارتمان رخ داده است. قربانی مردی 45ساله بود که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود. همسر، دختر و پسر وی در زمان حادثه در خانه حضور داشتند که با دستور بازپرس جنایی تهران بازداشت شدند. عامل اصلی این جنایت مسلحانه، همسر مقتول بود که در بازجویی‌ها به شلیک مرگبار اعتراف کرد.

وی گفت: همسرم با من و بچه‌هایم بدرفتاری می‌کرد و به همین دلیل تصمیم به قتل او گرفتم. او ادامه داد: روز حادثه با شوهرم درگیر شدم. به من تهمت خیانت زد اما من با کسی ارتباطی نداشتم. فقط گاهی با مردی جوان که از آشنایانم بود چت می‌کردم. دلیلش هم بی‌توجهی‌های همسرم بود. آن روز وقتی شوهرم مرا متهم به خیانت کرد از او کینه به دل و تصمیم به قتل گرفتم. با کمک پسر و دخترم اسلحه را از داخل جعبه‌ای که همسرم وسایل خاصش را داخل آن نگهداری می‌کرد برداشتم و وقتی او در خواب بود، به طرفش شلیک کردم و جانش را گرفتم.

حکم قصاص

با اعتراف متهم به قتل که زهرا نام داشت وی و فرزندانش بازداشت و روانه زندان شدند. آنها مدتی بعد در دادگاه کیفری پای میزمحاکمه رفتند؛ زهرا به اتهام قتل عمدی و فرزندانش به اتهام معاونت در جنایت مسلحانه. زن جوان در دادگاه گفته‌های قبلی خود را تکرار کرد و بعد از آن نوبت فرزندان وی شد. آنها منکر معاونت در قتل شدند و ادعا کردند زمانی که مادرشان تیراندازی کرده آنها در اتاقشان خواب بودند. پس از پایان جلسه، قضات دادگاه، زن جوان را به قصاص، دختر وی را به 5سال حبس و پسرش را تبرئه کردند. این حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید. پس از آن پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم قصاص به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

همزمان با ارسال پرونده به شعبه اجرای احکام، تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی برای جلب رضایت خانواده مقتول و گذشت آنها از قصاص شروع شد. این تلاش حتی تا ثانیه‌هایی پیش از اجرای حکم نیز ادامه داشت. اما مادر مقتول حاضر به گذشت نبود. وقتی زمان اجرای حکم قصاص فرا رسید، زهرا پای چوبه‌ دار قرار گرفت. او می‌دانست تنها راه نجاتش، گذشت مادرشوهرش است. او با گریه خواستار بخشش شد.

به مادر شوهرش التماس کرد که از گناه او بگذرد اما داغی که مادر مقتول دیده بود، بزرگ‌تر از آن بود که با گذشت سرد شود. او اصرار به اجرای حکم داشت و می‌گفت که پسرش بی‌گناه و در بستر خواب کشته شده و قاتل مستحق مجازات است. در شرایطی که به گواه مسئولان اجرای حکم، زن محکوم به قصاص از نظر جسمی هیچ مشکلی نداشت طناب دار به گردنش آویخته شد. مادر مقتول درحالی‌که پسر 20ساله مقتول نیز او را همراهی می‌کرد، حکم قصاص را اجرا کرد.

پس از اجرای این حکم اما برخی از رسانه‌های معاند به نقل از وکیل زن محکوم به قصاص گزارش کردند که زن اعدامی پیش از اجرای حکم قصاص دچار سکته قلبی شده و پزشکی قانونی نیز علت مرگ او را ایست قلبی عنوان کرده است. روابط‌عمومی سازمان زندان‌ها اما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌رغم تلاش‌های فراوان برای جلب رضایت اولیای دم، مصالحه صورت نگرفت و حتی تا یک ساعت پیش از اجرای حکم نیز مسئولان قضایی و مددکاران برای صلح وسازش تلاش‌های لازم را انجام دادند ولی به‌دلیل اصرار اولیای دم بر اجرای قصاص نفس، حکم اجرا شد.

در زمان اجرای حکم، محکوم به قصاص در صحت و سلامت کامل بوده و این‌ حکم در حضور سرپرست دادسرای جنایی، نمایندگان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی و پس از معاینه کامل توسط پزشک پزشکی قانونی اجرا شد. حسب اسناد پزشکی موجود و گواهی پزشکی، زهرا اسماعیلی تا زمان اجرای حکم هیچ‌گونه بیماری قلبی،ریوی و کلیوی نداشته است. در اجرای احکام قصاص معمولا پزشکی قانونی علت مرگ را ایست قلبی اعلام می‌کند.

روزنامه همشهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
3
23
چقدر سریع اعدامش کردند چقدر بی رحمانه اعدامش کردند چه عجله ای داشتند !!!!! حالا اگر این خانم تقاضای طلاق کرده بود طلاقش نمی دادند می گفتند زن عقلش کم است پس چطور زنان که عقلشان کم است مجازاتشان مثل مردها و یا بیشتر از مردان است ؟؟؟؟؟ آیا اگر مردی همسرش را بکشد به همین سرعت اعدام می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
من یک خانم هستم ولی همسر ایشون هر چقدر که بد بود سزاوار مرگ با اسلحه هنگام خواب نبود. حتما راهکاری وجود داشت.
ناشناس
| |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
به نظرت سه سال و نیم واسه به نتیجه رسیدن یه پرونده کمه؟ عقلش کم نبود که شوهرش رو نمیکشت که خودشم کشته بشه
ناشناس
| |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
خانمی که مثلا منصف هستید همسر ایشون قضد تعرض به دخترش رو داشته و در ضمن زن های دیگه رو خونه میورده. همسر ایشون بارها این زن رو زده و تهدید به مرگ کرده . با کفش دیگران راه برو و بعد قضاوتشون کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
1
12
دلخوش نباشید...!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
1
18
شمایی که نشستی نظرات رو منتشر نمیکنی و دروغ به عنوان مقاله بهم میبافی سرنوشت جالبی تو این دنیا نخواهی داشت این رو بهت قول میدم. این نون خوردن نیست که دروغ به این زن ببندی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
5
2
احتمالا به وکیل فشار اوردن تو که نتوانستی رضایت بگیری این همه پول از ما گرفتی بیا پس بده
اینم از حال رفتن رو بجا سکته جا زده گفته بزور اعدامش کردن.از این وکیل پولکی ها پره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
12
سرگذشت این خانم رو بخونید اصلا قضیه این چیزی که تابناک جون منتشر کرده نیست تو اینترنت سرچ کنید در موردش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار