۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱
کد خبر: ۲۰۴۳۳۷
تاریخ انتشار: 2021 February 21    -    ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
اید استراتژی جسورانه‌ای در تجارت داشته باشید و سرسختانه با حوادث همراه شوید؛ همزمان که دارید شرکت خود را کوچک‌تر می‌کنید؛ هوشمندی و چابکی بیشتری به آن بیفزایید و دنبال توسعه زیرساخت‌های کسب‌وکاری خود باشید. انجام دادن همه این‌ها نیازمند خلاقیت بیشتر است.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱«تابناک با تو» - همان‌طور که سال ۲۰۲۰ شاهد روز‌های غیرمنتظره زیادی بود؛ سال ۲۰۲۱ هم قطعا روز‌های غیرمنتظره و غیرقطعی فراوانی خواهد داشت. روز‌هایی که شما با یک اتفاق، حادثه، خبر و رویداد پیش‌بینی نشده‌ای روبرو می‌شوید و باید در برنامه‌ها و سبک زندگی خود تجدیدنظر کنید.

داشتن خلاقیت و روحیه کارآفرینی به همراه تاکید و اصرار بر یک هدف و چشم‌انداز شفاف و روشن می‌تواند از روز‌های پیش‌بینی نشده برای شما فرصت‌های طلایی کسب‌وکاری بسازد.

باید استراتژی جسورانه‌ای در تجارت داشته باشید و سرسختانه با حوادث همراه شوید؛ همزمان که دارید شرکت خود را کوچک‌تر می‌کنید؛ هوشمندی و چابکی بیشتری به آن بیفزایید و دنبال توسعه زیرساخت‌های کسب‌وکاری خود باشید. انجام دادن همه این‌ها نیازمند خلاقیت بیشتر است.

در ادامه می‌خواهیم به ۲۱ هک خلاقیتی اشاره کنیم که شما و تیم کاری همراه‌تان می‌توانند دنبال و تمرین کرده و نتایچ شکفت‌انگیزی در سال ۲۰۲۱ رقم بزنند:

۱- بازیابی در اندازه میکرو

چرا منتظره بازیابی‌ها و پرورش‌های دوباره سالیانه باشید که عمدتا با هزینه‌های بالایی همراه هستند. بهتر است پروسه‌های بازپروری و بازیابی خود را ماهیانه و در اندازه‌های کوچک با بودجه‌هایی کم انجام دهید.

۲- هر روز ۵ دقیقه پیاده‌روی کنید

انسان‌ها طوری طراحی شدند که در حال حرکت باشند. گردش خون باعث تحویل اکسیژن بیشتری به مغز ما می‌شود که در نتیجه می‌توانیم شناخت بهتری پیدا کنیم و تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشیم. برای بسیاری از افراد، قدم زدن‌های روزانه منبع الهام‌بخشی‌ها هستند.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۳- برای خیال‌پردازی وقت بگذارید

خیال‌پردازی یک امر ضروری است. خیال‌پردازی به ذهن اجازه می‌دهد بخش‌های به شدت درگیر کار‌های روزانه استراحت و سیناپس‌های عصبی در مناطق دیگر مغز ما شروع به فعالیت کنند؛ جایی که ایده‌های عالی قرار دارند. در هر روز می‌توانید بین ۹۰ ثانیه تا ۵ دقیقه خیال‌پردازی داشته باشید.

۴- دانش‌آموز دست و پا چلفتی شوید؟

دوست دارید کدام سرگرمی، مهارت جدید یا چیز جالب را کشف کنید؟ شروع به یادگیری آن کرده و هیچ عیبی ندارد در مراحل اولیه آن بسیار بد ظاهر شوید. شما حس شوخ‌طبعی پیدا خواهید کرد که در درونش پرس‌وجو، بداهه‌پردازی و شهود وجود دارد.

۵- سریع و سخت بودن را تمرین کنید

اگر می‌خواهید کار بزرگی را انجام دهید؛ سه ساعت برای آن وقت نگذارید؛ بلکه آن را در ۲۰-۴۰ دقیقه انجام دهید. همه اعلان‌های گوشی تلفن همراه و تبلت و لپ‌تاپ را خاموش کنید. همه عوامل حواس‌پرتی از جمله خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را از خود دور کنید و سریع و سخت‌گیرانه کارتان را انجام بدهید و بعد به عنوان پاداش، یک آخر هفته رویایی را برنامه‌ریزی کنید.

۶- از زاویه دیگری فکر کنید

در یک وبینار شرکت می‌کنید؛ وارد بخش اصلی مربوط به حوزه کاری یا تخصص خود نشوید بلکه وارد بخش متفاوتی از کارتان شوید. با این کار دو کشف جدید خواهید داشت: نخست یک رویکرد کاملا جدید برای حل یک مشکل مشابه پیدا می‌کنید و بعد تغییراتی در رویکرد‌های مشابه با روش‌های متفاوت به دست می‌آورید.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۷- دسته گل شکرگزاری بکشید

در طول روز، به دسته گل شکرگزاری نگاه کنید که در برگ‌ها یا زیر آن اتفاقات خوب نوشته شده است. پایان یک پروژه، ارائه پروپوزال کاری، یک زمان غیرمنتظره ایجاد شده در کارتان، تماس تلفنی با یک دوست خوب و هر چیزی که شما را خوشحال می‌کند و باید امروز انجام دهید. در پایان روز، وقتی به این دسته گل شکرگزاری نگاه می‌کنید؛ حس مثبتی خواهید گرفت و یک تفکر سیستمی و یکپارچه خواهید داشت که سنگ بنای خلاقیت است.

۸- ارتباط خود با زمان را بازطراحی کنید

رفتن از یک جلسه به جلسه دیگر باعث افزایش استرس‌ها می‌شود. استری در زندگی و کار یعنی همیشه در یک حالت ارتجاعی هستیم و قاتل خلاقیت است. بخش‌هایی از روز‌ها را در تقویم خود برای کار‌های عمیق و نیازمند تمرکز قرار دهید؛ بدون اینکه با کسی در ارتباط و تماس باشید یا جلسه و برنامه کاری تیمی داشته باشید.

۹- فضای کاری خود را بازطراحی کنید

اگر این روز‌ها در خانه کار می‌کنید؛ متعهد باشید واقعا یک فضای کاری صرف بسازید و هر چیزی که باعث حواس‌پرتی می‌شود را از خود و فضای کاری‌تان دور کنید. نباید سراغ هیچ وسیله ورزشی، تلویزیون و پخش‌کننده، کار‌های خانه و شستن ظرف‌ها بروید.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۱۰- به حواس خود توجه کنید

دنبال این باشید که نور، بو و دما چگونه روی خلاقیت شما تاثیرگذار است؟ برخی افراد به نور زیاد و متمرکز در محل کار نیاز دارند؛ برخی افراد به هوای تازه نیاز دارند و همیشه باید پنجره باز باشد. هر چیزی باید بهتر شدن ذهنیت خلاق شما می‌شود را از دست ندهید.

۱۱- هر جلسه را با یک پرسش به پایان ببرید

خیلی خوب است جلسات را با یک سری کار‌ها و اقدامات عملی به پایان برسانید، ولی برای جلسه بعدی خود یک سوال تحریک‌آمیز مطرح کنید. سوالات درب‌های ورودی به دنیا‌های تازه هستند و خروجی‌های جدیدی می‌سازند.

۱۲- شهود خود را مانیتور کنید

باید بدانید چه زمانی‌هایی براساس شهود درونی خود تصمیم می‌گیرید و چه زمان‌هایی به آن اعتنا نکرده و براساس پارامتر‌های خارجی و عینی و قابل لمس فکر می‌کنید. آگاهی بر این موضوع که چیز‌هایی برای شما شهود و چه چیز‌هایی بی‌اعتنا هستند و به آن‌ها اعتقادی ندارید؛ در پافشاری روی تفکرات شما بسیار موثر است.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۱۳- برای بازی کردن وقت بگذارید

بازی کردن فقط مخصوص بچه‌ها نیست. هنگام بازی، مهارت‌های عملکردی اجرایی مانند همکاری، مذاکره، گوش دادن فعال، پیش‌بینی و ... را تمرین می‌کنید. باید شروع به ادغام بازی با فرهنگ سازمانی خود کنید.

۱۴- تصور کنید پروژه شکست خوره است

این تمرین آینده‌نگری شما را ملزم می‌کند دنبال دلایل شکست یک پروژه در آینده باشید. مثلا، تصور کنید شش ماه گذشته و پروژه شما شکست خورده است. باید فهرستی از دلایل شکست تهیه و همه موارد اشتباه را مشخص کنید. داشتن چنین رویکردی و تهیه عوامل و اقدامات مخالف رویه، باعث می‌شود در مسیر پیروزی و موفقیت قدم بردارید.

۱۵- از محدودیت‌های زمانی استفاده کنید

خلاقیت عاشق محدودیت در پول، زمان و استعداد مردم است. اگر مجبور شدید در خانه بمانید و قرنطینه را رعایت کنید؛ نهایتا استفاده را ببرید و دنبال ایده‌های جالبی بروید.

۱۶- برای استراحت برنامه‌ریزی کنید

باید کل سازمان شما به زمان استراحت عادت کند. در زمان استراحت نباید هیچ برنامه دیگری اجرا شود تا خودتان یا تیم شما بتواند چند دقیقه را خاطرجمع به استراحت بپردازد.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۱۷- دودل نقاشی کنید

نقاشی دودل (doodle) که نقاشی سبک احمقانه نیز نامیده می‌شود؛ نوعی نقاشی است که در آن می‌توان افکار و احساسات خود را به شکل انتزاعی نمایش داد. حداقل سعی کنید ماهی یک بار مشغول نقاشی دودل شوید تا هم سرگرم شوید و هم سخت‌گیری و برنامه‌ریزی را تجربه کنید.

۱۸- سخنرانی و نمایش داشته باشید

از رهبران ارشد و مدیران با تجربه و قدیمی شرکت بخواهید درباره ایده‌ها و ابتکارات این شرکت در گذشته صحبت کنند. از کارمندان و سرمایه‌های انسانی دعوت کنید پای صحبت این افراد بنشینند و از سوی خود خودشان هم ایده‌هایی برای مطرح کردن بیاورند.

۱۹- به طور منظم به تعطیلی بروید

شاید منطقی نباشد، ولی سعی کنید تعطیلی‌ها را بیشتر کنید. استراحت و تعطیلی باعث افزایش بهره‌وری و خلاقیت می‌شود. می‌توانید هفته‌های کاری را ۴ روزه کنید یا جلسات را یکی در میان برگزار کنید.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

۲۰- آزمایش‌های فکری انجام دهید

تایمر خود را روی یک دقیقه تنظیم کنید. یک شی در محیط اطراف خود انتخاب و همه افراد، ایده‌ها، مشکلات، مواد، ساخت و تحویل مرتبط با آن شی فکر کنید. چنین آزمایش‌های فکری باعث افزایش تمرکز، آگاهی، ارتباط و مسئولیت‌پذیری شما می‌شود.

۲۱- داستان بخوانید

خواندن داستان کمک می‌کند وارد دنیاها، قوم‌ها، نژادها، محل‌های جغرافیایی، جنسیت‌ها، زمان‌ها و فضا‌های متفاوت شویم و در نتیجه کنجکاوی یا همدلی بیشتری ایجاد کنیم.

۲۱ روش برای ایجاد خلاقیت بیشتر در سال ۲۰۲۱

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار