ردیابی شگفت انگیز واکسیناسیون در سراسر جهان
کد خبر: ۲۰۴۲۰۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 18    -    ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنون
البته ناگفته نماند که تلاش‌های فراوانی برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون از سوی دولت در حال انجام است. دولت در ۱۲ ژانویه، تمامی ایالات را برای شروع واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال بسیج نمود و به همراه آن، واکسیناسیون افراد بالای ۱۶ سال، که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز هستند، به این گروه افزوده شدند.

تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنوناختصاصی «تابناک باتو» ـ بیش از ۱۸۱ میلیون دوز تزریق واکسن کووید ۱۹ در دنیا انجام شده که در این میان، امریکا، ۵۶.۱ ملیون دوز از واکسن را تزریق کرده است.

باید گفت، ردیابی واکسیناسیون در سراسر دنیا، بر پایه برنامه دقیقی با نظارت کامل سازمان‌ بهداشت‌جهانی صورت می‌گیرد. اطلاعات این گزارش از طرف بلومبرگ (شرکت رسانه جمعی چند ملیتی) ارائه شده؛ این گزارش به تاریخ ۱۷ فوریه به روز رسانی گشته است.

تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنون

ایالات مختلف امریکا با میزان واکسیناسیون مختلف به وسیله کم رنگ تا پر رنگ نشان داده شده اند. کمرنگ ترین ایالات به معنی زیر ۱۴ درصد است.

بنا بر این گزارش، بزرگترین عملیات واکسیناسیون در تاریخ جهان در حال انجام است و هم اکنون بیش از ۱۸۱ میلیون دوز واکسن در ۷۹ کشور جهان انجام پذیرفته است.

طبق گزارش روزنامه بلومبرگ، که بر اساس میزان واکسیناسیون در جهان صورت گرفته، آخرین میزان و سرعت واکسیناسیون در جهان تعداد ۶.۱۹ میلیون دوز در روز گزارش شده است.

بنا بر شمارش واکسیناسیون انجام شده در تمام ایالات‌ امریکا، تعداد ۵۶.۱ میلیون دوز واکسن تزریق شده. همچنین بنا بر گزارش هفته اخیر، معادل ۱.۶۷ میلیون دوز در هر روز تلقیح‌های صورت گرفته است.

این گزارش می افزاید: در نخستین مرحله، واکسیناسیون در بیمارستان‌ها و انیستیتو‌های درمانی انجام گرفته، ولی در فاز دوم، واکسیناسیون بیشتر در کلینیک‌های درمانی و داروسازی صورت پذیرفته، چون آن‌ها به علت آشنایی با واکسیناسیون، مدیریت و اجرای بهتری داشته‌اند؛ بنابراین، بسیاری از مردم ـ که برای این دوره از تزریق انتخاب شده بودند ـ به صورت گسترده برای گرفتن واکسن به این مراکز مراجعه نمودند.

این در حالی است که برخی ایالات، از استادیوم شهر‌ها و بعضی دیگر، مراکزی همچون پارک‌های تفریحی را برای انجام واکسیناسیون آماده و از آن استفاده کردند.

اما نقشه راه برای مصونیت یافتن نسبت به این بیماری چیست؟

در کشور امریکا آخرین نرخ ثبت شده واکسیناسیون در هر روز، معادل ۱/۶۶۷/۱۳۲ نفر است؛ بنابراین، می‌توان تخمینی حدس زد، با این میزان واکسیناسیون در هر روز، بعد از گذشت هشت ماه، می‌توان ۷۵ درصد از جمعیت کشور را هر دو نوبت واکسینه کرد.

البته ناگفته نماند که تلاش‌های فراوانی برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون از سوی دولت در حال انجام است. دولت در ۱۲ ژانویه، تمامی ایالات را برای شروع واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال بسیج نمود و به همراه آن، واکسیناسیون افراد بالای ۱۶ سال، که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز هستند، به این گروه افزوده شدند.

بنا بر این گزارش، این دستور تا زمان انجام واکسیناسیون یک سوم جمعیت لازم الاجراست و دولت در حال تهیه و پشتیبانی مراحل واکسیناسیون برای رسیدن به این هدف است.

توزیع واکسن فایزر و مدرنا به وسیله حکومت‌های فدرال رهبری و هدایت می‌شود و واکسن باید در دو نوبت به فاصله چند هفته تزریق بشود. تا کنون ۴۰.۲ میلیون نفر، حداقل یک دوز از واکسن را تزریق کرده و تعداد ۱۵.۶ میلیون تن از مردم هر دو نوبت واکسیناسیون را انجام داده‌اند.

جدول میزان واکسیناسیون ایالت‌های مختلف به شرح زیر است؛

تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنون

آمار واکسیناسیون کشورهای مختلف جهان


کوشش جهانی برای توقف ویروس کرونا

واکسن فایزر اکنون در آمریکای شمالی اروپا و خاورمیانه برای واکسیناسیون مردم استفاده می‌شود و عملیات واکسیناسیون در بیش از ۷۹ کشور جهان در حال انجام است.

واکسن‌های تایید شده دیگری نیز در جمع واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی حضور دارند از جمله: واکسن مدرنا که با انجام صد‌ها هزار آزمایش تا ۹۵ درصد موفقیت داشته است. همچنین واکسن استرازنکا AstraZeneca PLC دانشگاه آکسفورد که در تاریخ ۳۰ دسامبر تاییدیه گرفت.

گفته می‌شود، بقیه کشور‌ها هم موفقیت‌هایی در ساخت واکسن داشتند. دو کشور چین و روسیه در ماه جولای و آگوست، واکسن‌های خود را تایید و ثبت نمودند. (با وجود اینکه تمامی مراحل آزمایش را به طور کامل انجام نداده‌اند.)


نقشه زیر، جهان را در عملیات واکسیناسیون نشان می‌دهد

 

تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنون

میزان واکسیناسیون کشورها بر اساس رنگ ، از پررنگ تا کم رنگ در جهان مشخص شده است . بعضی از کشورهایی که تا کنون واکسن نزده اند یا اینکه اطلاعی در دست نبوده با رنگ طوسی روشن مشخص شده است.

پرسش اینجاست چه زمانی دنیا به مدار طبیعی خود باز خواهد گشت؟

پاسخ این سوال بسیار پیچیده و دشوار است. این واکسن ۹۵ درصد اثربخشی کلی دارد. آنتونی فوسی (بالاترین مقام در در بیماری‌های عفونی آمریکا) گفته است: اگر ۷۰ تا ۸۵ درصد کل جمعیت امریکا واکسینه شوند، زندگی به روان نرمال خود بازخواهد گشت؛ اما به گفته وی در مقیاس جهانی، میزان واکسیناسیون به شدت پایین بوده و تعداد تزریق در جهان حدود ۶.۱۹ میلیون دوز در روز است. بدین صورت و با این میزان رشد واکسیناسیون، سال‌ها با مصونیت جهان فاصله خواهیم داشت. هرچند با تلاش‌های اخیر با ورود واکسن‌های جدید ـ که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده اند ـ به بازار جهان، این نرخ در حال افزایش است.

نقشه راه واکسیناسیون برای جهان

آخرین میزان واکسیناسیون در جهان روزانه رقم ۶/۴۱۵/۲۰۷ دوز در روز بوده است. با این نرخ رشد تزریق واکسن حدود ۴.۹ سال طول خواهد کشید تا ۷۵ درصد از جمعیت جهان هر دو نوبت واکسن را دریافت کنند.

مساله مهم در عملیات گسترده جهانی برای واکسیناسیون این است که کشور‌های جهان به علت عدم دسترسی به وسایل و امکانات بسیار پیچیده لازم برای واکسیناسیون، مساله لجستیک آن و بسیاری از مسائل دیگر، دستیابی یکسانی به واکسن و تزریق آن ندارند و میزان تزریق واکسن در کشور‌های دنیا متفاوت بوده و با یک آهنگ منظم به پیش نمی‌رود.

بزرگترین چالشی که تاکنون جهان با آن روبه‌رو بوده، مساله لجستیک مدیریت اجرا و پشتیبانی مراحل انتقال واکسن و تزریق آن است که دنیا در حال دست و پنجه نرم نمودن با چگونگی واکسیناسیون مردم در قبال این بیماری مهلک است.

 

تعداد نفرات واکسینه شده در جهان تاکنون

درصد جمعیتی دریافت واکسن در کشورها از امریکا تا امارات؛ امریکا حدود ۲۰ درصد کل کشور و امارات تا ۴۰ درصد.

بنا بر نقشه ارائه شده در مورد میزان واکسیناسیون در جهان تاکنون چند کشور از جمله امریکا با نزدیک ۲۰ درصد واکسیناسیون جمعیت کل کشور؛ انگلستان با کمی بیشتر از ۲۰ درصد؛ امارات با بیش از ۴۰ درصد جمعیت خود، در این لیست قرار دارند.

جدول زیر آمار واکسیناسیون در جهان را نشان می دهد. در این جدول امریکا، چین و امارات بالاترین کشور‌ها و کانادا آخرین میزان واکسیناسیون را دارند.

تاکنون کشور‌های بزرگ جهان میلیون‌ها دلار صرف آزمایش ها، تهیه و ساخت واکسن‌های گوناگون و همچنین لجستیک آن‌ها کرده اند.

تعداد و ظرفیت ساخت این واکسن‌ها تا کنون برای واکسیناسیون و ایمن سازی ۷.۸ میلیارد مردم جهان کافی نبوده است؛ اما امیدواریم در کنار هم و با تلاش بسیار، برای پایان دادن به این آفت خانمانسوز ـ که بیش از ۲.۲ میلیون انسان را به کام مرگ کشانده ـ مبارزه کنیم و اقتصاد جهان را به مدار واقعی خود برگردانیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
2
24
تا اول تابستون بیشتر کشور های پیشرفته به ایمنی ۷۵٪ رسیدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
2
20
پرسش اینجاس که کشورهای پیشرفته هشت ماه دیگه زندگی شون نرمال میشه و مردم شون رو نجات میدن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
5
22
ما هیچ، ما نگاه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
32
7
کشورهای پیشرفته مثل آمریکا با این آمار بالای فوتی و ابتلا همین جوری و بدون تزریق واکسن هم تا 7 ماه دیگه به ایمنی میرسن
ایمنی گله ای که یادتون نرفته
سرعت رسیدن اینها به ایمنی با تعداد زیاد ابتلا و کشته، زودتر از کشورهای دیگه هست و البته اینو به حساب واکسن شون میندازن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
این ایمنی گله ای رو کی به شماها یاد داده که هرکسی مثل تو با مدرک سیکل ردی میاد ازش حرف می زنه و یک موفقیت عظیم جهانی مثل واکسن رو زیر سوال می بره؟؟؟
ناشناس
| |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
دکتر کی بودی شما؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
2
14
ما هم باید نگاه کنیم و افسوس. از کشور عمارت هم عقب افتادیم. اخه عمارت نفت و گاز داره و ما نداریم. عوضش ما فلسطین و سوریه و لبنان و ...را داریم و آنها ندارند
يحيا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
14
4
بهترين و موفق ترين کشور تاکنون با توجه به منابع و امکانات و چشم انداز آينده ايران است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
10
مسئولین به جای به راه انداختن کمپین مرگ بر این و آن باید هرچه زودتر کمپین واکسیناسیون ضد کرونا را تدارک ببینند. مرگ دست خداست و نه حنجره های ما!
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
5
بنابر این نقشه دو درصد از ایرانیان واکسن گرفتن !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
6
اون دو درصدی که ماه پیش واکسن گرفتن تو ایران کی یا هستند؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار