چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟
کد خبر: ۲۰۴۳۹۲
تاریخ انتشار: 2021 February 20    -    ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
شاید فکر کنید یخ زدن بینی صرفاً یک علامت سرمازدگی باشد، اما ممکن است همیشه هم اینگونه نباشد، چون در هوای گرم هم امکان تجربه‌ی این حالت وجود دارد. یخ زدن بینی ممکن است نشان دهنده‌ی آن باشد که بدن تان به توجه بیشتری نیاز دارد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم یخ زدن بینی چه علت‌هایی دارد.

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟«تابناک با تو» - شاید فکر کنید یخ زدن بینی صرفاً یک علامت سرمازدگی باشد، اما ممکن است همیشه هم اینگونه نباشد، چون در هوای گرم هم امکان تجربه‌ی این حالت وجود دارد. یخ زدن بینی ممکن است نشان دهنده‌ی آن باشد که بدن تان به توجه بیشتری نیاز دارد.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم یخ زدن بینی چه علت‌هایی دارد.

۱- ممکن است نشان دهنده‌ی ضعیف بودن گردش خون در ناحیه‌ی بینی باشد

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟

وقتی مدت طولانی در اتاقی که هوای سردی دارد می‌مانیم، بدن با کاهش گردش خون در اندام‌های بیرونی خود و هدایت آن به سمت اندام‌های حیاتی درونی، تلاش می‌کند گرمای خود را حفظ کند. در این حالت ممکن است اولین جایی که سرد شدن آن را حس کنیم بینی مان باشد، چون این قسمت از بدن چربی زیادی ندارد. خوردن یک نوشیدنی گرم مثل چای یا قهوه ممکن است به حفظ گرمای بدن کمک کند.

۲- زیاد کار می‌کنید

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟

تحقیقی نشان داد میان دمای بدن و میزان فشار وارده به مغز ارتباط وجود دارد. بر اساس این پژوهش، شرکت کنندگان هر چه بیشتر بر روی وظایف محول شده به آن‌ها تمرکز می‌کردند، دمای صورت آن ها، به ویژه در ناحیه‌ی بینی پایین‌تر می‌آمد. اگر شما هم هنگام کار چنین احساسی پیدا می‌کنید، بهتر است استراحت کوتاهی به خود دهید و سپس کار خود را ادامه دهید.

۳- فشار عاطفی زیادی را تحمل می‌کنید

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟

فشار عاطفی ممکن است زمینه ساز بروز سندرم رینود شود، پدیده‌ای که باعث باریک شدن چشمگیر عروق خونی درون اندام‌های بیرونی بدن در عرض مدت کوتاهی می‌شود. این مسأله باعث سرد و بی حس شدن یک ناحیه‌ی خاص از بدن مثل بینی می‌شود و ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد. سندرم رینود بیشتر در میان زنان و نیز کسانی شایع است که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند.

۴- ممکن است تعادل هورمونی تان برهم خورده باشد

چرا گاهی بینی مان یخ می زند؟

وقتی هورمون‌های تیروئید به اندازه‌ی کافی تولید نشوند، ممکن است سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یابد. کاهش سرعت سوخت و ساز، بدن را به حفظ گرما و انرژی وامی دارد و ممکن است باعث شود گرمای کمتری به اندام‌های بیرونی بدن مثل بینی برسد.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار